Młode pokolenie nie goni już za karierą. Kim jest współczesna "dziewczyna-ślimak"?

Młode pokolenie nie goni już za karierą. Kim jest współczesna "dziewczyna-ślimak"?
Fot. Adrian Swancar / unsplash.com
PAP / tk

Wyrazem feminizmu był dotychczas często pościg za karierą, ale młode pokolenie wkracza w erę "ślamazary" (snail girl, dziewczyna-ślimak), w którym kobiety przedkładają spokojne dbanie o siebie i życie w szczęściu nad zgiełk i przepracowanie - podaje portal Insider.

Termin "ślamazara" został ukuty przez rękodzielniczkę Siennę Ludbey we wrześniowym artykule dla "Fashion Journal", w którym tłumaczyła ona, dlaczego "zwalnia tempo i woli być szczęśliwa niż zajęta”.

Ludbey wyjaśnia, że odczuwała ciągłą presję, żeby inni postrzegali ją jako zapracowaną osobę odnoszącą sukcesy, jednak po pandemii zaczęła zdawać sobie sprawę, że udane życie nie zawsze wiąże się z sukcesem zawodowym.

Kim jest "ślamazara"?

- Ślamazara nie spieszy się i tworzy, aby tworzyć. Wszystko wypuszczane jest w świat coraz szybciej, ale ją to nie obchodzi. Prowadzi swój własny wyścig i być może nigdzie on nie prowadzi, tylko do domu i z powrotem do łóżka - twierdzi Ludbey.

DEON.PL POLECA

W ostatnich latach młodzi ludzie coraz częściej doświadczają wypalenia zawodowego i zastanawiają się, czy poświęcenie życia na rzecz sukcesu w pracy ma sens - komentuje Insider.

Osoby urodzone po 1995 r., czyli tzw. pokolenie Z, zwraca się ku innym rozwiązaniom. Jednym z przykładów jest trend na TikToku, który propaguje podejmowanie niewymagającej wysiłku pracy i znajdowanie radości w życiu niezwiązanej z karierą zawodową.

Użytkowniczki TikToka tworzą własne filmy o "estetycznych ślamazarach", w których pokazują swą codzienność wypełnioną relaksującymi czynnościami, takimi jak parzenie kawy, spacery na łonie natury i zabiegi pielęgnacyjne.

Młodzi nie chcą się przepracowywać

- Trend ślamazary to kolejny przykład pracowników, którzy chcą przeciwstawić się kulturze pracoholizmu lub toksycznej atmosferze w miejscu pracy, która zmusza do nadgodzin, ciągłego bycia aktywnym i tolerowania marnych menedżerów – uważa była dyrektor ds. różnorodności w serwisie Netflix, Michelle P. King.

Jednak według profesor w Stern School of Business na Uniwersytecie Nowojorskim, Suzy Welch, jedną z głównych przyczyn popularności trendu ślamazary jest to, że pokolenie Z chce uciec od niepokoju i stresu, będącego nieodłączną częścią każdej pracy. Oprócz tego zdaniem Welch styl życia ślamazary może i jest bardziej satysfakcjonujący, ale skutkować może poważnymi konsekwencjami finansowymi.

Źródło: PAP / tk

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.
Tiago Forte

Uporządkuj swoje informacje, znajduj je w kilka sekund i uwolnij swoją kreatywność!

Po raz pierwszy w historii możemy sięgać do wiedzy w każdej chwili, z każdego miejsca na świecie. Nigdy nie było lepszego czasu na...

Skomentuj artykuł

Młode pokolenie nie goni już za karierą. Kim jest współczesna "dziewczyna-ślimak"?
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.