Płock: II Ekumeniczne Święto Stworzenia. "Ludzkie działania zmierzają do zniszczenia świata"

Płock: II Ekumeniczne Święto Stworzenia. "Ludzkie działania zmierzają do zniszczenia świata"
(fot. shutterstock.com)
KAI / ml

II Ekumeniczne Święto Stworzenia odbyło się 7 września w Płocku, z udziałem przedstawicieli miejscowych Kościołów chrześcijańskich. W programie znalazły się prelekcje dotyczące życia w świecie stworzonym przez Boga a także ekumeniczna modlitwa o ochronę świata stworzonego.

Ekumeniczne Święto Stworzenia odbyło się w Płocku po raz drugi. Było odpowiedzią na apel papieża Franciszka, aby modlić się o ochronę stworzenia. Rozpoczęło się na terenie klasztoru Kościoła Starokatolickiego Mariawitów.

Bp Maria Karol Babi, biskup naczelny Kościoła Starokatolickiego Mariawitów, gospodarz miejsca przypomniał początki chrześcijańskiej modlitwy za stworzenia m.in. dzień 1 września 1989 roku, kiedy to prawosławny patriarcha Konstantynopola Dymitr I wystosował apel o wspólną ochronę stworzenia oraz konferencję ekumeniczną w 2010 roku na Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej o eko-teologii w duszpasterskiej praktyce. Jej owocem było wspólne przekonanie, że człowiek musi być odpowiedzialny za ochronę środowiska, że jest ona problemem duchowym i moralnym człowieka, że konieczna jest "mądra asceza" (jej wyrazem jest np. post): - Naszym obowiązkiem jest troska o poddaną nam ziemię. Mamy być bardziej troskliwym ojcem niż wszechwładnym satrapą - zaznaczył bp Maria Karol Babi.

Ks. kan. dr Tomasz Lewicki, wykładowca Pisma św. w Wyższym Seminarium Duchownym w Płocku, zwrócił uwagę, że na kartach Biblii Bóg dociera do człowieka m.in. za pośrednictwem stworzenia. W raju człowiek żyje pośród pięknego ogrodu: - To jest pierwszy biblijny symboliczny obraz szczęścia człowieka. Został on utrwalony pierwotnie dla czytelników, którzy na co dzień żyli otoczeni nieurodzajną pustynią, czy pośród ubogich pastwisk. Synonimem szczęścia było i jest życie pośród bujnej roślinności, "cedrów Libanu" - interpretował biblista. Zwrócił też uwagę, że niekiedy biblijne drzewa i ich los są symbolem i obrazem relacji między Bogiem i człowiekiem oraz współpracy człowieka z Bogiem. Tak jest na przykład z drzewem figowym. Figowiec bowiem nie rozkwita, a obserwując jego rozwój można dojść do przekonania, że drzewo to wypuszcza liście, a następnie, po upływie odpowiedniego czasu, wydaje owoce. Jest to obraz "dość pocieszający i inspirujący do myślenia o działaniach, ambicjach, sukcesach, które są rzadziej spektakularne, a częściej powszednie, również niejako pozbawione kwiatu cieszącego oko".

DEON.PL POLECA

Z kolei ks. Szymon Czembor, proboszcz parafii ewangelickiej w Płocku, zastanawiał nad zagadnieniem "woda żywa: teologia czy ekologia". Przywołał biblijne obrazy związane z wodą, bez której nie byłoby życia na ziemi. O dostęp do wody toczyło się wiele wojen. Kto miał wodę, mógł przetrwać wojnę. Gdy wody brakowało, odbywały się wędrówki ludów. Woda była i wciąż pozostaje bogactwem. - Jezus wiedział, że bez wody człowiek nie przeżyje. Odpowiadając na pytanie `woda żywa: teologia czy ekologia` chrześcijanin powinien widzieć to dwojako: potrzebna jest i ta woda w ujęciu ekologicznym, i ta woda w ujęciu teologicznym - konkludował duchowny ewangelicki.

Kapłan Mateusz Maria Felicjan Szymkiewicz, proboszcz parafii mariawickiej w Nowej Sobótce i Kadzidłowej, opowiedział o dziele stworzenia w ujęciu mariawickim. Przytoczył m.in. słowa św. Marii Franciszki Kozłowskiej, założycielki mariawityzmu o tym, że "Bóg jak matka (…) wszystko przygotował dla nas, zanim nas stworzył". Zwrócił uwagę, że stworzenie świata w ciągu sześciu dni należy traktować metaforycznie, ponieważ "dni stworzenia nie można porównywać do naszych dni". Na końcu, jako najbardziej doskonałe, zostało stworzone ciało człowieka. Niestety ludzkie działania, niezgodne z wolą Bożą, "zmierzają do zniszczenia świata".

Biskup płocki Piotr Libera przywołał jeden z pierwszych listów pasterskich w Polsce, poświęcony ochronie środowiska. Napisał go bp Herbert Bednorz z Katowic. Dotyczył m.in. dewastacji całych dzielnic w mieście i zatruciu środowiska. Właśnie w Katowicach, w grudniu, odbędzie się międzynarodowa konferencja z udziałem 30 tysięcy osób, poświęcona ochronie środowiska i ekologii: - Kościoły chrześcijańskie starają się coś robić w tej materii, bowiem mikro - i makrokosmos jest w Bogu - zaakcentował bp Libera.

Potem uczestnicy spotkania przeszli do ogrodu Wyższego Seminarium Duchownego, gdzie przy figurze Matki Bożej, z udziałem kleryków i ich wychowawców, odbyła się ekumeniczna modlitwa o ochronę świata stworzonego. Wspólnego błogosławieństwa udzielili biskupi: bp Piotr Libera i bp Maria Karol Babi. Zwieńczeniem wspólnego spotkania była agapa, przygotowana przez Klub Inteligencji Katolickiej w Płocku.

Organizatorami II Ekumenicznego Święta Stworzenia w Płocku byli: duszpasterstwo ekumeniczne diecezji płockiej z ks. dr. kan. Włodzimierzem Piętką, parafia ewangelicka, parafia Kościoła Starokatolickiego Mariawitów w Płocku, Wyższe Seminarium Duchowne w Płocku i Klub Inteligencji Katolickiej w Płocku.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Płock: II Ekumeniczne Święto Stworzenia. "Ludzkie działania zmierzają do zniszczenia świata"
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.