Ks. Lemański został ukarany suspensą

(fot. KamilQue /Wikimedia Commons)

Bezterminowy zakaz sprawowania funkcji kapłańskich i noszenia stroju duchownego otrzymał dziś ks. Wojciech Lemański. Abp Henryk Hoser wydał dekret suspendujący go i przekazał go duchownemu podczas dzisiejszego spotkania w kurii warszawsko-praskiej. Ks. Lemański nie przyjął tego dekretu, zapowiedział rekurs i apelację do Stolicy Apostolskiej.

 

Ks. Lemański poinformował dziennikarzy, że nie zamierza rezygnować z procedury odwoławczej i w ciągu 10 dni złoży prośbę do abp. Hosera o zmianę jego decyzji. Biskup warszawsko-praski będzie miał 30 dni na ustosunkowanie się do tej prośby. - Do czasu aż trybunały na ten temat się wypowiedzą, zgodnie z przepisami mam prawo zachowywać się tak, jakby tej kary nie było - uważa duchowny.

Poinformował dziennikarzy, że powiedział abp. Hoserowi, iż "swojego miejsca w Kościele i posługi kapłańskiej będzie bronił do końca, bo wierzy, że święcenia kapłańskie, których udzielił mi prymas Józef Glemp, do czegoś zobowiązują".

W rozmowie z dziennikarzami rzecznik kurii Warszawsko-Praskiej Mateusz Dzieduszycki zwrócił uwagę, iż bunt ks. Lemańskiego przeciwko decyzjom biskupa, jak również Stolicy Apostolskiej odnośnie jego postępowania, jest już postawą trwałą. Wyraził też przekonanie, że chociaż można się odwoływać od decyzji przełożonego, to ks. Lemański używa procedur kościelnych niezgodnie z duchem prawa kanonicznego.

- Jego sytuację poprawiłoby to, gdyby zrozumiał, że kara która została na niego nałożona nie jest jakimś wybiegiem ze strony przełożonych tylko gestem w jego stronę. Powinien zorientować się, że robi rzeczy niewłaściwe i zawrócić z tej drogi. To, co go spotkało jest konsekwencją jego własnych słów i jego postępowania - podkreślił Dzieduszycki.

Rzecznik diecezji warszawsko-praskiej przypomniał, że kara suspensy jest nakierowana na przyniesienie poprawy kapłana, którą został nią objęty. - Suspensa może zostać cofnięta w każdej chwili, gdy zostanie osiągnięty jej cel: poprawa postępowania kapłana, na którego została nałożona - wyjaśnił.

- Pierwsze sygnały po nałożeniu tej kary nie są pomyślne, konferencja prasowa w sytuacji zakazu medialnego, który nadal ks. Lemańskiego obowiązuje, nie jest dobrym prognostykiem - uważa Dzieduszycki. Rzecznik przypomniał, że duchowny był wielokrotnie uprzedzany o możliwych konsekwencjach jego postępowania. - Dla nikogo dzisiejsza sytuacja nie powinna być zaskoczeniem. Jeśli jest zaskoczeniem dla ks. Lemańskiego to rzeczywiście ma kłopot z kontaktem z rzeczywistością - stwierdził Dzieduszycki.

W oficjalnym komunikacie rzecznik wymienił powody nałożenia na ks. Lemańskiego kary suspensy. Są to: "brak ducha posłuszeństwa i notoryczne kontestowanie decyzji prawowitego przełożonego w osobie Biskupa Diecezjalnego i Stolicy Apostolskiej; sposób postępowania, który przynosi kościelnej wspólnocie poważne szkody i zamieszanie; publiczne podważanie nauczania Kościoła w ważnych kwestiach natury moralnej i propagowanie jako alternatywy swoich osobistych poglądów a także brak szacunku i podważanie wiarygodności Episkopatu Polski i kapłanów; upór w zajmowanej postawie, alienacja ze wspólnoty kapłańskiej i szeroko pojętej wspólnoty Kościoła".

