Złota rybka i trzy życzenia

arrupe

 Celem zajęć jest uruchomienie twórczego myślenia i stworzenie uczniom okazji do podzielenia się tym, co mają do zaoferowania innym. Każdy pragnie sprawić komuś radość i ma wiele do dania. Zajęciami można rozpocząć lekcję o pierwszych gminach chrześcijańskich, gdzie wszystko było wspólne i zachęcić do refleksji nad zdaniem "darmo otrzymaliście, darmo dawajcie" (Mt 10,8).

 
Autor pomysłu: Wojciech Żmudziński SJ
Adresat: uczniowie klas gimnazjalnych.
Liczba uczestników: 12-32
Materiały: karteczki samoprzylepne i flamaster dla każdego ucznia oraz tablica, na którą można byłoby przylepić karteczki. Ewentualnie sprzęt audio i nagrany szum morza.
 
Przebieg zajęć
 
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji opowiadając następujący dowcip:
 
Pewnego razu Bill Gates złowił złotą rybkę, popatrzył na nią litościwie i zamachnął się aby wrzucić ją z powrotem do rzeki.
- Poczekaj - zawołała złota rybka - a co z trzema życzeniami?
- No to mów, czego chcesz - odrzekł Bill Gates
 
Następnie rozdaje wszystkim flamastry oraz po trzy karteczki samoprzylepne i proponuje, aby wypisali na nich jedno, dwa lub trzy życzenia, o jakich spełnienie chcieliby być poproszeni. Na każdej karteczce jedno życzenie - to, o co chcieliby być poproszeni i co mogłoby proszącej osobie sprawić radość. Czego mogliby nauczyć, w czym usłużyć, czym zaciekawić, jak podnieć na duchu. Każdą zapisaną przez siebie karteczkę przylepiają na tablicy. Podczas wykonywania tego zadania, nauczyciel może puścić w tle spokojną muzykę lub odgłosy szumu morza. Gdy wszystkie karteczki zostaną już przylepione, nauczyciel czyta je głośno lub pozwala podejść uczniom do tablicy, aby się z nimi zapoznali. Następnie mówi jak wiele każdy z nas ma do dania. Kończy lekcję opowiadając o życiu pierwszych chrześcijan, którzy wszystko mieli wspólne (por. Dz 2,44; 4,32) i rozwija fragment z Ewangelii według św Mateusza: "darmo otrzymaliście, darmo dawajcie" (10,8). Daje przykłady ludzkiej bezinteresowności ze współczesnego życia. Uczniowie mogą zapisać w zeszycie podyktowaną przez nauczyciela notatkę dotyczącą bezinteresowności i hojności, jaka powinna charakteryzować każdego chrześcijanina. Notatkę należy dostosować do wiedzy posiadanej przez uczniów, wyjaśnić terminy, które mogą być niezrozumiałe oraz zilustrować ją przykładami z życia pierwszych gmin chrześcijańskich.
 
Propozycja notatki
 
Wszyscy chrześcijanie tworzą jedno ciało. Należy więc wierzyć, że istnieje w Kościele wspólnota dóbr, to znaczy, że wszystko, co Kościół posiada jest wspólne (por. KKK 947). Aby ta wspólnota była bogata w talenty, umiejętności, dary i posługi, Duch Święty rozdziela między wszystkich wierzących szczególne łaski, aby wszyscy budowali wspólnotę Kościoła (por. KKK 951). Dlatego wszystko co posiada prawdziwy chrześcijanin, powinien traktować jako dobro wzbogacające innych, nie tylko siebie samego, dające mu możliwość służenia innym, szczególnie najbardziej potrzebującym (por. KKK 952).
Wspomóż Nas

Twoja ocena:

Średnia ocen:

5

Liczba głosów:

2

 

 

Komentarze użytkowników (2)

Sortuj według najnowszych

Zgłoś do moderacji

~Adrian Podsiadło 19:45:47 | 2012-01-06
Ciąg dalszy dowcipu:

A rybka na to: Billu, czy możesz przestać promować i finansować zabijanie nienarodzonych dzieci?

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

~optymista 19:24:47 | 2012-01-06
Spełniajmy marzenia innych a może i nasze się spełnią.

Oceń odpowiedz

Logowanie

 
Opcja umożliwiająca automatyczne logowanie w serwisie przy kolejnej wizycie. Jest aktywna do momentu wylogowania.
zarejestruj się zapomniałeś hasła?
Zaloguj przez Google
Zaloguj przez Facebook