Być razem w Kościele (po "Amoris Laetitia")

Karol Kleczka
(fot. Anna Jędrusiak)

Nie pamiętam podobnej sytuacji. Minęły już dwa lata odkąd papież Franciszek ogłosił posynodalną adhortację "Amoris Laetitia", a dokument poświęcony wyzwaniom przed którymi stają rodziny we współczesnym świecie, nadal rozgrzewa do czerwoności rzesze katolików.

 

Jedni zarzucają papieżowi zdradę doktryny, inni go bronią doceniając jego rolę duszpasterską - a to wszystko przez jeden przypis. W samym środku są prawdziwi ludzie i realne, intymne problemy związane z poszukiwaniem swojego miejsca w Kościele. To właśnie im i ich historiom poświęcamy trzeci numer "Czytaj Dalej. Magazyn DEON.pl".

 

Otwierają go dwa reportaże, które pokazują dramatycznie różne sytuacje. "Z ołtarza widać ich głodne spojrzenia. Zazdroszczę im wiary" Szymona Żyśki to świadectwo tak zwanych małżeństw z rozeznania: osób rozwiedzionych, które wchodząc w ponowne związki, zachowały silne przywiązanie do Kościoła i niezłomną wiarę. Dziś tworzą duszpasterstwo małżeństw niesakramentalnych, ale pomimo tego ciągle zmagają się z napiętnowaniem.

 

Michał Lewandowski w tekście "Miłość, zdrada i grzech, które wydarzyły się we wtorek" pokazuje bolesną historię zdradzonej kobiety, która w momencie ogromnego kryzysu niestety nie znalazła oparcia w Kościele. Oba teksty wchodzą ze sobą w dialog, ukazując rany, ale i proces leczenia, radzenia sobie z cierpieniem.

 

Wielu krytyków papieża zarzuca mu rewolucyjne zmiany. Wszystkim polecam dwa kolejne teksty, które wyraźnie pokazują, że "ostrzej to już było" i zmiana z jaką mamy do czynienia, to nie przewrót, a ewolucja doktryny. Wywiad Bartłomieja Surego i Karola Wilczyńskiego z ks. dr hab. Andrzejem Muszalą prezentuje szeroką panoramę dziejów Kościoła i dotychczasowych, znacznie bardziej radykalnych zmian, które miały miejsce na przestrzeni wieków w stosunku do osób będących w związkach "niesakramentalnych". Ks. Muszala zdecydowanie odpowiada krytykom papieskiego dokumentu, zwracając uwagę, że "Franciszek po prostu wraca do Ewangelii. Zawraca nas, Kościół, z drogi kazuistyki, na drogę rozeznawania".

 

W obronie nauczania papieża staje także prof. Rocco Buttiglione, przyjaciel Jana Pawła II. Publikujemy wyjątkowe fragmenty jego książki poświęconej adhortacji "Amoris Laetitia", która już wkrótce ukaże się nakładem wydawnictwa WAM. Książkę opatrzył wprowadzeniem emerytowany prefekt Kongregacji Nauki Wiary, kardynał Gerhard Müller. To właśnie ta publikacja wyjaśniła wątpliwości niemieckiego kardynała wobec adhortacji o rodzinie. Nie byłoby "Amoris Laetitia" bez papieża-Polaka.

 

Ostatni tekst z bloku głównego jest autorstwa Piotra Chydzińskiego SJ, który apeluje do osób rozwiedzionych by pamiętały, że także są w Kościele, z którego nikt ich nie powinien wyrzucać. Zestawia nauczanie Franciszka z "Familiaris Consortio" Jana Pawła II. To popularne zestawienie, bo często je się sobie przeciwstawia, ale Chydziński prezentuje w jaki sposób te dwa dokumenty się wzajemnie dopełniają.

 

Jak co miesiąc przywołujemy również kilka wyjątkowych tekstów, które ukazały się w ostatnim okresie na DEON.pl. To rozmowa z bohaterskimi zakonnicami z Syrii, pasjonująca opowieść o zmaganiach z wiarą Stephena Hawkinga oraz ważny głos w dyskusji na temat teologii płci.

