Moskwa: Owacje po ekumenicznej „Pasji”

KAI / wab

Owacjami, nie milknącymi oklaskami oraz naręczami kwiatów dla kompozytora i wykonawców moskiewska publiczność przyjęła światową prapremierę „Pasji według św. Mateusza”. Koncert odbył się w katedrze katolickiej p.w. Niepokalanego Poczęcia NMP.

Dzieło skomponował przewodniczący Wydziału Zewnętrznych Kontaktów Kościelnych Patriarchatu Moskiewskiego (OWCS) metropolita Hilarion (Ałfiejew), a wykonał Moskiewski Chór Synodalny pod dyrekcją wybitnego rosyjskiego dyrygenta Alieksieja Puzakowa. Solistom: sopran- Olga Uszakowa, mezzosopran- Palina Szamajewa, tenor - Jewgienij Worobiow, bas - Anton Zarajew, ewangelista - protodiakon Aleksandr Agiejkin akompaniowała na organach Tatiana Szczerba.

Licznych gości, w tym autora, któremu towarzyszył jego sekretarz, ks. Dmitrij Agiejew oraz zastępca przewodniczącego OWCS ks. Dmitrij Sizonienko, działaczy kultury, przedstawicieli korpusu dyplomatycznego, i melomanów różnych wyznań przywitał gospodarz katedry, ordynariusz archidiecezji Matki Bożej abp Paolo Pezzi.

Przed rozpoczęciem koncertu przedstawicielka organizatora koncertu - Fundacji ,,Sztuka Dobra” przybliżyła słuchaczom historię kompozycji poczynając od liturgicznej tradycji Wielkiego Piątku, poprzez wyodrębnione z liturgii formy muzyczne epoki odrodzenia, baroku, pasje Jana Sebastian Bacha, i XX wieczne pasje Krzysztofa Pendereckiego, Sikstena, Piarta, Gabajdullina.

DEON.PL POLECA

Metropolia Hilaroin nie ukrywał, że inspiracją powstania „Pasji według św. Mateusza”, była wspomniana tradycja zachodniego chrześcijaństwa. Zaznaczył, że połączenie chrześcijańskiej kultury Wschodu i Zachodu zaowocowało nie tylko przepięknym dziełem muzycznym, ale wskazało na możliwość wzajemnego wspierania się na polu ekumenicznym, jak mawiał sługa Boży Jan Paweł II: umożliwiło ,,oddychanie dwoma płucami chrześcijańskiej Tradycji Wschodu i Zachodu”.

„Pasja wg. Św. Mateusza” metropolity Hilariona składa się z czterech części: Ostatnia wieczerza, Sąd, Ukrzyżowanie, Pogrzeb. Teksty Ewangelii wg. św. Mateusza śpiewane w partii ewangelisty według prawosławnej liturgii poprzedzielane są partiami chóralnymi, solowymi i organowymi. Szczególnie poruszającym momentem jest chóralne wykonanie pieśni ,,Tobie śpiewamy’, po ogłoszeniu przez ewangelistę śmierci Jezusa. Przypomina się tekst homilii starożytnego autora na Świętą i Wielką Sobotę: ,,Wielka cisza spowiła ziemię; wielka na niej cisza i pustka. Cisza wielka bo Król zasnął”. Fuga i monumentalny chóralny finał ,, Głosimy Twoją śmierć o Panie”, chwilami kojarzy się z wielkim ,,Requiem” Mozarta.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

Moskwa: Owacje po ekumenicznej „Pasji”
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.