Muzyka na Europejskim Kongresie Kultury

Muzyka na Europejskim Kongresie Kultury
fragment partytury, fot. Johnny Greenwood (fot. www.culturecongress.eu / culture.pl))
culture.pl / ns

Wśród wielu wydarzeń Europejskiego Kongresu Kultury, szczególne miejsce zajmują te związane z muzyką.

Muzyka na EKK ujęta została w pięć bloków: "Kino dźwięku", "Scary monsters", "Future perfect", "Art for Social Change" i sety didżejskie. Niezwykłym wydarzeniem będzie koncert z udziałem Krzysztofa Pendereckiego i inspirującymi się jego twórczością Aphex Twina i Jonny'ego Greenwooda.

Jest to miejsce obserwacji dźwięków. Kuratorzy projektu - Patryk Zakrocki, Oliver Sturm i Jérôme Delormas - zaprezentują historie opowiedziane bez słów, obrazy stworzone z ruchu dźwięków, akustyczne pocztówki z odległych zakątków świata i około-muzyczne konstrukcje czasoprzestrzenne.

Wprost z gwarnego miasteczka kongresowego widzowie wkroczą w niezwykłą przestrzeń: prezentacje będą się odbywały w zabytkowym studiu reżyserii dźwięku Wytwórni Filmów Fabularnych.

DEON.PL POLECA

W godzinach porannych przedstawiane będą słuchowiska dla dzieci, a po południu utwory wielokanałowe, "field recordings" (nagrania z różnych miejsc świata), arcydzieła muzyki konkretnej, słuchowiska, utwory elektroniczne i elektroakustyczne, nowe i archiwalne, takie które znajdują się na krańcach muzyki i takie, które określają samą jej istotę.

Luc Ferrari "Presque Rien N°1, N°2, N°4"
Wojciech Marzec "Nr 12/4.1" (~ 20'00 / 2011)
Sabine Worthmann "Das Rätsel der Qualia" (55'52 / HR 2011)

Alessandro Bosetti "A collection of smiles" (51'00 / WDR 2011)
Pierre Henry "Le voyage initiatique" (66'00 / 2005)
LMS "Continuity Illusions" (14'30 / WDR 2003)
Thomas Gerwin "Feuer-Werk" (48'00 / WDR 2003)
Werner Cee "Agon" (45'10 / DLR 2010)
Luc Ferrari "Les Anecdotiques" (54'28 / 2004)
Wojciech Marzec "Nr12/4.1" (~ 20'00 / 2011)
Jan Topolski "Kino do słuchania" - live act (~ 60'00 / 2011)
Heiner Goebbels "Stifters Dinge" (55'45 / SWR 2010)
Michał Jacaszek "Pentral" (35'52, 2009)
Michał Libera "Studio Eksperymentalne Polskiego Radia" - cz. 1 (~ 60'00 / 2011)

Jerzy Afanasjew, Bronisław K. Przybylski "Dziwne Przygody Pana Zająca" (41'00 / 1988)
Wojciech Marzec "Nie chcę zostać tutaj na zawsze" (25'00 / 2001)
Patryk Zakrocki, Wojciech Marzec - ZPD "Słuchowiska" (30'00)
Chris Watson "Stepping into the dark" (59'43 / 1996)
Thomas Gerwin "Plastic music" (48'00 / WDR 2007)
John Cage "Roaratorio" (60'09 / WDR 1979)
Cathy Milliken "Songs of War and Love" (41'53 / HR 2005)
Krzysztof Topolski "The Vancouver Soundscape" - live act (~ 60'00 / 2011)
Antje Vowinckel "Call me yesterday" (49'50 / 2008)
Louis 2000 "Bivouac / au bord du fleuve Niger" (20'00)
Monika Pasiecznik prezentuje: Heiner Goebbels "Die Befreiung des Prometheus" (~ 45', 1985)
Michał Libera "Studio Eksperymentalne Polskiego Radia" - cz. 2 (~ 60'00 / 2011)

