Kościelne twierdze Siedmiogrodu

Kościelne twierdze Siedmiogrodu
(Fot. sxc.hu)
Logo źródła: Posłaniec Urszula Janicka-Krzywda

Rumunia często jest postrzegana na naszym kontynencie, także w Polsce, jako kraj biedy i zacofania, “ojczyzna” Romów, Rumunia w rzeczywistości jest ciekawym historycznie i bogatym kulturowo rejonem Europy, niestety zbyt mało jeszcze znanym. Wspaniałej przyrodzie i barwnej, ciekawej kulturze ludowej towarzyszą tu często unikatowe zabytki architektury, jak na przykład siedmiogrodzkie świątynie obronne.

W środkowej Rumunii, otoczona Karpatami Wschodnimi i Południowymi oraz górskim masywem Bihor, leży historyczna kraina Siedmiogród (od niemieckiego Siebenbürgen) przez Rumunów nazywana Transylwanią, która to nazwa wywodzi się z języka łacińskiego i oznacza krainę za lasem. W granicach Rumunii znajduje się dopiero od roku 1920.

Kraj o niełatwej historii

Siedmiogród to niezwykły tygiel narodów, kultur i religii. Do dzisiaj żyją tu obok siebie Rumuni i Węgrzy, Niemcy i Rusini, Romowie (Cyganie), trochę Żydów i Ormian, a także Polaków. Znajdziemy tu rzymskich katolików, luteranów, kalwinistów, prawosławnych, grekokatolików i nielicznych muzułmanów.

DEON.PL POLECA

Zamieszkujące obecny Siedmiogród plemiona zostały podbite przez rzymskie imperium. Po wycofaniu się Rzymian w drugiej połowie III wieku, przez kolejne stulecia Siedmiogród był widownią wędrówek ludów i nieustannych wojen. Przełomowy okres w dziejach krainy przypadł na czasy panowania króla Węgier Stefana I (997-1038), późniejszego świętego. Z roku 1075 pochodzi też pierwsza wzmianka o siedmiogrodzkim biskupstwie. W XII wieku ówczesny król Węgier, Gejza II (1141-1162) osiedlił przy południowej granicy Siedmiogrodu niemieckie plemię Sasów zaproszonych tu, by strzegli rubieży kraju. Dalsze stulecia przyniosły nie tylko ciągłe zbrojne konflikty wewnętrzne, ale przede wszystkim zmaganie się z żywiołem mahometańskim: najazdami Tatarów i inwazją turecką. Przez wieki obrona przed kolejnym najeźdźcami była dla tutejszych mieszkańców nie tylko patriotycznym obowiązkiem, ale także życiową koniecznością. Nic więc dziwnego, że Siedmiogród słynie z obronnych zamków, twierdz i ufortyfikowanych miast.

Grody kościelne

Szczególnie ciekawe są tzw. grody kościelne – otoczone murami świątynie, w których podczas zbrojnych konfliktów chroniła się miejscowa ludność. Zaopatrzone w wodę dzięki studniom mogły wytrzymać nawet długie oblężenie. Stojąc z reguły pośrodku wsi, na równinie, nie miały – co stanowiło o ich specyfice – oparcia w ułatwiających obronę naturalnych warunkach terenowych. Dzisiaj są atrakcją turystyczną na europejską skalę.

W czasach ich powstawania (XIII–XVI stulecie) dla wielu miejscowości jedynymi trwałymi – bo murowanymi – budowlami były świątynie. Stąd nieomal od początku istnienia, obok funkcji sakralnej, zaczęły one pełnić funkcję miniaturowej twierdzy, w której murach szukali schronienia wierni. Najwspanialsze i najcenniejsze z nich zostały wzniesione we wsiach zasiedlonych przez wspomnianych już Sasów. Początkowo były kościołami rzymskokatolickimi, jednak podczas reformacji przekształcono je w zbory ewangelickie, a niektóre z nich adaptowano także na potrzeby liturgii prawosławnej. Dokonywane na przestrzeni lat kolejne przeróbki i architektoniczne modernizacje zamieniały je w prawdziwe fortece, tak iż niekiedy sakralna funkcja budowli ulegała prawie zupełnemu zatarciu.