 

Grafika będąca tematem przewodnim numeru to most. Szukajmy pod nie fundamentów i budujmy ich jak najwięcej.

 

Karol Kleczka redaktor prowadzący nr 3 "Czytaj Dalej. Magazyn DEON.pl".

 

 

TU ZNAJDZIESZ WSZYSTKIE TEKSTY
Z NUMERU 3 "Czytaj Dalej" >>

 

 

 

Wspomóż Nas

Twoja ocena:

Średnia ocen:

1.24

Liczba głosów:

76

 

 

Komentarze użytkowników (6)

Sortuj według najnowszych

Zgłoś do moderacji

niesakramentalni.lodz 18:38:25 | 2018-06-18
Zapraszamy: https://www.facebook.com/niesakramentalni.lodz

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

mats.apologeta 20:57:53 | 2018-05-18
Tekst zdecydowanie jednostronny, nie ukazuje uchybień adhortacji. Dokument papieża Franciszka nie jest także samym złem, czuć chęć zrozumienia i prowadzenia osób rozwiedzionych oraz w pewnym sensie poszukujących Boga - jestem pełen uznania za takie spojrzenie na zranionego człowieka. Jednakże brakuje mi tu mocny argumentów, za i przeciw. Deon.pl ewidentnie zajmuje się promocją tegoż dokumentu.

Oceń 6 odpowiedz

Zgłoś do moderacji

MR 19:55:01 | 2018-05-11
Tytuł nieco demagogiczny.
Jestem w Kościele z tymi, którzy chcą tu być. Nie oceniam, nie osądzam bliźnich, bo przychodzę słuchać. Wyznaję naukę Chrystusa; w tym: "kto pojął rozwiedziona cudzołoży; słowo tak, niech takl znaczy...co Bóg złączył człowiek niech nuie rozłącza"I niepokoję się przyszłym losem tych którzy, bez wątpienia z dobrych intencji, chcą te słowa zmieniać, rozeznawać, interpretować, komentować.
Odpowiedzialność pasterza to nie tylko współczucie, dobre intencje i dobre serce. Macie być solą tej ziemi. Czy słyszycie chrzęst soli deptanej stopami ludzi pełnych współczucia, dobrej woli milosierdzia?

Oceń 11 odpowiedz

Zgłoś do moderacji

Andrzej 15:56:58 | 2018-05-09
Polecam odpowiedź ks. Marka Dziewieckiego na pytanie o Komunię św. - https://youtu.be/shEnNnhbtmk .
I świadectwo Ani - https://youtu.be/MDzzD644W0I .

Oceń 5 odpowiedz

Zgłoś do moderacji

thorgi4 08:39:22 | 2018-05-08
Ciekawe, że w polskiej dyskusji na temat AL tak mało się wspomina o wspólnocie dla trudnych małżeństw Sychar (http://sychar.org). Być może, że wielu z tych ludzi wybiera trudną drogę ..., a to nie jest popularne w kościele 21 wieku. Zachęcam do zapoznania się ze świadectwami ludzi z tej wspólnoty. Ostatno nawet w GW był artykuł na ich temat, nie trudno się domyślić w jakim świetle została przedstawiona ta wspólnota ;-)

Oceń 10 odpowiedz

Zgłoś do moderacji

grzesiekwa 09:17:18 | 2018-05-02
To co nam proponujecie Szanowni redaktorzy Deonu to żadna debata, refleksja ani dyskusja. Czemu nie pokażecie tekstów, ktore poddają krytyce niektóre kluczowe punkty z "Amoris Laetitia"? 
Zamęt jaki panuje w Kościele pierwszy raz od czasów Vaticanum II na taką skalę i krytyczne wypowiedzi wielu autorytetów połączone z biernością papieża wskazują, że chyba nie wszystko jest w porządku. Zachęcam do obiektywności

Oceń 18 odpowiedz