"Katecheta ewangelizuje przykładem"

O roli i posłudze katechety w szkole, który swoim życiem i przykładem wpływa na kształtowanie serc i umysłów młodego pokolenia mówił bp Grzegorz Balcerek podczas Mszy św., odprawianej 10 września, w ramach Archidiecezjalnego Dnia Katechetycznego, w kościele pw. Nawiedzenia NMP. W największej poznańskiej świątyni na Ratajach zainaugurowano nowy rok szkolny i katechetyczny w archidiecezji poznańskiej.

 

- Na nic dobrze przeprowadzona lekcja, na nic zreformowany program katechetyczny, jeśli katecheta przez swoje życie modlitwą, sakramentami i słowem Bożym nie będzie prowadził tych, których mu powierzono do osobistego spotkania z Chrystusem - podkreślił w homilii biskup pomocniczy archidiecezji poznańskiej. Katecheta nie może prowadzić podwójnego życia, nie może głosić Jezusa, jeśli sam Nim nie żyje i jeśli nie ma w nim żywej miłości do Pana Boga.

 

Kaznodzieja zauważył też, że samo bycie katechetą nie przesądza o osiągnięciu zbawienia, bowiem "powołanie duszpasterskie to oddziaływanie wewnętrzne". W opinii biskupa pomocniczego archidiecezji poznańskiej ważne jest, by katecheta prowadził życie w oparciu o fundament Bożego słowa i życie sakramentami.

 

W homilii bp Balcerek zwrócił uwagę, że nie wolno zmarnować szansy ewangelizacji, jaką daje obecność katechezy w szkołach. Przestrzegał też przed uleganiem pokusie osiągnięcia łatwych i szybkich owoców katechezy. - Głoszenie słowa Bożego podobne jest do siania ziarna, na wzrost którego trzeba długo czekać - mówił kaznodzieja.

 

Bp Balcerek przypomniał też zgromadzonym o obchodzonym po raz pierwszy w dniach 12-18 września Tygodniu Wychowania.

 

Kapłani, katecheci świeccy i zakonni wysłuchali również wykładu prof. Anny Zellma z Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, na temat: "Katecheta wobec mobbingu w szkole". Prelegentka wskazała na coraz częstszy problem znęcania się psychicznego i dręczenia tak uczniów, jak i nauczycieli we wszystkich typach szkół. - Mobbing to nie tylko działania zakłócające proces komunikacji w grupie, podważające kompetencje nauczycieli, ośmieszające czy podważające ich kompetencje - mówiła prof. Zellma. To także "ośmieszanie zdania innego ucznia, rozsiewanie plotek czy izolowanie od grupy". Prelegentka zwróciła też uwagę na zjawisko cybermobbingu, charakteryzującego się wykorzystaniem czatów, Gadu-Gadu, SMS-ów, portali społecznościowych. - Cybermobbing pozostawia głębsze konsekwencje dla osoby mobbingowanej - stwierdziła prof. Zellma.

 

Zwróciła uwagę na możliwość przeciwdziałania mobbingowi w szkole. - Wsparcie ofiary, indywidualna rozmowa, włączenie osoby mobbingowanej do grupy, dowartościowanie jej to skuteczne formy antymobbingowe - podkreśliła prof. Zellma.

 

W archidiecezji poznańskiej w szkołach wszystkich typów uczy ponad 1,3 tys. katechetów, w tym czterystu księży. 

Wspomóż Nas

Twoja ocena:

Średnia ocen:

0

Liczba głosów:

0

 

 

Komentarze użytkowników (1)

Sortuj według najnowszych

Zgłoś do moderacji

Effa 17:15:08 | 2011-09-10
To papież Paweł VI powiedział, że ludzie nie potrzebują nauczycieli, ale świadków......
Mało tego, nie tylko wśród katechetów, ale jeszcze bardziej wśród duszpasterzy (hierarchów nie pomijając).

Oceń odpowiedz

Facebook @portalDEONTwitter @deon_plYouTube @portalDEONplInstagram @deon_plKontakt

Logowanie

 
Opcja umożliwiająca automatyczne logowanie w serwisie przy kolejnej wizycie. Jest aktywna do momentu wylogowania.
zarejestruj się zapomniałeś hasła?
Zaloguj przez Facebook