LOT sprzedaje swój najsłynniejszy samolot

LOT sprzedaje swój najsłynniejszy samolot
Boeing 767-300 o numerach rejestracyjnych SP-LPC, zwany "Papa Charlie" na lotnisku Okęcie w sierpniu 2006 roku (fot. Azymut / Wikipedia Commons)
PAP / drr

Polskie Linie Lotnicze LOT sprzedadzą samolot Boeing 767, który awaryjnie lądował 1 listopada ub.r. na warszawskim lotnisku Chopina - poinformował w środę rzecznik spółki Leszek Chorzewski.

Boeing 767-300 o numerach rejestracyjnych SP-LPC, zwany "Papa Charlie", był eksploatowany przez PLL LOT na podstawie umowy leasingowej z amerykańską spółką Air Castle.

- Po awaryjnym lądowaniu bez podwozia w listopadzie na warszawskim lotnisku i zakończeniu badań przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, rozpoczęły się długotrwałe rozmowy i negocjacje między firmą ubezpieczeniową Lufthansa Group, właścicielem samolotu spółką Air Castle oraz PLL LOT - powiedział Chorzewski.

Wyjaśnił, że w trakcie negocjacji ustalono, iż przywrócenie samolotu do stanu pozwalającego na jego dalszą eksploatację jest nieopłacalne.

- Ostatecznie strony zawarły porozumienie, w ramach którego przejęliśmy samolot na własność, po czym ogłosiliśmy przetarg na zakup samolotu w takim stanie, w jakim znajduje się obecnie. Oferta przetargowa dopuszcza sprzedaż osobno kadłuba i silników - powiedział Chorzewski. Dodał, że zakończenie przetargu ma nastąpić na początku lipca br. Nie chciał jednak ujawnić kwoty, jaką firma mogłaby uzyskać ze sprzedaży maszyny.

Spółka podkreśla, że takie rozwiązanie jest dla LOT-u "optymalne, dające szanse na pokrycie części kosztów związanych z wyłączeniem samolotu z eksploatacji".

Po awaryjnym lądowaniu, LOT wynajął od 15 stycznia 2012 r. od ukraińskiego przewoźnika AeroSvit samolot Boeing 767, który zastąpił uszkodzoną maszynę. Samolot wynajęto wraz z załogą (tzw. wet-lease). Jak powiedział w środę Chorzewski, maszyna ta jest wykorzystywana w rozkładzie letnim przewoźnika.

LOT ma pięć Boeingów 767, które latają na trasach długodystansowych. Przewoźnik czeka na Boeingi 787 Dreamliner, które zastąpią B767.

Kapitan Tadeusz Wrona, który był za sterami Boeinga 767, wylądował awaryjnie na warszawskim lotnisku po tym, jak maszyna nie mogła wysunąć podwozia; samolot lądował "na brzuchu". Na pokładzie było 220 pasażerów i 11 członków załogi; nikt nie został ranny.

Koniec lotów na lotnisko Newark

Polskie Linie Lotnicze LOT od 29 października br. przestają latać na lotnisko w Newark. Rejsy, które odbywały się dotychczas na to lotnisko, będą przeniesione do portu JFK w Nowym Jorku - poinformował przewoźnik.

Jak poinformował w poniedziałek przewoźnik, liczba rejsów oferowanych z lotniska JFK wzrośnie o ponad 30 proc. Obecnie LOT lata na Terminal 4 na lotnisku JFK. Od 1 września br. przyloty i odloty samolotów LOT będą się tam odbywały w Terminalu 1.

- Pasażerom posiadającym wykupione bilety na zawieszone rejsy do i z lotniska EWR w Newark, LOT zapewni podróż z lotniska JFK lub, na życzenie podróżnego, dokona pełnego zwrotu kosztu biletu - poinformował przewoźnik w komunikacie.

Według LOT-u zaplanowane zmiany mają poprawić obsługę pasażerów podróżujących do i z Nowego Jorku, a także dolatujących z innych miast Stanów Zjednoczonych, m.in. dzięki współpracy z amerykańskimi partnerami, w tym od niedawna z linią JetBlue Airways.

- Analizy ekonomiczne, jak i operacyjne, przeprowadzone przez LOT pokazały, że lotnisko JFK ma zdecydowanie większy potencjał przewozowy i możliwości połączeń transferowych do ponad 80 miast Ameryki Północnej - napisano w komunikacie.

W ocenie prezesa PLL LOT Marcina Piróga, konsolidacja rejsów z Nowego Jorku oraz zmiana terminalu na lotnisku JFK pozwoli na zapewnienie lepszej obsługi pasażerów.

Terminal 1 na lotnisku JFK, z którego korzystają największe światowe linie lotnicze, w tym także linie członkowskie Star Alliance, zapewnia wysoki poziom obsługi pasażerów. Oferuje m.in. dostęp do luksusowego Business Lounge (salonik dla pasażerów biznesowych) oraz stanowiska odprawy dedykowane podróżnym polskiego przewoźnika.

Spółka informuje, że zmiany na lotniskach stanowią istotny element przygotowania LOT-u do rozpoczęcia operacji supernowoczesnym samolotem Boeing 787 Dreamliner.

Samoloty w barwach LOT latają do ponad 50 miast w Europie i Ameryce Północnej. W br. przewoźnik rozpocznie eksploatację samolotów najnowszej generacji - Boeing 787 Dreamliner.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

LOT sprzedaje swój najsłynniejszy samolot
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.