"Ojczysty Panteon" obowiązkowy na historii

Minister edukacji narodowej Krystyna Szumilas (fot. PAP/Jacek Turczyk)

Wątek tematyczny "Ojczysty Panteon i ojczyste spory" musi być obowiązkowo uwzględniony w podręczniku do przedmiotu "Historia i społeczeństwo" - minister edukacji Krystyna Szmilas podpisała rozporządzenie regulujące tę kwestię.

 

Informacja o podpisaniu przez minister edukacji Krystynę Szumilas nowelizacji rozporządzenia w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników, ukazała się w piątek na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej.

 

W nowelizacji określono warunki, jakie powinien spełnić podręcznik przeznaczony do nauczania przedmiotów uzupełniających w szkołach ponadgimnazjalnych historia i społeczeństwo oraz przyroda. Podręczniki do tych przedmiotów będą musiały zawierać co najmniej cztery wątki tematyczne ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego. W przypadku podręcznika do nauczania przedmiotu historia i społeczeństwo jednym z wątków musi być wątek tematyczny "Ojczysty Panteon i ojczyste spory".

 

W nowelizacji wprowadzono także przepis ograniczający możliwość składania wniosku o dopuszczenie do użytku szkolnego kolejnych wydań podręcznika, w którym zmieniono nie więcej niż 20 proc. treści. Zgodnie z nowymi przepisami w takim przypadkach wniosek o dopuszczenie można złożyć nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia dopuszczenia do użytku szkolnego podręcznika w wersji pierwotnej.

 

Nowe przepisy nie przewidują dopuszczania do użytku szkolnego dodatkowych materiałów przeznaczonych dla ucznia dołączanych do podręczników, a więc zeszytów ćwiczeń, kart pracy i innych tego typu materiałów pomocniczych, a także podręczników wspomagających edukację (tzw. podręczników pomocniczych) przeznaczonych do kształcenia ogólnego dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym.

 

W nowelizacji uszczegółowiono przepisy dotyczące wymagań przy dopuszczaniu do użytku szkolnego podręczników w formie elektronicznej. Zgodnie z nowymi przepisami, podręczniki w takiej formie mają być tak zbudowane by mogli z nich korzystać uczniowie o zróżnicowanych umiejętnościach w zakresie posługiwania się technologią informacyjną. Wprowadzono także przepis o konieczność uzyskania dodatkowej, końcowej opinii językowej.

 

W związku z wchodzeniem w życie od 1 września 2012 r. reformy szkolnictwa zawodowego zmienione zostały także przepisy dotyczące programów i podręczników do kształcenia zawodowego. W nowelizacji zapisano m.in., że podręcznik przeznaczony do kształcenia w zawodzie powinien zawierać treści nauczania w trzech możliwych wariantach: w zakresie całego zawodu, w zakresie danej kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie, w zakresie jednej z części danej kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie. Oznacza to, że autorzy będą mogli opracowywać podręczniki dla całego zawodu lub dla danej kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie lub dla części kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie.

 

W nowelizacji wprowadzono również wymóg posiadania przez rzeczoznawców kompetencji w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych.

 

Nowelizacja wejdzie w życie po 14 dniach od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Przy czym przepisy dotyczące programów nauczania i podręczników do kształcenia zawodowego wejdą w życie dopiero z dniem 1 września 2012 r.

Wspomóż Nas

Twoja ocena:

Średnia ocen:

1.57

Liczba głosów:

7

 

 

Komentarze użytkowników (3)

Sortuj według najnowszych

Zgłoś do moderacji

~tak 01:06:44 | 2012-06-23
@Stilgar,
jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze tzn. o zabranie pieniędzy z naszych podatków na cudze interesy

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

~Stilgar 00:06:35 | 2012-06-23
Za wstrętnego PRL-u z każdego przedmiotu był jeden podręcznik na cały kraj i co? I poziom edukacji bił na głowę ten w państwach zachodu. Dało się???
Dziś są reformy, co roku nowe podręczniki, podstawy programowe, ustawy, rozporządzenia i co? I poziom tak żałosny że zaczyna przerażać.
Niech mi ktoś wytłumaczy bo za tępy widać jestem:
Ile praw matematyki zmieniło się w tym czasie? 2+2 to już nie 4?
Ile praw fizyki? Owszem mamy nowe odkrycia i teorie ale na na litość B. na poziomie mechaniki kwantowej a nie mechaniki Newtonowskiej której uczą dzieci.
Zmienił się język polski?
Zmieniła się chemia? Kwas + zasada już nie daje soli?
Zmieniła się geografia? Przybył nowy kontynent? Wynurzyło się jakieś pasmo górskie?
No to po co ciągle zmieniać podręczniki???????????????????????????????

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

~obserwator 17:00:40 | 2012-06-22
 Już dostaję mdłości, jak czytam te rozporządzenia p.minister. A programy do szkolnictwa zawodowego mają tworzyć nauczyciele, a podręczniki pewnie wydawnictwa zdążą napisać i wydać w wakacje.

Oceń odpowiedz

Facebook @portalDEONTwitter @deon_plYouTube @portalDEONplInstagram @deon_plKontakt

Logowanie

 
Opcja umożliwiająca automatyczne logowanie w serwisie przy kolejnej wizycie. Jest aktywna do momentu wylogowania.
zarejestruj się zapomniałeś hasła?
Zaloguj przez Facebook