Spotkanie na 8 miesięcy przed ŚDM

(fot. shutterstock.com)

O aspektach logistycznych ŚDM, rejestracji szczególnych grup, komunikacji, tłumaczeniach i obsłudze medialnej rozmawiano podczas piątkowych sesji roboczych, w ramach II Międzynarodowego Spotkania Przygotowawczego do ŚDM 2016. Od środy do niedzieli w Małopolsce przebywają delegaci światowych episkopatów, wspólnot, duszpasterstw i ruchów międzynarodowych. W sumie ok. 300 osób z 6 kontynentów.

 
Wiadomo już, że platforma akredytacji dla dziennikarzy z całego świata ma zostać uruchomiona 1 lutego 2016. Organizatorzy spodziewają się, że do Krakowa przyjedzie ok. 6 tys. przedstawicieli rożnych światowych redakcji. Poinformowano o tym podczas ostatniej sesji roboczej, która w piątkowe popołudnie odbyła się w Wadowicach. 
 
Rozmawiano także o komunikacji i tłumaczeniach.
 
- Przekaz powinien być skupiony na wartościach duchowych, ważne jest, żebyśmy nie dali się sprowadzić do tego, co zewnętrzne - powiedział ks. Adam Parszywka, szef sekcji komunikacji.
 
Zdaniem ks. Parszywki, "młodzi kochają czuć się częścią wielkiego wydarzenia". - Dlatego łączymy wszystkie kanały informacji i nie budujemy indywidualnych dróg - dodał.
 
Jednym z kanałów przekazywania informacji o działaniach w przed i w trakcie ŚDM są social media. Aktualnie za pośrednictwem aż 10 różnych mediów społecznościowych młodzi z całego świata mogą śledzić najważniejsze informacje, ale także zobaczyć i udostępnić zdjęcia czy filmy. Oficjalne profile ŚDM można znaleźć na Facebooku, Twitterze, You Tube, Snapchat, Instagram, Periscope, Soundcloud, Tumblr, Pinterest i Foursquare.
 
- Chcemy tak budować przekaz, by każdy stał się uczestnikiem ŚDM. Nie jest najważniejsze, żeby młody człowiek przyjechał do Krakowa, ale by uczestniczył - nie wszyscy mogą być na miejscu, ale każdy za pomocą mediów może uczestniczyć w tym wydarzeniu - podkreślił ks. Parszywka.
 
Do tego ma także oficjalna służyć strona internetowa, która jest dostępna w 9 oficjalnych językach ŚDM a umieszczane na niej teksty są pisane przez młodych z całego świata. 
 
- Szczególny nacisk kładziemy na pokazywanie wizerunku młodego Kościoła. Przez działania młodych chcemy też pokazać wspólnotowość Kościoła - powiedział Andrzej Stawiarski, koordynator sektora kontentu.
 
Podczas ostatniego panelu roboczego zaprezentowano także zawartość plecaka pielgrzyma. Znajdzie się w nim szalik, który będzie mógł także posłużyć za ręcznik, peleryna przeciwdeszczowa, różaniec i chustka na głowę. 
 
Organizatorzy uruchomili też internetową telewizję ŚDM. Trwają także testy aplikacji mobilnej, która ma być w pełni spersonalizowana - każdy pielgrzym będzie mógł zdecydować, jakie informacje i w jakim układzie będą pojawiały się w jego telefonie. Wybór - jak zapewniają twórcy aplikacji - będzie szeroki. Newsy ŚDM, harmonogram wydarzeń, telefony alarmowe, prognoza pogody, najważniejsze punkty w Krakowie, przewodnik po mieście, mapa z trasą dojścia do danego punktu, słownik, pierwsza pomoc, kontakty do ambasady - to tylko niektóre elementy tej mobilnej aplikacji. Aby z niej korzystać nie potrzebny będzie dostęp do internetu. Choć darmowe wi-fi, jak poinformował ks. Grzegorz Suchodolski, ma zapewnić pielgrzymom firma Orange, która zajmie się także wzmocnieniem sygnał telefonicznego.
 
Poza informacjami praktycznymi, w aplikacji znajdą się także modlitwy, śpiewnik, homilie, czytania mszalne. Będzie także część rozrywkowa, m.in. możliwość zrobienia zdjęcia-pocztówki i umieszczenia jej w social media.
 
Przygotowano także materiały dla głuchych i niedosłyszących. W sektorze dla niepełnosprawnych będzie też specjalne miejsce dla migających.
 
Rozmawiano także o tym, jak na Światowe Dni Młodzieży w Krakowie mogą zarejestrować się biskupi, ich sekretarze, księża, osoby niepełnosprawne oraz niepełnoletnie. 
 
Biskupi z Polski oraz ich sekretarze z systemu rejestracyjnego powinni pobrać formularz, który do 28 lutego 2016 przesyłają do krakowskiego komitetu pocztą tradycyjną lub elektroniczną na [email protected]
 
Hierarchowie z innych krajów proszeni są o przesłanie formularza rejestracyjnego do Papieskiej Rady ds. Świeckich. 
 
Biskupi, tak jak podczas poprzednich Światowych Dni Młodzieży, będą mieli zapewniony transport do miejsc wydarzeń centralnych i katechez, oraz noclegi - jak poinformowali przedstawiciele komitetu organizacyjnego - "w miejscach zwykłych, godnych".
 
Księża diecezjalni i zakonni, dokonując rejestracji zostaną poproszeni o podanie informacji dotyczących koncelebry Mszy św. i posługi w konfesjonale, określając kiedy i w jakich językach będą spowiadać. Każdy ksiądz będzie także musiał pobrać z systemu rejestracji deklaracje stanu kapłańskiego, i przedstawić ją do podpisu swojemu biskupowi lub przełożonemu zakonnemu. 
 
