Najtańszy - Lepper. Najdroższy - Pawlak

Najtańszy - Lepper. Najdroższy - Pawlak
Zdobycie poparcia jednej osoby kosztowało Waldemara Pawlaka ponad 11 zł (fot. PAP/Paweł Supernak)
PAP / wab

Ośmiu kandydatów, którzy nie weszli do II tury wyborów prezydenckich, może zacząć liczyć koszty kampanii. Najoszczędniejsze sztaby wydały na pozyskanie jednego głosu od kilku do kilkunastu groszy. Najwięcej, w przeliczeniu na wyborcę, wydał komitet szefa PSL Waldemara Pawlaka.

Socha powiedział, że większość środków z funduszu wyborczego przeznaczono na produkcję spotów telewizyjnych. Emitowano je w ramach bezpłatnego czasu antenowego w telewizji publicznej.

DEON.PL POLECA


- Nie kupowaliśmy żadnych materiałów propagandowych - plakatów, spotów, ogłoszeń w gazetach - tak Socha tłumaczy niskie koszty sztabu. Jak dodał, krawaty i chusty w barwach Samoobrony, które Lepper rozdawał w czasie spotkań z wyborcami, pochodziły z magazynu partii, więc na nie też nie wydano pieniędzy.

Nie będzie też honorariów dla osób pracujących przy kampanii wyborczej Leppera, ponieważ - jak mówił Socha - działacze Samoobrony pracowali społecznie. Oni również - dodał - często oferowali liderowi Samoobrony środki transportu do miejsc spotkań z wyborcami, więc również i te koszty nie były duże.

Niemal równie kosztowne było pozyskanie poparcia dla kandydata niezależnego Andrzeja Olechowskiego. Pełnomocnik finansowy jego komitetu wyborczego Sławomir Potapowicz poinformował, że kampania byłego szefa MSZ kosztowała około 2 mln zł.

Starania o wyborców sfinansowało w całości Olechowskiemu Stronnictwo Demokratyczne. - Gros środków, które były przeznaczone na kampanię wyborczą, poszło na kampanię telewizyjną i radiową. Drugą pozycję w budżecie stanowiły billboardy - powiedział Potapowicz. Jak poinformował, łącznie przeznaczono na oba te kanały komunikacji z wyborcami 1-1,2 mln zł. - W TVP, TVN i Polsacie zostało wyemitowanych ponad 30 spotów - dodał.

Pozostałe środki z funduszu wyborczego przeznaczono na honoraria, przejazdy oraz przygotowanie konwencji wyborczych.

Zdecydowanie mniej kosztowało pozyskanie jednego wyborcy przez kandydata SLD Grzegorza Napieralskiego. Jak powiedział rzecznik Sojuszu Tomasz Kalita, wydatki sztabu lidera lewicy zamknęły się w okolicy 3,3 mln zł. - Wzięliśmy około 2 mln zł kredytu. Najwięcej wydaliśmy na spoty - 1/3 środków, które wydaliśmy na kampanię. Resztę pochłonęły różne wydarzenia i bieżące funkcjonowanie sztabu - podkreślił Kalita.

Nieporównywalnie mniejsze sumy przeznaczyli na wybory kandydaci, za którymi nie stały bogate, finansowane z budżetu partie polityczne.

Janusz Korwin-Mikke powiedział, że jego kampania kosztowała około 200 tys. zł. Większość z tych środków poszła na finansowanie spotów telewizyjnych, dużo mniej na plakaty i organizowanie spotkań kandydata z wyborcami. - Biorąc pod uwagę, ile wydali konkurenci, to moja kampania była dość tania - zauważył polityk.

Pełnomocnik komitetu wyborczego Marka Jurka Lech Łuczyński powiedział, że kampania kandydata Prawicy PR kosztowała ok. 150 tys. zł. Mimo tej stosunkowo niewielkiej kwoty członkowie jego komitetu mają problem, bo sympatycy byłego marszałka Sejmu wpłacili na jego fundusz wyborczy tylko około 100 tys. zł.

Resztę wydatków, zgodnie z prawem, będą pokrywali członkowie komitetu wyborczego Jurka. Zdecydowana większość środków poszła na plakaty, wykupienie banerów na stronach internetowych oraz wydrukowanie ulotek. Jurka poparło 1,06 proc. głosujących. Jego nazwisko zakreśliło na kartach wyborczych 177 tys. 315 osób, czyli jeden głos kosztował go 84 grosze.

Kampania wyborcza Kornela Morawieckiego kosztowała nie więcej niż 40 tys. zł - poinformował pełnomocnik finansowy komitetu wyborczego kandydata Michał Gabryel. - Pieniądze pochodziły w całości z wpłat od osób fizycznych - zaznaczył. Morawiecki zebrał 21 tys. 596 głosów poparcia, czyli jeden głos kosztował go mniej niż 2 zł.

Kandydat Polskiej Partii Pracy Bogusław Ziętek powiedział, że jego kampania wyborcza kosztowała około 20 tys. zł. Jak zaznaczył, prawie w całości środki te zostały przeznaczone produkcję spotów wyborczych, w tym na zakup materiałów archiwalnych z Telewizyjnej Agencji Informacyjnej, które wykorzystano następnie w audycjach wyborczych. Emitowano je w ramach bezpłatnego czasu antenowego w mediach publicznych. Ziętek podkreślił, że pieniądze w całości pochodziły z indywidualnych wpłat wyborców. Ziętka poparło 29 tys. 548 wyborców, czyli jeden głos kosztował go około 67 groszy.

Łączna suma wpłat od osoby fizycznej na rzecz jednego komitetu wyborczego nie może przekraczać 15-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę - w wyborach prezydenckich limit ten wynosi 19 tys. 755 zł. Komitet wyborczy może pozyskiwać środki finansowe od partii politycznych tylko z przelewów dokonywanych z rachunku bankowego Funduszu Wyborczego na rachunek komitetu wyborczego.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Najtańszy - Lepper. Najdroższy - Pawlak
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.