NIK o zatrudnianiu pracowników samorządów

Spośród czterech tys. urzędników zatrudnionych w skontrolowanych samorządach tylko połowa została przyjęta w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru - wykazała kontrola NIK, której wyniki Izba przekazała PAP w środę.

 

Zdaniem NIK "takie postępowanie jest sprzeczne z duchem ustawy, która nakazuje zapewnienie równych szans przy staraniu się o pracę".

 

Jak wynika z kontroli przeprowadzonej przez Najwyższą Izbę Kontroli, "samorządy zbyt często zatrudniają urzędników w drodze awansu wewnętrznego ze stanowisk nieurzędniczych". Tymczasem - zwraca uwagę NIK - ustawa o pracownikach samorządowych kładzie nacisk na równe szanse dla kandydatów ubiegających się o pracę".

 

- Kontrola NIK wykazała, że spośród czterech tys. urzędników zatrudnionych w skontrolowanych samorządach tylko połowa została przyjęta w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru - podała NIK w komunikacie.

 

Według kontrolerów z Izby samorządy nie stosują odpowiednio przepisów ustawy o pracownikach samorządowych. Jak podkreślono, samorządy "powinny zatrudniać urzędników głównie w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru", a "tymczasem wolne stanowiska obsadzane są często w drodze awansu wewnętrznego ze stanowisk pomocniczych i obsługi".

 

Jak poinformowano, NIK przyjrzała się bliżej 45 urzędom samorządowym na szczeblu powiatu, gminy i województwa, w których w latach 2010-2012 obsadzono ponad cztery tys. stanowisk urzędniczych. Zaznaczono, że "aż dwa tys. z pominięciem otwartego i konkurencyjnego naboru".

 

- Część z zatrudnionych w ten sposób osób, dzięki przychylnej interpretacji przepisów ustawy o pracownikach samorządowych, nie była kierowana do odbycia służby przygotowawczej - wskazano w komunikacie.

 

Kontrolerzy stwierdzili ponadto, że w 17 z kontrolowanych urzędów "część pracowników nie była poddawana obowiązkowej ocenie okresowej", a "w połowie urzędów robiono to zbyt rzadko lub według nieodpowiednich kryteriów". "W jednym przypadku oceny dokonano dopiero w lipcu 2012 roku, czyli trzy lata po wejściu w życie ustawy o pracownikach samorządowych" - stwierdziła NIK.

 

Według kontroli NIK samorządy powszechnie natomiast "egzekwują już od pracowników oświadczenia majątkowe oraz oświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej". Jak stwierdzono, "zaledwie w pięciu urzędach wystąpiły problemy z dochowaniem terminów ich składania", a w jednym urzędzie wystąpiła sytuacja konfliktu interesów, ponieważ "trzej urzędnicy wykonali dodatkowe zajęcia poza pracą, które mogły kolidować z ich obowiązkami służbowymi".

 

NIK przeprowadziła też badania ankietowe wśród 414 klientów skontrolowanych urzędów samorządowych. Wykazały one - jak poinformowano - że interesanci są zadowoleni z pracy urzędów. 61 proc. respondentów uważa, że urzędnicy mają wystarczające kwalifikacje, by zajmować się ich sprawami i aż 90 proc. wysoko lub zadowalająco oceniło ich fachowość.

 

 

Wspomóż Nas

Twoja ocena:

Średnia ocen:

5

Liczba głosów:

1

 

 

Komentarze użytkowników (1)

Sortuj według najnowszych

Zgłoś do moderacji

~PL 11:28:21 | 2013-07-24
2000 bez konkursu a z tych koljenych 2000 konkursowych 1800 z ustawki..... taka jest nasza rzeczywisosc w PoRL-u

Oceń odpowiedz

Facebook @portalDEONTwitter @deon_plYouTube @portalDEONplInstagram @deon_plKontakt

Logowanie

 
Opcja umożliwiająca automatyczne logowanie w serwisie przy kolejnej wizycie. Jest aktywna do momentu wylogowania.
zarejestruj się zapomniałeś hasła?
Zaloguj przez Facebook