Tajemnicze odkrycie na Księżycu. Naukowcy wykryli nietypowe, emitujące ciepło, złoże

Na Księżycu odkryto potężną masę granitu (fot. David Acosta Allely / depositphotos.com)
PAP / tk

Orbitujące wokół Księżyca satelity dostrzegły ukryte pod powierzchnią, emitujące ciepło złoże granitu. Tymczasem, po za Ziemią, w całym Układzie Słonecznym granitu prawie nie ma. W miejscu wulkanu, który 3,5 miliarda lat temu eksplodował na Księżycu, naukowcy odkryli nietypowe, emitujące ciepło, złoże.

- Mierzy ono ok. 50 km szerokości i jedynym, nasuwającym się na myśl materiałem, który może generować tak dużo ciepła, jest granit – skała powstająca, gdy magma stygnie przed wydostaniem się na powierzchnię. Granit zawiera wysokie stężenia pierwiastków promieniotwórczych, takich jak uran i tor, w porównaniu do innych skał skorupy księżycowej, co powoduje nagrzewanie wykrywane na powierzchni – wyjaśnia główny badacz dr Matt Siegler z Planetary Science Institute w Tucson.

Na Księżycu odkryto granit

Złoże wykrył chiński satelita Chang’E oraz 2 satelity NASA, analizując promieniowanie podczerwone emitowane z powierzchni.

- Dane wykazały wysoki gradient geotermalny dokładnie pokrywający się z dużym, szerokim na 20 km obszarem bogatym w krzem, który uważa się za wygasłą kalderę wulkaniczną. Znajduje się ona pomiędzy kraterami Compton i Belkovich na ukrytej stronie Księżyca – opowiada dr Siegler.

- Ten strumień ciepła interpretujemy jako wynik istnienia granitowego ciała bogatego w pierwiastki promieniotwórcze, ukrytego pod kalderą. Muszę przyznać, że byliśmy nieco zaskoczeni, gdy to odkryliśmy. Na szczęście moja żona, dr. Rita Economos, jest geochemikiem, więc dzięki jej wskazówkom mogliśmy złożyć w całość prawdopodobną geologiczną przyczynę tej anomalii – kontynuuje badacz.

Granit niemal niedostępny poza Ziemią

Zaskoczenie wynika m.in. stąd, że poza Ziemią, w Układzie Słonecznym granitu prawie nie ma. Jak dotąd znaleziono go tylko w niewielkich ilościach, w próbkach przywiezionych z Księżyca.

Tymczasem znalezienie tak dużej ilości granitu otwiera jednocześnie możliwość odkrycia podobnych struktur w innych miejscach pod powierzchnią Księżyca – uważają naukowcy.

- Znalezisko to jest niezwykle podobne do ziemskich. Nie wyobrażaliśmy sobie, że mogłoby powstać na Księżycu pozbawionym wody i tektoniki płyt, które pomagają w tworzeniu granitu na Ziemi. To odkrycie pokazuje również, że zdalne badania mogą wykrywać ukryte cechy, co będzie przydatne podczas eksploracji innych ciał planetarnych w Układzie Słonecznym – podkreśla dr Siegler.

- Odkrycie dużej masy granitu na Księżycu jest niesamowicie interesujące. Na Ziemi mamy mnóstwo granitu o różnych odmianach. Ludzie bez zastanowienia kupują blaty granitowe do swoich kuchni. Jednak z punktu widzenia geologii, jego powstawanie bez wody i tektoniki płyt jest dość trudne, dlatego nie widzimy tego rodzaju skał na innych planetach. Jeśli odkrycie dokonane przez Sieglera i jego kolegów się potwierdzi, będzie to ogromnie ważne dla naszego rozumienia wewnętrznej struktury innych skalistych ciał w Układzie Słonecznym – doniesienie skomentował prof. Stephen M. Elardo z University of Florida niezwiązany z badaniem.

Źródło: PAP / tk

Andrzej Krajewski

Co skończy się najpierw? Świat czy ropa?

To ona zapewniła sukces Churchillowi, sprowadziła klęskę na nazistów i dała majątek Rockefellerowi. Nadal rozstrzyga o tym, kto rządzi światem. Stoją za nią gigantyczne paliwowe interesy i awanturnicze...