Pielgrzymka Nauczycieli i Wychowawców

Z apelem o rozwój ścisłej współpracy miedzy szkołą, rodziną i Kościołem zwrócili się do polskich pedagogów uczestnicy 74. Ogólnopolskiej Pielgrzymki Nauczycieli i Wychowawców. Dwudniowe spotkanie zgromadziło na Jasnej Górze ok. 7 tysięcy osób.


Bp Edward Dajczak, delegat Episkopatu Polski ds. Krajowego Duszpasterstwa Nauczycieli ubolewał nad "uzawodowieniem" posługi pedagogów, którzy coraz częściej traktują swoją pracę najemniczo tylko "od – do". To, zdaniem biskupa, paraliżuje możliwości wychowawcze, które stanowią centrum wszelkich działań.

 

Biskup zaznaczył, że w procesie wychowawczym, w sytuacji wielości propozycji, laicyzmu, nurtów myślowych dyskryminujących szkołę, nauczyciel musi wprowadzać młodych w świat ducha, ale to musi odbywać się we współpracy z rodziną i Kościołem. - Spróbujmy zobaczyć co nas łączy, spróbujmy znaleźć wspólny mianownik, przy nawet różnorodności naszego myślenia, łączmy się dając młodym szansę pewnej spójności, jakiejś integracji wewnętrznej – zachęcał bp Dajczak.

 

Przypomniał, że w czasie, gdy polska szkoła poddawana jest ciągłym eksperymentom, niewątpliwie „stabilizatorem, który będzie decydował o wychowaniu jest nauczyciel i dlatego cała idea duszpasterstwa nauczycieli i pielgrzymek na Jasna Górę jest taka, by nauczyciel tu otrzymał pomoc, w inspirowaniu go do pogłębiania bogactwa duchowego, a potem, by był on na tyle otwarty i przyjazny, by prowadził młodego człowieka w świat który sam zna”.

 

Z kolei bp Tadeusz Rakoczy, ordynariusz bielsko-żywiecki mówił w kazaniu o kryzysie polskiej szkoły wynikającym z ciągłych reform systemu edukacji, niżu demograficznego i upadku rodziny. Biskup ocenił, że szkoła "w nadmiernym stopniu uległa wpływom społecznych trendów i kultury masowej" oraz, że "coraz trudniej jest stawiać wychowankom jakiekolwiek wymagania".

 

Bp Rakoczy stwierdził że „niektórzy nauczyciele ulegli nie zawsze do końca przemyślanym koncepcjom wychowawczym, według których uczniom nie wolno niczego narzucać, gdyż mają oni prawo kierować się subiektywnymi widzimisię”. Dodał, że „stworzono nowy mit o wychowania bez wychowania, a w raz z nim nowy mit o nauczycielu, który powinien być prorokiem łatwego szczęścia, osiągniętego bez pracy nad sobą, bez wewnętrznej i z zewnętrznej dyscypliny”.

 

Kaznodzieja wskazywał na konieczność rzetelnej pracy wewnętrznej samych nauczycieli i przyjmowaniu przez nich jeszcze większej odpowiedzialności za pomaganie uczniowi w stawaniu się człowiekiem.


- Kryzysom można ulegać albo z nimi walczyć. Wy możecie walczyć pozytywnie. Drodzy nauczyciele, taka możliwość leży w waszych sercach, umysłach i rękach, możecie z kryzysami walczyć podejmując jeszcze większą odpowiedzialność, wzmożonym wysiłkiem, pracą i modlitwą – zachęcał w homilii bp Rakoczy.

 

Pielgrzymkę poprzedziło dziesiąte sympozjum „Szkoła we wspólnocie z rodziną i Kościołem”. W apelu do polskich nauczycieli podkreślono konieczność szukania najlepszych sposobów dialogu i współpracy oraz budowania jedności celu i wspólnej odpowiedzialności. Zgromadzeni na Jasnej Górze nauczyciele i wychowawcy napisali, że "w wielu przypadkach rodzina, szkoła i Kościół nie umieją stworzyć wspólnoty połączonej świadomością swojej misji wychowawczej wobec dziecka".

 

Autorzy listu zaapelowali do środowiska nauczycielskiego w Polsce "do refleksji nad tym, w jaki sposób możemy od swojej strony umacniać autorytet rodziców uczniów oraz Kościoła - nie tylko katolickiego, bo wśród naszych uczniów są także osoby innych wyznań”.

 

Wspomóż Nas

Twoja ocena:

Średnia ocen:

0

Liczba głosów:

0

 

 

Komentarze użytkowników (0)

Sortuj według najnowszych

Facebook @portalDEONTwitter @deon_plYouTube @portalDEONplInstagram @deon_plKontakt

Logowanie

 
Opcja umożliwiająca automatyczne logowanie w serwisie przy kolejnej wizycie. Jest aktywna do momentu wylogowania.
zarejestruj się zapomniałeś hasła?
Zaloguj przez Facebook