Nowak: oto pakiet dla bezpieczeństwa na kolei

Minister transportu Sławomir Nowak przedstawił w czwartek dziesięciopunktowy pakiet propozycji, mających zwiększyć bezpieczeństwo na kolei. Szef resortu transportu proponuje m.in. częstsze kontrole pociągów, czy przeprowadzenie zmian ustawowych.

 

Nowak przedstawił te propozycje na czwartkowym posiedzeniu Zespołu do spraw Bezpieczeństwa w Transporcie Kolejowym. Minister wyjaśnił, że działania mające zwiększyć poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego można podzielić na dwa rodzaje: "twarde", które dotyczą modernizacji linii i taboru czy wymiany rozjazdów, oraz "miękkie", czyli dotyczące zmian ustawowych czy zapisów dotyczących standardów szkolenia i warunków pracy kolejarzy. Dodał, że proponowany przez niego pakiet odnosi się właśnie do tych "miękkich" działań.

 

- Nie ma ważniejszej sprawy dla ludzi odpowiedzialnych za transport publiczny, niż kwestie bezpieczeństwa kolejowego- zaznaczył Nowak. Dodał, że pakiet dla bezpieczeństwa można wprowadzić stosunkowo szybko. - Mam nadzieję, że będę mógł liczyć na państwa wsparcie w tym względzie i zaangażowanie- powiedział minister, zwracając się do członków zespołu - głównie przedstawicieli spółek kolejowych i związków zawodowych.

 

Pierwsze dwie propozycje z pakietu odnoszą się do działalności Urzędu Transportu Kolejowego (UTK). Szef resortu transportu zapowiedział wzmocnienie finansowe tej instytucji, by mogła lepiej pełnić swoje funkcje kontrolne. Nowak zapowiedział, że będzie zabiegał o zwiększenie tegorocznego budżetu UTK, a w przyszłym roku ten budżet ma być zwiększony o połowę. Druga propozycja dotyczy częstszego prowadzenia kontroli. UTK rozpoczął wzmożone kontrole w czwartek; pracownicy Urzędu kontrolują stan techniczny lokomotyw, procedury na nastawniach i czas pracy maszynistów. W czwartek ma się odbyć ok. 70 takich kontroli, podobnie w kolejnych dniach.

 

- Trzecia sprawa z tego pakietu dla bezpieczeństwa to jest masowe szkolenie wszystkich maszynistów i wszystkich dyżurnych ruchu do końca tego roku- powiedział Nowak. Kolejna propozycja dotyczy ujednolicenia standardów dotyczących bezpieczeństwa, by obowiązywały one wszystkich przewoźników. Zgodnie z deklaracjami kierownictwa UTK, takie instrukcje powinny zostać ujednolicone do końca lipca.

 

Następne dwie propozycje dotyczyły zmian legislacyjnych. Nowak poinformował, że w najbliższym czasie do Sejmu ma trafić projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym, w którym określono warunki szkolenia i egzaminowania maszynistów. Nad innym projektem - dotyczącym warunków i czasu pracy personelu kolejowego - wciąż trwają prace. Zdaniem Nowaka czas dojazdu maszynistów z domu do miejsca, gdzie wsiadają do lokomotywy, powinien być wliczony do czasu pracy. Taki jest też postulat związków zawodowych. Minister powiedział, że trzeba jeszcze przedyskutować, w jakim zakresie dojazd będzie wliczany do czasu pracy.

 

Minister zaproponował także nowe działania dotyczące szkolenia kadr. Zapowiedział, że resort będzie pracował nad odbudową systemu szkolnictwa zawodowego, obejmującego klasy kolejowe w technikach, albo całe szkoły kolejowe. Ma to zapobiec rosnącej luce pokoleniowej na kolei. Rozbudowany ma zostać także system szkoleń organizowanych przez PKP PLK. Spółka ma dokupić nowe symulatory, na których będą mogli ćwiczyć maszyniści.

 

Szef resortu transportu zaproponował także działania na rzecz zwiększenia dyscypliny pracy na kolei. Wyjaśnił, że chodzi o usankcjonowanie np. zakazu prowadzenia rozmów przez telefon komórkowy podczas prowadzenia pociągu, czy zakazu oglądania telewizji podczas pracy na nastawni.

 

Ostatnią z wymienionych przez Nowaka propozycji jest wprowadzenie e-licencji. Na takich licencjach byłby zakodowane informacje dotyczące maszynisty: jego czasu pracy, wyszkolenia, przebiegu kariery itp. Taka e-licencja byłaby udostępniania na żądanie kontrolerów z UTK albo Inspekcji Pracy.

 

Nowak wyjaśnił, że prace nad częścią tych propozycji są już zaawansowane i ponownie zaapelował do przedstawicieli środowiska kolejowego o wsparcie.

Wspomóż Nas

Twoja ocena:

Średnia ocen:

1

Liczba głosów:

3

 

 

Komentarze użytkowników (3)

Sortuj według najnowszych

Zgłoś do moderacji

~quido 15:16:07 | 2012-05-31
najważniejszy punkt podnoszacy bezpieczeństwo
- dymisja  PO i zwolnienie ich znajomych z posadek

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

~quido 15:13:52 | 2012-05-31
najważniejszy punkt podnoszacy bezpieczeństwo - dymisja i usuniecie z rzadu czlonków PO

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

~Sakaszwili 15:13:42 | 2012-05-31
Żeby zwiększyć bezpieczeństwo na kolei można jeszcze zmniejszyć ilość pociągów na torach. Mniejsza liczba połączeń kolejowych - mniej wypadków. Maszynistom zakazać można bezmyślnego gapienia się przez okno na krajobraz. Wprowadzić jeszcze więcej różnych małych spółek na kolei. wszak siła tkwi w różnorodności i konkurencji.
A żeby było całkiem bezpiecznie to należy likwidować kolej w szybszym tempie niż to ma miejsce obecnie. To byłoby coś: koniec kosztownych i nieekologicznych połączeń kolejowych. W zamian za to nowe nowoczesne, ekologiczne i bezpieczne drogi i autostrady. I pierwsze miejsce w nowatorskim rozwiązaniu w Europie a może i na świecie.

Oceń odpowiedz

Facebook @portalDEONTwitter @deon_plYouTube @portalDEONplInstagram @deon_plKontakt

Logowanie

 
Opcja umożliwiająca automatyczne logowanie w serwisie przy kolejnej wizycie. Jest aktywna do momentu wylogowania.
zarejestruj się zapomniałeś hasła?