Diecezja Pelplińska

Kandydaci do zawarcia małżeństwa winni zgłosić ten zamiar swojemu proboszczowi co najmniej 3 miesiące przed datą zamierzonego ślubu.

 

Potrzebne dokumenty:

  • dowód osobisty,
  • metryka chrztu (nie może być wystawiona wcześniej niż 3 miesiące przed przyjściem do kancelarii),
  • świadectwo bierzmowania (często data i miejsce tego sakramentu są umieszczone na metryce chrztu),
  • świadectwo ukończenia nauk przedmałżeńskich (wielu młodych odbywa je w szkole, na lekcjach religii, w ostatniej klasie szkoły średniej),
  • ksero ostatniego świadectwa szkolnego, na którym jest ocena z religii (często jest to świadectwo ukończenia szkoły),
  • należy znać datę przyjęcia pierwszej komunii świętej.

 

Jeśli któreś z narzeczonych pochodzi z parafii, gdzie ma się odbyć ślub, wtedy duszpasterz znajdzie te dokumenty w księgach parafialnych.

 

Miejsce ślubu

 

Biskup diecezjalny podtrzymał w Diecezji Pelplińskiej zwyczaj zawierania małżeństwa w parafii stałego lub tymczasowego zamieszkania narzeczonej. Oczywiście ślub może odbyć się także w innej parafii, ale zawsze za zgodą proboszcza parafii narzeczonej.

 

Protokół

 

W kancelarii parafialnej zostaje spisany z narzeczonymi tzw. protokół przedmałżeński. To nic innego jak rozmowa kanoniczna mająca na celu wyeliminowanie wszelkich przeszkód do małżeństwa. Od proboszcza kandydaci do małżeństwa dostają kilka dokumentów:

 

  • kartka do spowiedzi przedślubnej, która dbywa się dwa razy. Pierwszy - po wizycie w kancelarii, drugi - w przeddzień ślubu lub w dniu ślubu. Pierwsza spowiedź powinna być spowiedzią generalną (z całego życia),
  • skierowanie na trzy nauki przedślubne w poradnictwie rodzinnym,
  • skierowanie na trzy nauki przedślubne, które głosi proboszcz. On też wyznacza ich termin. Dotyczą one teologii małżeństwa, etyki oraz liturgii,
  • prośba o wygłoszenie zapowiedzi. Dostaje ją osoba, która nie mieszka w parafii, gdzie ma się odbyć ślub.

 

Wszystkie wyżej wymienione dokumenty muszą wrócić do proboszcza.

 

Ślub konkordatowy

 

W przypadku ślubu konkordatowego potrzebne jest zaświadczenie z Urzędu Stanu Cywilnego jednego z narzeczonych. Zgłaszając się do USC trzeba mieć ze sobą dowód osobisty oraz metrykę urodzenia. Dokument ten jest ważny tylko trzy miesiące. Należy zanieść go proboszczowi na 2 tygodnie przed ślubem.         

 

 

 

Wspomóż Nas

Twoja ocena:

Średnia ocen:

0

Liczba głosów:

0

Komentarze użytkowników (0)

Sortuj według najnowszych

 

 

Facebook @portalDEONTwitter @deon_plYouTube @portalDEONplInstagram @deon_plKontakt

Logowanie

 
Opcja umożliwiająca automatyczne logowanie w serwisie przy kolejnej wizycie. Jest aktywna do momentu wylogowania.
zarejestruj się zapomniałeś hasła?