Wielki Tydzień w Kościele prawosławnym

Wielki Tydzień w Kościele prawosławnym
Wystawa "Wielkanoc w zwyczajach, obrzędach i sztuce ludowej" w Dworku Laszczyków w Kielcach Muzeum Wsi Kieleckiej (fot. PAP/Piotr Polak)
KAI / wab

Obchody Wielkiego Tygodnia przygotowujące do przeżycia Niedzieli Zmartwychwstania Pańskiego rozpoczęli wczoraj także wierni Kościoła prawosławnego. Tegoroczne obchody Wielkanocy dla chrześcijan Wschodu i Zachodu – pomimo różnic wynikających ze stosowania różnych kalendarzy: gregoriańskiego i juliańskiego – wypadają bowiem tego samego dnia.

W Kościele prawosławnym podczas najbliższych dni, do soboty włącznie, cała uwaga wiernych skierowana będzie na męce Zbawiciela. Każdy z kolejnych dni Wielkiego Tygodnia ma swoje symboliczne znaczenie.

W Wielki Poniedziałek Cerkiew wspomina starotestamentowego Józefa, sprzedanego przez braci w niewolę. Jego niezasłużone cierpienie i późniejsze wywyższenie symbolizują los Jezusa.

Teksty liturgiczne Wielkiego Wtorku podkreślają potrzebę duchowej czujności i doskonałości.

DEON.PL POLECA

Wielka Środa przypomina o namaszczeniu Chrystusa, przez pewną grzeszną kobietę, Świętym Mirrem. Tego dnia wspomina się również o podjętym przez Judasza zamiarze wydania Chrystusa arcykapłanom. W ten sposób Cerkiew przeciwstawia bezinteresowność i miłość grzesznicy zdradzieckim planom Judasza.

Przez pierwsze trzy dni Wielkiego Tygodnia, podczas nabożeństwa godzin kanonicznych, czytane są kolejno Ewangelie wszystkich czterech ewangelistów. Dzięki temu wierni przypominają sobie całą Dobrą Nowinę, aż do opisu męki Zbawiciela w Ewangelii według św. Jana.

W Wielki Czwartek, na porannej liturgii, prawosławni wspominają ustanowienie sakramentu Świętej Eucharystii. Tego samego dnia wieczorem odprawiana jest jutrznia Wielkiego Piątku, na której czytanych jest dwanaście fragmentów Ewangelii mówiących o cierpieniach Zbawiciela i jego śmierci na krzyżu. W trakcie czytania Ewangelii wierni trzymają zapalone świece, które oznaczają, iż chwała i boskość Jezusa nie opuściły go nawet podczas poniżenia i męki.

W Wielki Piątek, w godzinach popołudniowych, odprawiana jest wieczernia (nieszpory), na której wynosi się na środek cerkwi płaszczannicę – specjalną tkaninę przedstawiającą Chrystusa leżącego w grobie. Tego samego dnia, w godzinach wieczornych, na jutrzni Wielkiej Soboty, odbywa się obrzęd pogrzebu Zbawiciela, który kończy się procesją z płaszczannicą wokół cerkwi. Jest to też dzień szczególnie surowego postu.

Wielka Sobota ma na celu przypomnienie wiernym o przebywaniu Jezusa w grobie, o zstąpieniu Jego duszy do piekła i wyprowadzeniu stamtąd starotestamentowych sprawiedliwych.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

Wielki Tydzień w Kościele prawosławnym
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.