MON kupi dwa małe samoloty dla VIP-ów

(fot. PAP/Paweł Supernak)

MON kupi dwa małe samoloty do przewozu najważniejszych osób w państwie - poinformował we wtorek PAP wicepremier, szef MON Tomasz Siemoniak. To jeden z elementów przyjętego przez rząd planu wzmocnienia bezpieczeństwa państwa. MON już rozpoczęło prace ws. zakupu.

 

"Realizując expose, Rada Ministrów przyjęła dzisiaj plan wzmocnienia bezpieczeństwa państwa. W tym planie jest akceptacja dla tego, żeby przystąpić do procedury zakupu dwóch samolotów dla VIP-ów" - powiedział PAP Siemoniak. "Wieczorem podjąłem decyzję, że uruchamiamy tutaj działanie" - dodał.

 

Jak wyjaśnił szef MON, chodzi o dwa małe samoloty na 12-14 miejsc, które - po ograniczeniu liczby pasażerów do ośmiu - byłyby w stanie wykonać lot na dystansie ok. 8 tys. kilometrów, czyli na drugą stronę Atlantyku.

 

"Chcemy ten zakup sfinalizować w przyszłym roku" - zapowiedział Siemoniak.

 

Obie nowe maszyny mają być dopełniane samolotami średniej wielkości - Embraer 170, które wyczarterowano w ub.r. od PLL Lot. Umowa na czarter obowiązuje do 2017 r. "Potem będziemy się zastanawiać, jakie następne kroki podejmować" - zapowiedział wicepremier.

 

Pytany o przynależność maszyn, które mają zostać kupione, Siemoniak powiedział, że zamiarem MON jest, by samoloty były własnością wojska i by pilotowały je wojskowe załogi.

 

W 2013 i 2014 r. MON próbowało wyczarterować dwa małe samoloty do przewozy najważniejszych osób w państwie. Pierwszy przetarg został unieważniony, bo uznano, że jedyna oferta jest za droga. Drugi nie wyłonił zwycięzcy, bo do konkursu stanęły dwie firmy, a w postępowaniu wymagano udziału co najmniej trzech. Jak wynika z informacji PAP, wówczas pion uzbrojenia MON zarekomendował zakup nowych samolotów zamiast czarteru.

 

MON chciało wyczarterować maszyny zabierające 12-19 pasażerów. Samoloty, napędzane co najmniej dwoma silnikami turboodrzutowymi, miały umożliwić loty transatlantyckie bez międzylądowania z co najmniej ośmioma pasażerami i bagażem; wymagany zasięg to minimum 5 tys. km, a prędkość przelotowa - co najmniej 800 km/h. Data produkcji samolotów nie mogła być wcześniejsza niż 1 czerwca 2004. Samoloty miały zapewniać w części pasażerskiej łączność satelitarną na każdym etapie lotu, postoju, startu i lądowania.

 

Umowa miała zostać zawarta na cztery lata, z możliwością jej skrócenia lub przedłużenia. Realizujący zakupy dla wojska Inspektorat Uzbrojenia podkreślał, że okres obowiązywania umowy czarteru, jako rozwiązania tymczasowego, zależy od realizacji procedury wyposażenia sił zbrojnych RP w samoloty do przewozu osób pełniących najwyższe funkcje w państwie.

 

W grudniu 2013 r. została podpisana kolejna, czteroletnia umowa czarteru dwóch samolotów Embraer 170 na potrzeby VIP. Samoloty pomalowane w barwy reprezentujące Rzeczpospolitą Polską stacjonują na Lotnisku Chopina w Warszawie i pozostają do wyłącznej dyspozycji czterech kancelarii: prezydenta, premiera oraz Sejmu i Senatu.

 

Z końcem 2013 r. wygasła pierwsza umowa na czarter samolotów dla VIP-ów podpisana z PLL Lot w 2010 r. Była warta ponad 150 mln zł.

 

Po katastrofie smoleńskiej i rozformowaniu pułku specjalnego, który przewoził VIP-y, w gestii wojska pozostaje transport osób na najwyższych stanowiskach w państwie śmigłowcami. Należą one do 1. Bazy Lotnictwa Transportowego, utworzonej w miejsce 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego. Transport na większe odległości odbywa się dwoma samolotami czarterowanymi od PLL Lot. Tam, gdzie niemożliwe jest użycie transportu cywilnego (np. w rejonie działań wojennych, jak w Afganistanie), wojsko przewozi oficjalne delegacje swoimi samolotami transportowymi.

 

Docelowo potrzeby transportu powietrznego najwyższych władz mają zaspokajać samoloty będące własnością wojska i mogące służyć - dzięki specjalnym systemom łączności - jako latające centra kierowania państwem w razie kryzysu. Jak poinformowano w czerwcu 2013 r. po jednym z posiedzeń Rady Bezpieczeństwa Narodowego, zdaniem prezydenta Bronisława Komorowskiego decyzja o zakupie powinna zapaść po najbliższych wyborach parlamentarnych i prezydenckich.

 

 

 

Wspomóż Nas

Twoja ocena:

Średnia ocen:

1

Liczba głosów:

6

 

 

Komentarze użytkowników (3)

Sortuj według najnowszych

Zgłoś do moderacji

~Jan 23:21:31 | 2014-12-09
Witam jakie "ZAKUPI" następny kredyt

Oceń 1 odpowiedz

Zgłoś do moderacji

~odyn 22:27:04 | 2014-12-09
Mamy 25 rok tzw. wolnej Polski, a do tej pory żadnemu rządowi nie udało się kupić kilku samolotów do transportu VIPów. Co za porażka... Administracja ma do dyspozycji grubo ponad 1 tys. limuzyn, a Prezydent Polski lata wypożyczonym samolotem. Jak ten kraj może normalnie funkcjonować, jeśli wszystko na głowie stoi?

Oceń 2 odpowiedz

Zgłoś do moderacji

~PL 21:45:40 | 2014-12-09
Znamienne..."decyzja o zakupie powinna zapaść po najbliższych wyborach parlamentarnych i prezydenckich"

Oceń 1 odpowiedz

Facebook @portalDEONTwitter @deon_plYouTube @portalDEONplInstagram @deon_plKontakt

Logowanie

 
Opcja umożliwiająca automatyczne logowanie w serwisie przy kolejnej wizycie. Jest aktywna do momentu wylogowania.
zarejestruj się zapomniałeś hasła?