Manifestacja przeciw "deprawacji w edukacji"

(fot. shutterstock.com)

Stop deprawacji w edukacji - pod tym hasłem w niedzielę manifestowało w stolicy ok. 1000 osób sprzeciwiających się zapowiadanym przez MEN zmianom w edukacji seksualnej. Resort przekonuje, że temat został wykorzystany politycznie; nie planuje wprowadzenia zmian już 1 września.

 

Organizatorem wydarzenia było 26 organizacji prorodzinnych, m.in. Polska Federacja Ruchów Obrony Życia i Fundacja Pro-Prawo Do Życia.

 

Uczestnicy manifestacji zebrali się na Krakowskim Przedmieściu przed kościołem św. Anny, następnie przeszli na Rynek Mariensztacki. Demonstrujący nieśli ze sobą biało-czerwone flagi i transparenty z napisami: "Ręce precz od naszych dzieci!" i "Sex edukacja szerzy lewicowe kłamstwa".

 

"Celem demonstracji jest powstrzymanie działań, które prowadzone są przez ministerstwo. Nie podoba nam się zapowiedź zmiany podstawy programowej tej edukacji, którą w tej chwili mamy" - powiedziała PAP Magdalena Trojanowska, jedna z organizatorek manifestacji. "Nie chcemy tej edukacji, jaka jest teraz na Zachodzie, która jest obecnie odgórnie wprowadzana także w Polsce. Mamy dobre zajęcia wychowania do życia w rodzinie" - dodała.

 

W lipcu minister edukacji Joanna Kluzik-Rostkowska zapowiedziała przygotowanie przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego materiałów dla nauczycieli prowadzących zajęcia z wychowania do życia w rodzinie, a także powołanie zespołu ekspertów, który zajmie się zmianami w podstawie programowej nauczania tego przedmiotu. Szefowa resortu mówiła wówczas, że badania przeprowadzone przez Instytut Badań Edukacyjnych wskazują, że zdaniem zdecydowanej większości rodziców, takie zajęcia są ważne i oczekują oni, że szkoły będą je prowadziły.

 

Organizatorzy manifestacji w specjalnym oświadczeniu zaprotestowali przeciwko zmianom podstawy programowej w tej kwestii. Ich zdaniem są one podyktowane "intencją wprowadzenia narzucanych nam z zewnątrz elementów kontrowersyjnej seksedukacji, zgodnej z tzw. standardami WHO i postulatami środowisk LGBTQ".

 

Przekonują też, że MEN planuje "wprowadzić do programu gimnazjalnego m.in. prezentacje stosunku płciowego" oraz chce powierzyć prowadzenie zajęć edukatorom z zewnątrz, przez co można spodziewać się w szkołach "obecności przedstawicieli skrajnych organizacji aborcyjnych i LGBQT, które mają międzynarodowe akredytacje przy ONZ".

 

Organizatorzy wydarzenia uważają też, że "propagowanie treści związanych z tzw. tożsamością płciową, prowadzi do głębokich zaburzeń seksualności oraz tożsamości płciowej dzieci i młodzieży".

 

Resort edukacji odpowiedział na zarzuty organizacji prorodzinnych, podkreślając, że sprawa została wykorzystana politycznie. "Usłyszałam już, że cichaczem wprowadzam zmiany w podstawie programowej od 1 września. W wersji skrajnej usłyszałam, że zamierzam uczyć masturbacji sześciolatki. Ktoś, kto takie rzeczy wymyśla i ktoś, kto takie rzeczy przekazuje dalej jest wielkim politycznym cynikiem, rozgrywa sytuację politycznie, albo jego wyobraźnia podąża w takie zakamarki duszy, w które lepiej żeby nie podążała" - powiedziała PAP minister Kluzik-Rostkowska.

 

Jak tłumaczyła, przeprowadzone zostały badania, sprawdzające skąd młodzi ludzie czerpią wiedzę na temat seksu. "Okazało się, że młodzież, która chodziła na zajęcia +WDŻ+ jest z nich zadowolona. Okazało się, że z tych zajęć są zadowoleni rodzice" - powiedziała minister.

 

"Okazało się również, że podstawa programowa jest co prawda bardzo pojemna, ale młodzi ludzie uważają, że o pewnych rzeczach dowiadują się zbyt późno, a woleliby wcześniej. Wyszło też, że są rzeczy, o których młodzi ludzie powinni mieć wiedzę, a nie mają. Dlatego zdecydowałam, że dobrze byłoby powołać zespół ekspertów, który przyłoży wyniki tych badań do podstawy programowej" - zauważyła.

