TVN24 najwięcej, "Wiadomości" nieobiektywnie

W telewizjach informacyjnych najwięcej miejsca konfliktowi o krzyż na Krakowskim Przedmieściu poświęcił TVN24, najmniej rzetelne relacje w tej sprawie ukazywały się w "Wiadomościach" TVP - powiedział członek KRRiT Krzysztof Luft, na podstawie monitoringu Rady.

 

Blisko stustronicowy raport z monitoringu przygotował departament programowy Krajowej Rady. Dokument obejmuje najbardziej "gorące dni" na Krakowskim Przedmieściu czyli: 3-4 sierpnia, gdy doszło do nieudanej próby przeniesienia krzyża do kościoła św. Anny, 9-10 sierpnia gdy przy Krakowskim Przedmieściu zorganizowano manifestację przeciwko obecności krzyża przed Pałacem Prezydenckim, 12-13 sierpnia - relacje i komentarze związane z wmurowaniem tablicy na ścianie Pałacu Prezydenckiego oraz 14 sierpnia - relacje i komentarze związane z postawieniem wokół krzyża odgradzających go barierek.

 

KRRiT monitorowała główne programy informacyjne w trzech największych stacjach telewizyjnych czyli: "Wiadomości" TVP, "Wydarzenia" Polsatu i "Fakty" TVN, a także dwie telewizje informacyjne: TVN24 oraz TVP Info.

 

Pełen raport nie został na razie opublikowany, jego fragmenty cytował Luft podczas zakończonej w weekend konferencji nt. wolności słowa i stosunków własnościowych w mediach. - Jest to bardzo ciekawy dokument, który dość dokładnie analizuje, jak w głównych programach mediów elektronicznych była ta sprawa przedstawiana - powiedział.

 

Według Lufta, pod względem rzetelności przekazywania informacji o sytuacji na Krakowskim Przedmieściu "zdecydowanie najgorzej wypadały relacje w Wiadomościach pierwszego programu TVP, gdzie wyraźny był brak równowagi w prezentowaniu różnych stron konfliktu".

 

- Prezentowanie bardzo skrajnych opinii, bez komentarza, bez zrównoważenia, to wszystko jest tutaj dosyć dokładnie opisane - powiedział Luft, dodając, że by uniknąć zarzutów o niejasne kryteria oceny, w raporcie posłużono się przede wszystkim danymi ilościowymi, "mierząc czas i wyeksponowanie relacji".

 

- Okazało się, że jeśli chodzi o programy informacyjne to najwięcej czasu poświęciły temu tematowi w tych dniach "Wiadomości", bo 57 minut, "Fakty" 39 minut, Polsat 35 minut. Przy czym jeśli chodzi o Polsat tylko dwukrotnie relacje te znajdowały się na pierwszym miejscu, natomiast w "Wiadomościach" czterokrotnie" - mówił Luft.

 

- Natomiast najciekawsze jest to, ile czasu poświęciły na relacjonowanie tego tematu telewizje informacyjne. Otóż najwięcej czasu TVN24 - 366 minut, TVP Info - 95 minut - przytaczał dane Luft.

 

- To pokazuje też w jaki sposób media korzystały z tego konfliktu, po to żeby nakręcać oglądalność i ciągnąć jakiś atrakcyjny temat, a w jaki sposób to wpływało na sam konflikt to już możemy sobie dopowiadać i się nad tym zastanawiać - wskazywał Luft, dodając, że do dziś przed Pałacem Prezydenckim co dzień spotyka się pewna grupa osób, ale dziś już nikt o tym nie wie i nie ma tam tak wysokiej temperatury sporu.

 

- No dlaczego? Dlatego, że tam już nie ma tych kamer, tych mikrofonów, a kiedy tam były bez przerwy ustawione wozy transmisyjne, wszyscy to widzieliśmy. Taka sytuacja napędza nieprawdopodobnie taki konflikt - ocenił Luft.

Podkreślił, że wnioski z raportu są udokumentowane bardzo dokładnym opisem monitorowanych programów.

 

Przygotowanie specjalnego opracowania na temat relacji z konfliktu o krzyż zapowiadał we wrześniu przewodniczący KRRiT Jan Dworak. W wywiadzie dla "Gazety Wyborczej" mówił wówczas, że w relacjach tych "wyszły na jaw braki w wykształceniu dziennikarzy i w ich umiejętności odróżniania spraw ważnych od nieistotnych", a TVP można zarzucić dużą stronniczość w relacjonowaniu tej sprawy.

 

 

Wspomóż Nas

Twoja ocena:

Średnia ocen:

2.82

Liczba głosów:

17

 

 

Komentarze użytkowników (10)

Sortuj według najnowszych

Zgłoś do moderacji

Podwawelski 17:23:48 | 2010-10-31
Są to prawdy tak pewne jak cnota dorastających panien...

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

~Zenon 16:03:46 | 2010-10-31
Dla mnie bardzo stronniczy a nawet wrogo nastawiony do Kosciola i tego,co chrzescijanskie jest ONET. Filtruje wypowiedzi: rzetelnych i logicznych nie przepuszca; lansuje natomiast wypowiedzi skrajne, aroganckie i wulgarne. Nie odnotowuje oddanego glosu wedlug ww. opcji politycznej. Udostepnia pola do walki (chrzescijanskie versus antychrzescijanskie), bedac przy tym stronniczym. Poza tym prosze spojrzec na dominujacca tematyke: 1. walka polityczna. 2. seksizm. Czy to normalne? Na tym ma polegac misja Onetu??? Ps. Jak to dobrze, ze istnieje DEON!!! Pozdrawiam!