Osoby niepełnosprawne rejestrują się na ŚDM wraz ze swoimi opiekunami poprzez oficjalny system, wraz z grupą, z którą będą uczestniczyć w wydarzeniach w Krakowie. Jak zapowiedzieli organizatorzy, niepełnosprawni nie będą spać w szkołach czy namiotach. 
 
Więcej informacji można uzyskać pisząc na adres [email protected]
 
Tradycyjnie, osoby niepełnoletnie, aby wziąć udział w ŚDM, potrzebują pisemnej zgody rodziców lub opiekunów.
 
Ważne informacje dotyczyły także kwestii logistycznych - zakwaterowania, transportu, opieki medycznej i wyżywienia.
 
Zakwaterowanie będzie zapewnione pielgrzymom, którzy wybiorą odpowiednie pakiety - tygodniowe lub weekendowe. Młodzież będzie mieszkać u rodzin oraz w szkołach, namiotach lub halach sportowych. Jak przewiduje Komitet organizacyjny, ok. 60 proc. uczestników ŚDM będzie w tych dniach mieszkać u polskich rodzin. 
 
Każdy pielgrzym, niezależnie od miejsca zakwaterowania, proszony jest o zabranie ze sobą śpiwora i karimaty. 
 
Miejsca, w których będą rozlokowani pielgrzymi zostały podzielone na cztery strefy. Strefa pierwsza obejmie Kraków, druga strefa to bliskie okolice miasta, trzecia strefa - Bochnia i Brzesko, czwarta dotyczy miejscowości w diecezjach kieleckiej i katowickiej. Dojazd do miejsc wydarzeń centralnych z każdej strefy, jak przewidują organizatorzy, nie zajmie więcej niż godzinę. 
 
Rozlokowanie pielgrzymów rozpocznie się od pierwszej strefy - organizatorzy chcą w niej umieścić możliwie jak najwięcej osób. We wszystkich strefach młodych będzie gościć ok. 500 parafii.
 
Uczestnicy ŚDM dowiedzą się o miejscu zamieszkania wiosną przyszłego roku, po dokonaniu pełnej rejestracji. W każdej goszczącej pielgrzymów parafii działa zespół, który będzie w bezpośrednim kontakcie z poszczególnymi grupami. Nie będzie możliwości indywidualnych rezerwacji miejsc zamieszkania.
 
W miejscach zakwaterowania będą także wydawane pakiety pielgrzyma. Pielgrzymi, którzy nie korzystają z noclegów takie pakiety będą mogli odebrać w 4 miejscach w Krakowie oraz w 10 puntach umieszczonych na drogach dojazdowych.
 
Pielgrzymi, w zależności od wybranej opcji, otrzymają wyżywienie tygodniowe lub weekendowe. 
 
Posiłki - obiady i kolacje, będzie można odbierać w krakowskich i okolicznych restauracjach oraz w ok. 100 punkach - polach i food trackach zlokalizowanych w okolicach miejsc wydarzeń centralnych i katechez. Będą do tego upoważniały specjalne bony. 
 
Śniadania będą zorganizowane w miejscach zakwaterowania w parafiach. Pielgrzymi, którzy nie korzystają z noclegów śniadania organizują sobie we własnym zakresie. Talony na obiady i kolacje będzie można zrealizować o dowolnej porze dnia w miejscach oznaczonych logo ŚDM. Wykaz restauracji i punktów gastronomicznych będzie dostępny na stronie internetowej. 
 
Będą dostępne także posiłki dla pielgrzymów wymagających specjalnej diety. 
 
Z bezpłatnego poruszania się środkami komunikacji miejskiej - tramwajami, autobusami i koleją regionalną - będą mogli korzystać pielgrzymi posiadający identyfikator.
 
Podczas ŚDM uruchomiona zostanie specjalna siatka połączeń, która ma zapewnić sprawne dotarcie do miejsc wydarzeń centralnych oraz do Łagiewnik. W Krakowie będą także wyznaczone strefy piesze. 
 
Parafialne komitety zapewnią pielgrzymom bezpłatny odbiór z lotniska lub z dworca. Natomiast dodatkowo płatne będzie wynajęcie autokaru, jeśli grupa wcześniej zgłosi taką potrzebę. Autokarami nie będzie można jeździć po Krakowie. Będzie tam obowiązywała tylko komunikacja miejska.
 
Podczas ŚDM alarmowy nr 112 będzie dostępny w wielu wersjach językowych, tak, by każdy pielgrzym mógł bez problemu uzyskać pomoc. 
 
Każdy patrol i punkt medyczny i patrol rozpocznie dyżur 2 godziny przed i po wydarzeniu, które zabezpiecza. Czynne będą także całodobowe punkty pomocy medycznej. Profesjonalna opieka medyczna będzie zapewniona w trakcie wszystkich wydarzeń centralnych, katechez oraz festiwalu młodych. 
 
Młodzież, w ramach pakietów pielgrzyma, będzie miała także zapewnione ubezpieczenie. 
 
Na 8 miesięcy do ŚDM Kraków 2016 już ponad 480 tysięcy osób zadeklarowało swoją obecność w Krakowie. Są to osoby ze 140 krajów. Ponad 5000 osób chce być wolontariuszami.
 
Wspomóż Nas

Twoja ocena:

Średnia ocen:

0

Liczba głosów:

0

 

 

Facebook @portalDEONTwitter @deon_plYouTube @portalDEONplInstagram @deon_plKontakt

Logowanie

 
Opcja umożliwiająca automatyczne logowanie w serwisie przy kolejnej wizycie. Jest aktywna do momentu wylogowania.
zarejestruj się zapomniałeś hasła?