Ostrołęka: Wody Polskie zapowiadają reaktywację szlaku Batorego. "Budujemy ważną infrastrukturę śródlądowych dróg wodnych"

(fot. smiley82 / shutterstock)

Reaktywację szlaku wodnego im. Króla Stefana Batorego zapowiedział w poniedziałek w Ostrołęce prezes spółki Wody Polskie Przemysław Daca. Poinformował, że przywrócenie tam żeglowności ma być jednym z priorytetowych zadań spółki.

 

Przemysław Daca przyznał podczas konferencji prasowej, że "skupienie się nad szlakiem Stefana Batorego" było jednym z pierwszych zadań powierzonych Państwowemu Gospodarstwu Wodnemu Wody Polskie przez ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka. Zaznaczył, że spółka przeszła już do działań nad przywróceniem żeglowności szlaku.

 

Wody Polskie rozpoczęły prace od rewitalizacji Kanału Żerańskiego w Warszawie. "Przeprowadziliśmy tam niezbędne prace, aby móc jak najszybciej udrożnić pierwszy odcinek szlaku i zapewnić w miarę komfortową żeglugę do zalewu. Teraz musimy się skupić na dalszych rzekach, w tym szczególnie na Narwi" - powiedział Daca.

 

Prezes Wód Polskich zaznaczył, że jednym z przystanków na szlaku ma być port w Ostrołęce, który w ostatnich miesiącach został odremontowany, a prace nad jego dalszą rozbudową mają rozpocząć się w przyszłym roku.

 

Daca zaznaczył, że reaktywacja szlaku wymaga dobrej współpracy Wód Polskich z samorządami. "To jest zadanie wspólne. My nie budujemy infrastruktury turystycznej, ale ważną infrastrukturę śródlądowych dróg wodnych. To musi być działanie skorelowane" - powiedział i podał jako przykład dobrej współpracy - zaangażowanie samorządu Ostrołęki.

 

Szlak Batorego ma być szlakiem typowo turystycznym - "jeżeli chodzi o śródlądowe drogi wodne służące do transportu mamy inne szlaki w Polsce" - powiedział Daca.

 

Przyznał też, że przed spółką "jeszcze dużo do wykonania." Jako przykład podał Warszawę -"Warszawa jest bardzo trudna do pływania, tam można pływać tylko przy średnim lub wysokim poziomie wody. W przyszłym roku planujemy odbudowę zniszczonych ostróg, tak aby wpiąć nurt w środek rzeki i poprawić warunki nawigacyjne. Aby móc tam pływać większymi statkami pasażerskimi lub przez więcej dni w roku, trzeba dokonać spiętrzenia wody. Czas się realnie nad tym zastanowić" - powiedział Daca.

 

Inne odcinki szlaku także wymagają wielu prac - "chodzi m.in. o umocnienie linii brzegowej i budowę podpiętrzeń" - przyznał prezes Wód Polskich i dodał, że reaktywacja szlaku to "inwestycja długoletnia.

 

"Szlak im. Króla Stefana Batorego jest najdłuższym wodnym szlakiem turystyczno-rekreacyjnym w Polsce, liczy ok. 1 tys. km długości. Rozpoczyna się na Wiśle w Warszawie i prowadzi przez Zalew Zegrzyński, Narew, Biebrzę i Kanał Augustowski do rzeki Niemen oraz od Wisły do Zatoki Puckiej.

Wspomóż Nas

Twoja ocena:

Średnia ocen:

5

Liczba głosów:

4

 

 

Komentarze użytkowników (0)

Sortuj według najnowszych

Facebook @portalDEONTwitter @deon_plYouTube @portalDEONplInstagram @deon_plKontakt

Logowanie

 
Opcja umożliwiająca automatyczne logowanie w serwisie przy kolejnej wizycie. Jest aktywna do momentu wylogowania.
zarejestruj się zapomniałeś hasła?