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

~PiotrP 13:40:58 | 2010-10-31
To smutne ale nie mamy obiektywnych mediów jak BBC, TVP uzalezniona jest jak i KRRiT o polityków. (to gremium powinno być szybko zlikwidowane w ramach oszczędności budżetu) Wiadomości są zbyt długie malo newsow duzo bzdur, po co aż 30 min.!!! na wiadomosci chyba dla samopromocji prowadzących, bo spiker w podobnym programie zadranicą przeczyta wazne informacje w 5 minut w normalnym kraju a do takich Polska sie nie zalicza- niestety.  TVN i Polsat dba o włascicieli, robia to co dla nich jest korzystne, czyli nienarazanie sie rzadzacym z PO i odbudowa siły lewicy z SLD.

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

~witek 13:03:07 | 2010-10-31
Luft należał do PO, nawet kandydował do Sejmu w 2007 roku z ramienia tej partii, tylko się nie dostał bo był na zbyt niskiej pozycji na liście. I taki ktoś wypowiada sie o obiektywności, to żenujące.

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

~wojtek p 12:36:45 | 2010-10-31
Najbardziej obiektywny jest tutaj oczywiście pan Luft - namaszczony przez Prezydenta Komorowskiego ekspert od miediów. Jak człowiek tak uwikłany w politykę może oceniać obiektywizm? Kolejna żenada. A lemingi i tak pójdą i zagłosują na PO.

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

~Gog 11:40:02 | 2010-10-31
Wiadomości Jedynki rzeczywiście były bardzo nieobiektywne.
Jak mogły nie pokazać, nie informować - bo nie informowały - jak bojówki POwykształciuchów " krzyż obszczały, znicze pamięci ofiar moczem pogasiły" jak pisał publicysta.
No cóż nawet Gomułkowskie POP / podstawowe organizacje partyjne/ nie pozwalały sobie na podobne reakcje w wyrażaniu dezaprobaty dla inaczej myślących.

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

~;-) 11:30:48 | 2010-10-31
Całkowicie zgadzam się z opinią Krzysztofa Lufta. "Wiadomości" TVP1 były bardzo nieobiektywne.
"Prezentowanie bardzo skrajnych opinii, bez komentarza," - a potem Kaczyński może robić niewinną minkę i wykręcać się, że to tylko opinie ludzi z ulicy.

Najwięcej czasu poświęciła TVN24 - niech się zastanowią tzw. obrońcy, kto był najbardziej zainteresowany, żeby o tym konflikcie było głośno. Komu służą ?

Najmniej czasu poświęcił Polsat. "Wydarzenia" uważam za najbardziej obiektywny program informacyjny.

"wyszły na jaw braki w wykształceniu dziennikarzy i w ich umiejętności odróżniania spraw ważnych od nieistotnych" - święta prawda.


Niestety najmniej obiektywny jest Pan Krzysztof Luft ;-))

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

Kinga 10:23:09 | 2010-10-31
Całkowicie zgadzam się z opinią Krzysztofa Lufta. "Wiadomości" TVP1 były bardzo nieobiektywne.
"Prezentowanie bardzo skrajnych opinii, bez komentarza," -  a potem Kaczyński może robić niewinną minkę i wykręcać się, że to tylko opinie ludzi z ulicy.

Najwięcej czasu poświęciła TVN24 - niech się zastanowią tzw. obrońcy, kto był najbardziej zainteresowany, żeby o tym konflikcie było głośno. Komu służą ?

Najmniej czasu poświęcił Polsat. "Wydarzenia" uważam za najbardziej obiektywny program informacyjny.

"wyszły na jaw braki w wykształceniu dziennikarzy i w ich umiejętności odróżniania spraw ważnych od nieistotnych" - święta prawda.

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

JurekS 10:12:50 | 2010-10-31
A cóż taki Luft (powołany przez Komorowskiego) mógł z siebie wykrzesać jak nie takie bzdury. Zresztą zapowiedział to zaraz po powołaniu go przez Przezydenta
"wszyscy gołym okiem widzą, że media publiczne funkcjonują od pewnego czasu w sposób skandaliczny". - Dotyczy to części, bo nie można generalizować. Są rozgłośnie regionalne polskiego radia, są różne programy w TVP, ale przechył polityczny i zaangażowanie znacznej części mediów publicznych osiągnęło poziom nienotowany w ciągu ostatnich 20 lat - uważa Luft.
Jedyne niezalezne media tracą swoją niezalezność.

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

~do luftu 09:59:22 | 2010-10-31
 czyli... 

Oceń odpowiedz

Facebook @portalDEONTwitter @deon_plYouTube @portalDEONplInstagram @deon_plKontakt

Logowanie

 
Opcja umożliwiająca automatyczne logowanie w serwisie przy kolejnej wizycie. Jest aktywna do momentu wylogowania.
zarejestruj się zapomniałeś hasła?