W Wigilię czynny telefon zaufania dla dzieci

(fot. Moyan_Brenn / flickr.com / CC BY 2.0)

W Wigilię Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 będzie czynny w godz. 12-20. Jak co roku konsultanci będą czekać na telefony od dzieci, które zmagają się z lękami, osamotnieniem i bezradnością, którym trudno jest wczuć się w radosny nastrój świąt.

 
"Święta mogą być dla młodych ludzi trudne z wielu powodów. Kłopoty rodzinne, doświadczanie przemocy rówieśniczej, samotność czy brak poczucia sensu życia - to tylko nieliczne tematy rozmów z wigilijnych dyżurów telefonu 116 111 w poprzednich latach. Po raz piąty będziemy w Wigilię z młodymi osobami, które w tym dniu będą chciały porozmawiać o czymś ważnym, podzielić się swoimi troskami, czy po prostu przez chwilę z kimś pobyć" - zapowiada Lucyna Kicińska, koordynatorka prowadzonego przez Fundację Dzieci Niczyje Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111.
 
Lista świątecznych życzeń, z którymi dzieci dzwonią, jest bardzo długa. Proszą nie tylko o zabawki i gadżety, ale też o poczucie bezpieczeństwa czy bycie kochanym. "… i jeszcze proszę pani, żeby tata wrócił z Anglii" - kończy listę świątecznych życzeń 8-letni Kuba. Jak mówią pracownicy linii 116 111, takie rozmowy to grudniowa codzienność w telefonie zaufania.
 
Konsultanci podkreślają, że niektórych młodych ludzi Boże Narodzenie nie uwalnia od codziennych problemów. Wstydzą się lub boją odrzucenia, skrzętnie ukrywają więc przed otoczeniem swoje kłopoty i trudności. Zmagają się z lękami, poczuciem niezrozumienia i bezradnością. Trudno jest im wczuć się w radosny nastrój świąt.
"Pomocna może okazać się rozmowa. Dzieci i młodzież nie tylko w święta potrzebują kontaktu z  życzliwym dorosłym, który uważnie wysłucha, wesprze i pomoże poradzić sobie z problemami. Młode osoby wybierają numer 116 111, ponieważ chcą się poczuć ważne, chcą, żeby ktoś ich wysłuchał, nie oceniał, uszanował ich potrzeby. Chcą poczuć, że ktoś przy nich jest. Dlaczego dzwonią do nas? Bo nie dostają tego w swoim otoczeniu" - mówi konsultantka Telefonu 116 111.
 
116 111 to pierwszy bezpłatny, ogólnopolski Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży. Z inicjatywy Komisji Europejskiej telefony zaufania dla dzieci o numerze 116 111 powstają we wszystkich krajach UE. W Polsce numer 116 111 obsługuje Fundacja Dzieci Niczyje.
 
Od chwili uruchomienia Telefonu w listopadzie 2008 roku, konsultanci odebrali ponad pół miliona połączeń i odpowiedzieli na ponad 13 tys. wiadomości przesłanych przez stronę internetową. Każdego dnia od godz. 12 do 20, pod numerem 116 111, wsparcie otrzymuje kilkaset dzieci.
 
W 2007 r. KE zdecydowała o rezerwacji krajowego zakresu numerów zaczynających się na 116 na usługi społeczne. Chodziło o to, by obywatele całej Europy mogli otrzymać tę samą usługę, dzwoniąc na ten sam numer. Linia 116 000 to numer interwencyjny w sprawie zaginionych dzieci, 116 111 - telefon zaufania dla dzieci, trzeci numer - 116 123, został zarezerwowany dla telefonu zaufania dla dorosłych.
 
Linia 116 000 uruchomiona została w Polsce w marcu 2009 r., obsługiwana jest przez Fundację Itaka - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych. Działa przez całą dobę.
 
Numer 116 123, czyli Poradnia Telefoniczna dla Osób Dorosłych w Kryzysie Emocjonalnym w Polsce, działa od stycznia 2010 r. Obsługiwany jest przez Instytut Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Czynny jest codziennie, w godzinach od 14 do 22.
 
 
 
Wspomóż Nas

Twoja ocena:

Średnia ocen:

0

Liczba głosów:

0

 

 

Komentarze użytkowników (0)

Sortuj według najnowszych

Facebook @portalDEONTwitter @deon_plYouTube @portalDEONplInstagram @deon_plKontakt

Logowanie

 
Opcja umożliwiająca automatyczne logowanie w serwisie przy kolejnej wizycie. Jest aktywna do momentu wylogowania.
zarejestruj się zapomniałeś hasła?