Rusza modernizacja ulicy handlowej Katowic

Rusza modernizacja ulicy handlowej Katowic
(fot. sludgegulper / flickr.com / CC BY-SA 2.0)
PAP / mh

W poniedziałek firma Skanska rozpocznie modernizację ul. 3 Maja w ścisłym centrum Katowic. Po zakończeniu prac ta główna handlowa ulica miasta ma zmienić się w przyjazny dla mieszkańców i podróżnych deptak.

Według rankingu wyspecjalizowanej w tego typu zestawieniach firmy doradczej Cushman&Wakefield katowicka ulica 3 Maja to piąta najdroższa ulica handlowa w Polsce. Łączy Rynek z placem Wolności, przebiegając obok dworca kolejowego i głównych komunikacyjnych węzłów przesiadkowych.

Jak podali przedstawiciele firmy Skanska, która zajmie się modernizacją ulicy, w pierwszym etapie prac nastąpi zdjęcie popękanego asfaltu i zużytej kostki brukowej. Jeszcze przed końcem 2012 r. rozebrana zostanie nawierzchnia ulicy, ruszą też prace związane z przygotowaniem nowej: tzw. korytowanie, odwodnienie oraz część robót elektrycznych.

Do końca roku prace obejmą odcinek od Rynku do ul. Stawowej, na całej szerokości jezdni. "Równolegle na tym odcinku są prowadzone prace związane z budową nowego torowiska tramwajowego" - przypomniał menedżer projektu Krzysztof Kamiński z firmy Skanska.

Prace na uczęszczanej ulicy oznaczają utrudnienia dla mieszkańców. Ruch pieszych będzie odbywał się po obu stronach ulicy wyznaczonymi ciągami komunikacyjnymi, ogrodzono też przejścia dla pieszych. Dla dostawców wyznaczono godziny dostaw między 6 a 10 rano oraz między 18 a 22 wieczorem. Wówczas możliwy będzie dojazd do ul. Wawelskiej.

W ramach zawartego kontraktu Skanska wykona całość prac, od robót ziemnych, inżynieryjnych i drogowych, po zagospodarowanie terenu, posadzenie drzew i krzewów oraz ustawienie obiektów małej architektury. Nastąpi przebudowa sieci teletechnicznej i oświetlenia ulicznego. Ulica zyska nową, granitową nawierzchnię, z odpowiednim odwodnieniem i kanalizacją deszczową.

Według wcześniejszych informacji przedstawicieli magistratu całość leżących po stronie miasta prac związanych z modernizacją ul. 3 Maja będzie kosztowała ok. 18 mln zł. Kontrakt z firmą Skanska, którego realizacja ruszy w poniedziałek, opiewa na ok. 8 mln zł. Pozostałą część tej kwotę miasto przeznacza na równolegle prowadzone porządkowanie podziemnych instalacji pod ulicą.

W związku z rozpoczętymi już wcześniej pracami przy przebudowie i modernizacji sieci tramwajowej w centrum Katowic, od 20 września ulicą 3 maja, a także przez Rynek i aleję Korfantego, nie kursują tramwaje. Pasażerowie korzystają z zastępczych autobusów.

Umowę na prace torowe na ul. 3 Maja koordynujące tę inwestycję Tramwaje Śląskie podpisały z konsorcjum firm NDI Spółka Akcyjna oraz Construcciones y Promociones Balzola Sociedad Anonima w połowie września. To ten sam wykonawca, który obecnie buduje nowe tory na katowickim Rynku. Łączna wartość umowy na ul. 3 Maja wynosi 10,9 mln zł. Firmy rozpoczęły już swoje roboty.

W pierwszym etapie, wykorzystując przerwę w ruchu tramwajowym na Rynku, przebudowywane są tory na 3 Maja, między Rynkiem a ul. Stawową. Kolejne etapy prac, od ul. Stawowej do Placu Wolności i na samym Placu Wolności mają odbywać się przy jednotorowym ruchu tramwajów.

Kończą się natomiast prace w innej części modernizowanego centrum Katowic. W poniedziałek 15 października oddany do użytku zostanie przejazd pod wiaduktem kolejowym z ulicy Kochanowskiego w ulicę Dworcową, obok Kinoteatru Rialto. Udostępnienie kierowcom tego fragmentu przebudowywanego obecnie skrzyżowania umożliwi powrót do dawnej organizacji ruchu w tym miejscu. Znów możliwy będzie bezpośredni, jednokierunkowy dojazd z ulicy Kochanowskiego pod wiaduktem w ulicę Dworcową w kierunku Mariackiej Tylnej. Od poniedziałku ulica Dworcowa wraz z Tylną Mariacką znowu staną się jednokierunkowe.

Oddanie do użytku całego skrzyżowania wraz z tunelem i podziemnym terminalem autobusowym pod dworcem PKP powinno nastąpić na przełomie 2012 i 2013 r. Zgodnie z planem nowy, budowany od 1,5 roku dworzec ma zostać otwarty dla pasażerów 30 października. Na jego użytkowanie zgodziły się już nadzór budowlany, sanepid i straż pożarna. Do połowy 2013 r. powinna zostać otwarta mieszcząca się w dworcowym kompleksie galeria handlowa, gdzie na 53 tys. m kw. znajdzie się 250 sklepów i punktów usługowych. Całości dopełni podziemny parking. W przyszłości obok kompleksu ma też stanąć biurowiec.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Rusza modernizacja ulicy handlowej Katowic
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.