Andrzej Maria Marczewski, Tadeusz Woźniak "Lato Muminków"(79'32 / 1978)
Rudolf Ebner "Une Bacchanale pour Henri" (9'11 / WDR 2009)
Alessandro Bosetti "Children's America" (34'58 / WDR 2009)
Chris Watson "Outside the circle of fire" (~ 60'00 / 1998)
Carsten Schulz, Peter Simon "Święte Drogi - Polnische Pilgerfahrt"(50'27 / WDR 2004)
Piotr Czerny "II symfonia" - live act (22'00 / 2011)
Patryk Zakrocki "Wymiary" (13'25, 2003)
Pierre Henry "La ville. Die Stadt (Metropolis Paris)" (56'00 / 1994)
Mauricio Kagel "Nah und fern" (41'34 / WDR 1994)
Pierre Jodłowski "Le royaume d'en bas" (20'00 / 2011)
Kamil Antosiewicz "Remememember" - live act (~ 60'00 / 2011)
Michał Libera "Studio Eksperymentalne Polskiego Radia" - cz. 3 (~ 60'00 / 2011)

Scary Monsters and Future Creeps

Zun Zun Egui rozpocznie cykl dziewięciu koncertów, których kuratorem jest Artur Rojek, lider zespołu Myslovitz i dyrektor katowickiego festiwalu OFF. Pierwszy wieczór poświęcony będzie muzyce inspirowanej folkiem, który w ostatnich latach na nowo fascynuje europejskich artystów.

Projekt Briana Eno przygotowany dla Wrocławskiej Fontanny przed Halą Stulecia jest szczególną instalacją - rzeźbą multimedialną, wygenerowaną na powierzchni wody. To pierwsze tego typu wydarzenie na świecie, kiedy artysta tej klasy użyje medium w postaci fontanny. Złożą się na nie abstrakcyjne odgłosy pochodzące z wielokanałowej ścieżki dźwiękowej wyprodukowanej przez Briana Eno, naturalny szum wody oraz projekcje na ekranie o powierzchni 120 m2, zbudowanym z cząsteczek wody. Instalacja będzie uruchomiona w czwartek, piątek i sobotę w godz. 21:30-22:00.

Współpraca Krzysztofa Pendereckiego, Aphex Twina i Jonny'ego Greenwooda to wydarzenie bez precedensu. Aphex Twin to wybitna postać współczesnej muzyki elektronicznej; pierwszy artysta techno, którego utwory zostały przetranskrybowane na orkiestrę i wykonywane w najważniejszych salach koncertowych na świecie (m.in. przez London Sinfoniettę i Alarm Will Sound). Jonny Greenwood jest gitarzystą zespołu Radiohead, kompozytorem świetnie czującym się w instrumentarium "klasycznym", który manifestuje swoje przywiązanie do muzyki Krzysztofa Pendereckiego.

Podczas dwóch zaplanowanych we Wrocławiu koncertów wykonane zostaną trzy kompozycje Krzysztofa Pendereckiego: "Polymorphia", "Tren 'Ofiarom Hiroszimy'" i "Kanon". Wszystkie utwory zostały napisane na smyczki (w jednym przypadku na smyczki i taśmę) i pochodzą z lat 1960-62, okresu awangardy w twórczości Pendereckiego, do którego odwołuje się zarówno Aphex Twin, jak i Jonny Greenwood. Utwór "Polymorphia", którego 50. rocznica prawykonania przypada w tym roku, stał się inspiracją dla zaproszonych gości. Aphex Twin skomponuje "Polymorphia Reloaded", a Jonny Greenwood - "48 Responses to Polymorphia". Kompozycje będą miały swą światową prapremierę właśnie we Wrocławiu.

Wybór "Trenu 'Ofiarom Hiroszimy'" został podyktowany przede wszystkim zależnością jaka zachodzi pomiędzy tym dziełem, a utworem "Popcorn Superhet Receiver" Jonny'ego Greenwooda zainspirowanym przez muzykę Pendereckiego. Aphex Twin zdecydował się zremiksować utwór polskiego kompozytora. Uzupełnienie koncertów stanowi "Kanon" Pendereckiego na pięćdziesiąt dwa instrumenty smyczkowe i taśmę, dwa sety autorskie Aphex Twina oraz kompozycja z soundtracku "There Will be Blood" Jonny'ego Greenwooda.

Europejski Kongres Kultury trwać będzie od 8 do 11 września 2011 we Wrocławiu.

Dokładne informacje i pełen program można znaleźć na stronie www.culturecongress.eu.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Muzyka na Europejskim Kongresie Kultury
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.