Diecezja Siedlecka
Miejscem załatwiania spraw przedślubnych jest parafia narzeczonej lub narzeczonego.
Termin planowanego sakramentu małżeństwa trzeba zarezerwować w parafii odpowiednio wcześniej.
Narzeczeni zgłaszają się w kancelarii parafialnej na 3 miesiące przed datą planowanego ślubu w celu załatwienia formalności i wypełnienia dokumentacji.
Do kancelarii przynosimy ze sobą:
- metrykę chrztu świętego (ważna jest trzy miesiące od daty wystawienia w parafii chrztu św.). Na akcie chrztu świętego musi być zaznaczona uwaga, że jest on wystawiony do sakramentu małżeństwa,
- świadectwo bierzmowania (o ile fakt bierzmowania nie jest odnotowany w metryce chrztu św.),
- świadectwo ukończenia kursu przedmałżeńskiego lub świadectwo z katechezy (ostatnia klasa szkoły średniej),
- dowody osobiste,
- imię i nazwisko oraz adres zamieszkania, wyznanie, data urodzenia świadków; świadkowie muszą mieć ukończone 18 lat,
- zaświadczenia z parafii świadków, że mogą pełnić tę funkcję,
- zaświadczenie z Urzędu Stanu Cywilnego (do ślubu konkordatowego - jest ono ważne tylko trzy miesiące),
- akt ślubu (jeśli wcześniej zawarto związek cywilny),
- akt zgonu małżonka (wdowcy).
W kancelarii parafialnej spisuje się protokół badania kanonicznego narzeczonych. Na spisanie protokołu narzeczeni umawiają się z jednym z kapłanów.
Narzeczeni muszą odbyć nauki przedślubne i skupienie, na które otrzymają skierowanie w kancelarii.
Narzeczonych obowiązują dwie spowiedzi przedślubne (po zgłoszeniu się w kancelarii i przed ślubem). Przy spowiedzi trzeba zaznaczyć, że jest to spowiedź przedślubna. Kartki do spowiedzi wydawane są przy zgłoszeniu ślubu.
Po zgłoszeniu się, narzeczony(a) pochodzący(a) z innej parafii, otrzymuje prośbę o wygłoszenie zapowiedzi przedślubnych, którą doręcza do kancelarii parafialnej swojego miejsca zamieszkania. Zapowiedzi są wywieszane maksymalnie na czas 3 niedziel. Po tym okresie zgłasza się do kancelarii i odbiera zaświadczenie o wygłoszeniu zapowiedzi, które przynosi do kancelarii, gdzie spisany jest protokół przedślubny.
Sakrament małżeństwa zwyczajowo udziela się w sobotę podczas Mszy św.
Zwykle wraz ze świadkami przychodzimy do kancelarii w piątek poprzedzający dzień ślubu, po Mszy św. wieczornej, aby podpisać dokumenty. Świadkowie przynoszą wówczas dowody osobiste. Jeśli narzeczeni mają takie życzenie, dokumenty mogą być podpisane w czasie Mszy św. ślubnej.
W najbliższych dniach po ślubie młodzi zgłaszają się do kancelarii, aby odebrać dokument potwierdzający zawarcie sakramentu małżeństwa.
Skomentuj artykuł