Globalne ocieplenie – biznes i ideologia

Globalne ocieplenie – biznes i ideologia
(fot. flickr.com)
Piotr Bryła / Artykuł nadesłany

Jako katolicy musimy przypominać, że największą wartością jest życie ludzkie i należy je chronić, także przed zakusami tych, którzy chcą walki z globalnym ociepleniem za pomocą aborcji i regulacji poczęć. Jako obywatele i konsumenci – żądajmy od swoich rządów zmiany polityki wobec klimatu. Potrzebujemy nowych technologii, a nie drakońskich regulacji - Wywiad z Dr Tomaszem Telukiem przeprowadził Piotr Bryła.

 

Piotr Bryła: Jest Pan byłym dziennikarzem, doktorem filozofii, ekspertem ekonomicznym. Zajmował się Pan problematyką wolności w myśli politycznej i w życiu gospodarczym oraz nowymi technologiami w pracy komentatora. Obecnie jest Pan prezesem Instytutu Globalizacji. Dlaczego zajął się Pan w swojej pracy eksperckiej globalnym ociepleniem? Czy nie ma bardziej dochodowych tematów?

Tomaszem Teluk: Naszym najbardziej dochodowym biznesem w Instytucie jest zbawienie dusz. Książkę napisałem, gdy zdałem sobie sprawę, że ruch wokół globalnego ocieplenia jest w istocie ruchem skierowanym przeciwko życiu. Po wielu rozmowach doszedłem do wniosku, że ludzie intuicyjnie czują, że są manipulowani. Postanowiłem więc skupić się na politycznych i ekonomicznych aspektach tego ruchu. Myślę, że to się udało.

W 2009 r. Instytut Globalizacji otrzymał Nagrodę Wolności za wydanie książki pt. „Mitologia efektu cieplarnianego” Pana autorstwa. O czym jest ta książka i dlaczego nagroda została przyznana w kategorii „Etyka i wartości”?

Otrzymaliśmy nagrodę Templeton Freedom Award, ufundowaną przez znanego filantropa Johna Templetona, właśnie za poszukiwanie prawdy. W uzasadnieniu jury napisało, że dzięki naszej odwadze zdołaliśmy włączyć się do szerokiej debaty publicznej i przeciwstawić się establishmentowi.

Czy mitologia globalnego ocieplenia to biznes czy ideologia?

I jedno i drugie. Jest to ideologia bazująca na neomarksistowskim dążeniu do zniszczenia przemysłowej cywilizacji zachodu, a także na przekonaniu, że człowiek jest szkodnikiem niszczącym środowisko naturalne. Dla polityków i związanego z nimi biznesu to źródło gigantycznych zysków. Politycy zarabiają krocie na koordynacji rozmaitych programów związanych z globalnym ociepleniem, a największe koncerny energetyczne – na wdrażaniu drogich technologii.

Kto promuje ten mit, a kto na nim zarabia?

Tak jak wyjaśniłem powyżej, ten mit to wspólny interes polityków i biznesu czerpiącego profity z regulacji rynków pod jego dyktando. Warto odpowiedzieć, kto za to płaci i kto na tym traci. Ano płaci podatnik i my wszyscy – większymi rachunkami za prąd i gaz.

Co możemy zrobić jako katolicy, obywatele i konsumenci?

Jako katolicy musimy dawać świadectwo i przypominać, że największą wartością jest życie ludzkie i należy je bezwzględnie chronić, także przed zakusami tych, którzy chcą walki z globalnym ociepleniem za pomocą aborcji i regulacji poczęć. Jako obywatele i konsumenci – żądajmy od swoich rządów zmiany polityki wobec klimatu. Potrzebujemy nowych technologii, a nie drakońskich regulacji.

Proszę nam opisać czym zajmuje się kierowany przez Pana Instytut? Jakie zasady mu przyświecają? Czy są to zasady chrześcijańskie, akceptowane przez katolików?

Instytut Globalizacji zajmuje się promowaniem tradycyjnych wartości przedsiębiorczości i gospodarki rynkowej, z zachowaniem nauki Kościoła Katolickiego. Przypominamy, że to właśnie katolicy-późnischolastycy to protoplaści klasycznej ekonomii kapitalistycznej, w czasach, gdy hierarchia hołubi socjalizm, a przedsiębiorców traktuje na równi ze złodziejami przypominamy, że że Pius XII nałożył ekskomunikę na socjalistów.

Czy wydanie książki „Contra in vitro” to manifest etyczny IG?

Chcieliśmy przypomnieć katolicką ocenę in vitro w debacie publicznej. Oczywiście ochrona życia ludzkiego od chwili poczęcia po naturalną śmierć to nasze etyczne credo. Wkrótce wydamy kolejną pozycję z tej dziedziny pt. „Świętość małżeństwa, grzech homoseksualizmu” tego samego autora – ks. prof. Artura Jerzego Katolo.

Dr Tomasz Teluk – fundator i prezes zarządu Instytutu Globalizacji, politolog, doktor filozofii. Były ekspert ekonomiczny Centre for the New Europe w Brukseli i Centrum im. Adama Smitha. Publicysta oraz autor książek: „E-biznes, nowa gospodarka” (2002), „IT w firmie” (2004), „Libertarianizm. Teoria państwa” (2006), „Mitologia efektu cieplarnianego” (2009). Jego komentarze ukazywały się w mediach na całym świecie – w „Rzeczpospolitej”, „Wprost”, „Dzienniku”, „Forbes”, TVP, Polskim Radiu, BBC, Radio Netherlands, Lithuanian Radio, TCSDaily.com i wielu innych. W 2009 r. za książkę pt. „Mitologia efektu cieplarnianego” został laureatem nagrody Templeton Freedom Award przyznawanej przez prestiżową ATLAS Economic Research Foundation.

Piotr Bryła - prawnik, analityk Instytutu Sobieskiego, publikował m.in. w tygodnikach katolickich oraz w czasopismach naukowych; obecnie przygotowuje portal debata-publiczna.pl 

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

Globalne ocieplenie – biznes i ideologia
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.