"Nie spotkałem się z nielegalnym lobbingiem"

Były wiceminister gospodarki Adam Szejnfeld zeznał w piątek przez komisją śledczą badającą tzw. aferę hazardową, że nigdy nie spotkał się z żadną formą nielegalnego wpływu na kształt nowelizacji ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych.

 

O to, czy w toku prac legislacyjnych nad projektem zmian w ustawie hazardowej Szejnfeld zetknął się z legalnym, czy nielegalnym lobbingiem, próbami wpływania na ostateczny kształt zapisów ustawy, pytał szef komisji śledczej Mirosław Sekuła (PO).

 

– Nie, panie przewodniczący. Nigdy nie spotkałem się z żadnymi formami lobbingu, które mógłbym uznać jako nielegalne – powiedział były wiceminister gospodarki. Natomiast do form lobbingu, które można uznać za legalne zaliczył pisemne wystąpienia, które pojawiały się przez ostatnie lata u ministra gospodarki.

 

Wiceszef komisji Bartosz Arłukowicz (Lewica) pytał, czy Szejnfeld zgadza się ze zdaniem z notatki wiceministra finansów Jacka Kapicy z 14 września 2009 r., że "coraz to nowe uwagi Ministerstwa Gospodarki można było uznać za chęć wciągania Ministerstwa Finansów w proces nieustannych konsultacji i uzgodnień w celu przedłużenia procesu legislacyjnego".

 

– Oczywiście, absolutnie nie zgadzam się – odpowiedział Szejnfeld.

 

– Mój udział jako sekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki był jawny, przejrzysty i formalny. Zawsze pisemny – zapewnił Szejnfeld. – Bzdurą jest i zupełną niedorzecznością imputowanie mi szczególnego zainteresowania sprawą – dodał.

 

Szejnfeld zaznaczył, że wszystkie stanowiska (dotyczące projektu nowelizacji ustawy hazardowej), które podpisywał były wcześniej wypracowane w odpowiednich departamentach - co znajduje odzwierciedlenie w istniejącej dokumentacji. – Projekty pism i udział w procesie legislacyjnym były oparte na pracy zespołowej prawników i pracowników merytorycznych, analizujących dokumenty i przygotowujących opinie oraz oficjalne projekty pism – powiedział.

 

Stanowiska MG były wynikiem pracy zespołowej

 

– Intencją Ministerstwa Gospodarki w trakcie uzgodnień międzyresortowych była dbałość o interes budżetu państwa i przeciwdziałanie nielegalnej działalności w szarej strefie. Chodziło także o minimalizowanie obciążeń biurokratycznych i finansowych dla przedsiębiorców oraz działanie na rzecz poprawności legislacyjnej tworzonych aktów prawnych – powiedział .

 

Szejnfeld tłumaczył też dlaczego resort, który reprezentował w trakcie prac nad projektem nowelizacji ustawy hazardowej, zgłaszał uwagi tuż przed lub już po upływie wyznaczonego terminu, co - według wiceministra finansów Jacka Kapicy - wpływało na opóźnianie procesu legislacyjnego.

 

Podkreślił, że wynikało to z procedury w Ministerstwie Gospodarki dotyczącej wszystkich ustaw, nie tylko hazardowej. – Konsultacje przed posiedzeniem Komitetu Stałego Rady Ministrów odbywały się rutynowo zawsze w czwartki i niekiedy w poniedziałki, zawsze w dniu posiedzenie Komitetu – powiedział.

 

Według Szejnfelda, konsultacje zwoływano na dwie godziny, najpóźniej godzinę przed posiedzeniem Komitetu Stałego Rady Ministrów. – Niekiedy więc brakowało czasu na przygotowanie i przesłanie stanowiska do Komitetu Stałego Rady Ministrów w odpowiednim terminie – przyznał.

 

Wiele nieprawdziwych informacji pod moim adresem

  

– W sprawie, która jest przedmiotem obrad wysokiej komisji, w debacie publicznej pojawiło się wiele nieprawdziwych informacji oraz nieuprawnionych insynuacji kierowanych wobec ministra gospodarki, wobec mojej osoby w zakresie udziału resortu gospodarki w procesie legislacyjnym, dotyczącym projektu nowelizacji ustawy o grach i zakładach wzajemnych – mówił Szejnfeld.

 

Dodał, że także w zeznaniach niektórych świadków pojawiają się bezpodstawne sugestie i oceny. Jego zdaniem są one spowodowane brakiem wiedzy o szczegółach procesu przygotowywania stanowisk ministra gospodarki do projektów ustaw.

 

Szejnfeld zaznaczył, że od 2007 roku do Ministerstwa Gospodarki wpłynęło kilka projektów nowelizacji ustawy hazardowej - w kolejności chronologicznej: projekt z 7 lutego 2007 (nie zawierał propozycji wprowadzenia dopłat), z 14 maja 2007 (są dopłaty), z 15 maja 2007 r. (są dopłaty), z 28 kwietnia 2008 r. (nie ma dopłat), z 26 czerwca 2008 r. (są dopłaty), z 5 sierpnia 2008 r. (są dopłaty), z 3 października 2008 r. (są dopłaty), z 31 marca 2009 r. (są dopłaty).

 

Polityk PO przedstawił również kalendarium pism, które związane były z tymi projektami. Podkreślił, że już w piśmie z 11 maja 2007 r. resort gospodarki informował Ministerstwo Finansów, że projektowane przepisy techniczne w noweli ustawy hazardowej wymagają notyfikacji w Komisji Europejskiej.

 

Wspomóż Nas

Twoja ocena:

Średnia ocen:

0

Liczba głosów:

0

 

 

Komentarze użytkowników (0)

Sortuj według najnowszych

Facebook @portalDEONTwitter @deon_plYouTube @portalDEONplInstagram @deon_plKontakt

Logowanie

 
Opcja umożliwiająca automatyczne logowanie w serwisie przy kolejnej wizycie. Jest aktywna do momentu wylogowania.
zarejestruj się zapomniałeś hasła?