Pierwotnie świątynię o masywnych ścianach z kamienia otaczano wysokim murem zaopatrzonym w strzelnice, od wewnątrz zaś w drewniane galerie – pomosty dla obrońców. Bywało, że z czasem obronność świątyni wzmacniano przez wzniesienie drugiego, a nawet trzeciego pierścienia murów. Kolejnym etapem było przekształcanie samego kościoła w twierdzę, zwłaszcza, że w założeniu stanowił on tzw. punkt ostatecznej obrony. Specjalnymi konstrukcjami wzmacniano więc wieżę, budowano na niej galerię strzelniczą, a okna świątyni zamieniano w strzelnice. W pochodzącym z początku XIV wieku kościele w Ighişu Nou tak wzmocniona wieża ma aż sześć pięter, a wieńczy ją galeria obserwacyjna nakryta czterospadowym drewnianym dachem. Często nie tylko na dziedzińcu świątyni-twierdzy, ale także w jej wnętrzu wykopywano studnię, jak np. w warownym kościele w Valea Viilor, wzniesionym na przełomie XV i XVI stulecia, w miejscu starszego, prawdopodobnie zbudowanego w XIII wieku, gdzie studnia (dzisiaj zasypana) znajdowała się pod chórem. Ufortyfikowane bywało również prezbiterium, nad którym często nadbudowywano kondygnacje strychowe (niekiedy nawet dwa lub trzy piętra), co w efekcie tworzyło drugą, potężną wieżę. Kondygnację obronną wznoszono też nad całym kościołem, wspierając ją na osobnych przyściennych arkadach i filarach. Komunikację ułatwiał system drewnianych ganków, galerii i schodów biegnących po zewnętrznej stronie ścian świątyni a od wewnątrz opasujących ją murów.

Gdy nadszedł wróg

Mieszkańcy wsi do swojej kościelnej twierdzy chronili się wraz z żywym inwentarzem i zapasami żywności. Dobudowany od wewnątrz do obronnych murów system galerii i piętrowych “cel” służył za pomieszczenia mieszkalne; z reguły jednej rodzinie przydzielano jedną izbę. Zwierzęta przebywały stłoczone w ciasnych zagrodach przy murach, pod galeriami. Zapewniały obrońcom mięso, mleko, jaja. W każdym nieomal zakamarku gromadzono paszę dla zwierząt i żywność. Często do tego celu służyły głębokie doły nakryte drewnianymi pomostami. Nieczystości wyrzucano po prostu za mury.

Zmarłych podczas oblężenia grzebano w krypcie pod kościołem, a jeżeli takiej nie było – w zbiorowej mogile zabezpieczonej wapnem. Po opuszczeniu twierdzy zwłoki najczęściej ekshumowano.

Jeżeli nieprzyjaciel wtargnął za zewnętrzne mury, ludzie chronili się we wnętrzu kościoła. Zgromadzone tu niewielkie zapasy żywności, a gdy wewnątrz nie było studni – także wody, pozwalały przetrwać od kilku do kilkunastu dni. Ponieważ wróg atakował wsie najczęściej podczas przemarszów nastawionych głównie na rabunek i zagarnięcie jeńców, obronne kościoły doskonale spełniały swoją funkcję.

Siedmiogrodzkie warownie kościelne, niegdyś decydujące o przetrwaniu mieszkańców, obecnie stanowią unikatowy – w skali europejskiej – przykład obronnego budownictwa sakralnego. Siedem z nich: Biertan, Câlnic, Dârjiu, Prejmer, Saschiz, Valea Viilor, Viscri znalazło się na światowej liście Dziedzictwa Kulturowego UNESCO.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Kościelne twierdze Siedmiogrodu
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.