 

Przekonywała, że resort nie zamierza wprowadzać zmian już od nowego roku szkolnego. "Jeżeli coś mogę przygotować na 1 września to poprosić specjalistów o materiały, które mogą pomóc tym, którzy lekcje +WDŻ+ prowadzą. Zmiana podstawy programowej to wiele miesięcy prac" - powiedziała szefowa MEN. 

 

Co wynika z badań MEN?

W czerwcu i lipcu 2014 r. Instytut Badań Edukacyjnych na zlecenie MEN przeprowadził badania fokusowe w Warszawie, Bytomiu i Lublinie. W ramach projektu przeprowadzono 30 sesji - debat dotyczących nauczania nt. ludzkiej seksualności w szkole. Uczestniczyli w nich rodzice zarówno o poglądach tradycyjnych jak i liberalnych, nauczyciele WdŻ, dyrektorzy, pedagodzy, edukatorzy seksualni, prezentujący obie opcje podejścia do zagadnienia płci. Okazało się, że niezależnie od opcji światopoglądowej istnieje bardzo duża zbieżność poglądów co do doboru tematów, o których należy rozmawiać w szkole, gdyż wszystkim dorosłym zależy na harmonijnym i bezpiecznym rozwoju dzieci i młodzieży oraz na walorach wychowawczych nauczanych przedmiotów.

Z kolei w styczniu i marcu tego roku IBE przeprowadziła ogólnopolskie badania ilościowe z młodzieżą w wieku 18 lat i rodzicami dzieci w wieku 6-17 lat. W efekcie powstał raport IBE: "Opinie i oczekiwania młodych dorosłych (18-latków) oraz rodziców dzieci w wieku szkolnym wobec edukacji dotyczącej rozwoju psychoseksualnego i seksualności", ogłoszony 9 lipca br. Wyniki badań miały udzielić odpowiedzi na pytanie: czy i w jakim stopniu aktualny program oraz podstawy programowe WdŻ zaspokajają potrzeby wiedzy uczniów na temat płciowości?

Co się okazało? - Krytykowany przez lewicowe środowiska WdŻ jest drugim na liście źródłem wiedzy o seksualności wśród uczniów. Dla 67 proc. uczniów i 43 proc. rodziców nauczyciele tego przedmiotu pełnią ważną rolę w przekazywaniu wiedzy z tego zakresu (najważniejszym źródłem są jednak przyjaciele i koledzy - dla 78 proc.). Co więcej, na przestrzeni lat wzrósł odsetek respondentów, dla których WDŻ było źródłem wiedzy o seksualności.

Uczniowie, którzy biorą udział w zajęciach oceniają je pozytywnie - 62 proc. Zdecydowanie negatywnie ocenia je tylko 2 proc. Badania pokazały też, kto naucza tego przedmiotu. Podważają one stereotyp, że są to katecheci - jest ich tylko 9 proc. w gimnazjach i 5 proc. w szkołach ponadgimnazjalnych. Przeważnie są to nauczyciele innych przedmiotów z tej samej placówki - w gimnazjach 67 proc., w ponadgimnazjalnych 41 proc. Są też nauczyciele, którzy wyspecjalizowali się wyłącznie w prowadzeniu takich zajęć - odpowiednio 22 proc. i 30 proc.

Większość młodzieży wskazała też, że chce, aby w szkole były zajęcia z "Zakresu rozwoju psychoseksualnego i seksualności człowieka" - 87 proc. Większość też uważa, że zajęcia powinny odbywać się w ramach odrębnego przedmiotu. Badani wskazali również, że zajęcia powinny zaczynać się na poziomie klas 4-6, zaś decyzje o tym, czy uczniowie mają brać w nich udział - powinny należeć do rodziców. Gros badanych akceptuje też poruszanie szerokiej gamy tematów.

Dlatego trudno zrozumieć zapowiedzi minister edukacji, która 9 lipca, czyli w dniu zaprezentowania wyników przez IBE, świadczących o dobrze funkcjonującym programie, zapowiedziała jego rozmontowanie - poczynając od zmiany podstaw programów i powołanie nowych ekspertów, co będzie wiązać się z koniecznością napisania nowych podręczników.

 

Wspomóż Nas
Tagi: edukacja, szkoła

Twoja ocena:

Średnia ocen:

4.71

Liczba głosów:

17

 

 

Komentarze użytkowników (0)

Sortuj według najnowszych

Facebook @portalDEONTwitter @deon_plYouTube @portalDEONplInstagram @deon_plKontakt

Logowanie

 
Opcja umożliwiająca automatyczne logowanie w serwisie przy kolejnej wizycie. Jest aktywna do momentu wylogowania.
zarejestruj się zapomniałeś hasła?