RPD: podstawą rozwiązywania konfliktów w środowisku szkolnym powinna być mediacja

(fot. shutterstock.com)

Podstawowym narzędziem rozwiązywania konfliktów w środowisku szkolnym powinna być mediacja - przekonuje Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak.

 
Propozycję standardów prowadzenia mediacji, Rzecznik przedstawił w liście do minister edukacji Anny Zalewskiej. Michalak zwrócił się do MEN z prośbą o pomoc w ich upowszechnieniu i realizacji w placówkach podległych resortowi.
 
"Mediacja, jako konstruktywna metoda rozwiązywania sporów, wzbogaca stosowane metody wychowawcze oraz stymuluje kompetencje społeczno-emocjonalne uczniów. Pozwala określić kwestie sporne, pokonać bariery komunikacyjne, opracować propozycje rozwiązań i zawrzeć wzajemne, satysfakcjonujące obie strony sporu porozumienie" - napisał Michalak w wystąpieniu.
 
Michalak podkreślił, że mediacja "sprzyja budowaniu relacji pomiędzy uczniami, ich rodzicami, nauczycielami, innymi pracownikami placówek", a także "kreuje pozytywny wewnętrzny i zewnętrzny wizerunek szkoły". Dodał, że mediacja może stać się metodą przeciwdziałania przemocy rówieśniczej oraz "stanowi ważne i skuteczne narzędzie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w pracy z uczniami".
 
"Zawarte w procedurze mediacji porozumienia mogą zakończyć spór, bez potrzeby sięgania do innych prawnych środków interwencji, w szczególności drogi sądowej" - zaznaczył RPD.
 
Dokument "Standardy mediacji rówieśniczej i szkolnej w szkołach i innych placówkach oświatowych" jest efektem prac interdyscyplinarnego Zespołu ds. opracowania standardów mediacji szkolnej i mediacji rówieśniczej, powołanego przez RPD.
 
W pracach Zespołu brali udział teoretycy i praktycy mediacji - pedagodzy, psycholodzy, mediatorzy i przedstawiciele zawodów prawniczych. Jego zadaniem było opracowanie jednolitych zasad wprowadzania oraz prowadzenia mediacji rówieśniczej i szkolnej w placówkach oświatowych "dla zapewnienia pełniejszej ochrony praw dziecka oraz zagwarantowanie prawidłowości i wysokiej jakości procedury mediacyjnej".
 
Celem dokumentu jest propagowanie idei sprawiedliwości naprawczej oraz pomoc w uczeniu rozwiązywania sporów. Przybliżają uczniom tematykę instytucji mediacji, wskazują na rolę, jaką pełni mediacja w rozwiązywaniu sporów, w szczególności sporów rówieśniczych. Standardy zawierają także wskazówki dla zainteresowanych wykorzystaniem instytucji mediacji w szkołach.
 
MEN poinformowało, że resort odniesie się do listu Rzecznika Praw Dziecka w ustawowym terminie 30 dni.
 
 
Wspomóż Nas

Twoja ocena:

Średnia ocen:

1.2

Liczba głosów:

5

 

 

Komentarze użytkowników (0)

Sortuj według najnowszych

Facebook @portalDEONTwitter @deon_plYouTube @portalDEONplInstagram @deon_plKontakt

Logowanie

 
Opcja umożliwiająca automatyczne logowanie w serwisie przy kolejnej wizycie. Jest aktywna do momentu wylogowania.
zarejestruj się zapomniałeś hasła?
Zaloguj przez Facebook