Abp Henryk Hoser - w myśl kan. 1333 § 1 Kodeksu Prawa Kanonicznego - dnia 22 sierpnia br., nałożył na księdza Wojciecha Lemańskiego karę suspensy obejmującą zakaz wykonywania wszelkich aktów wynikających z władzy święceń i noszenia stroju duchownego.

W czerwcu br. Najwyższy Trybunał Sygnatury Apostolskiej odrzucił rekurs ks. Wojciecha Lemańskiego od decyzji Kongregacji ds. Duchowieństwa, która podtrzymała dekret Biskupa Warszawsko-Praskiego odnośnie zakazu wypowiedzi w mediach.

Ponadto, Kongregacja ds. Duchowieństwa w specjalnym liście skierowanym do Księdza Arcybiskupa Henryka Hosera SAC i ks. Wojciecha Lemańskiego (Nr 20141410 z dnia 26.05.2014 r.) potwierdziła wszystkie dotychczasowe postanowienia Biskupa Warszawsko-Praskiego i wezwała ks. Lemańskiego do podporządkowania się wydanym decyzjom, potwierdzonym już wcześniej przez Stolicę Apostolską.

Kongregacja przypomniała również, że od dnia 18 grudnia 2013 r. ks. Lemańskiemu nie przysługuje żadne prawo do parafii w Jasienicy. Usunięty proboszcz, zgodnie z kan. 1747 par. 1 KPK " (…) powinien się powstrzymać od wykonywania zadań proboszcza, jak najszybciej pozostawić wolny dom parafialny i wszystko, co należy do parafii, przekazać temu, komu biskup parafię powierzył."

 

 

Komunikat Kurii Biskupiej Warszawsko-Praskiej

 

Kuria Biskupia Warszawsko - Praska informuje, że Ks. Abp Henryk Hoser SAC - w myśl kan. 1333 § 1 Kodeksu Prawa Kanonicznego - dnia 22 sierpnia br., nałożył na księdza Wojciecha Lemańskiego karę suspensy obejmującą zakaz wykonywania wszelkich aktów wynikających z władzy święceń i noszenia stroju duchownego.


W uzasadnieniu wymieniono następujące powody:
1. Brak ducha posłuszeństwa i notoryczne kontestowanie decyzji prawowitego przełożonego w osobie Biskupa Diecezjalnego i Stolicy Apostolskiej;
2. Sposób postępowania, który przynosi kościelnej wspólnocie poważne szkody i zamieszanie;
3. Publiczne podważanie nauczania Kościoła w ważnych kwestiach natury moralnej i propagowanie jako alternatywy swoich osobistych poglądów;
4. Brak szacunku i podważanie wiarygodności Episkopatu Polski i kapłanów;
5 Upór w zajmowanej postawie, alienacja ze wspólnoty kapłańskiej i szeroko pojętej wspólnoty Kościoła.


Kara suspensy ma charakter naprawczy. Zwolnienie z niej zależy od dalszej postawy ukaranego.


Osobę Księdza Lemańskiego polecamy modlitwom.

 


Mateusz Dzieduszycki, Rzecznik Prasowy Diecezji Warszawsko-Praskiej

 

 

 

Wspomóż Nas

Twoja ocena:

Średnia ocen:

0

Liczba głosów:

0

 

 

Komentarze użytkowników (133)

Sortuj według najnowszych

Zgłoś do moderacji

~mike 22:12:40 | 2014-09-09
beniamin masz racje, ja dorzuce jeszcze jeden artykul, jaki to wspanialy jest ten sadysta Hosser. jednych suspensuje, a drugich pedofilii awansuje (proboszcz z tarchomina). Chce sie tez dowiedziec co z ks. z Niegowa? czy tez za to zgorszenie dopadla go suspensa bo widze ze sprawa zostala zamieciona pod dywan, co jest u Hossera na porzadku dziennym.
natemat.pl/65107,jakich-pytan-boi-sie-abp-henryk-hoser-sciana-milczenia-w-sprawie-duchownych-podczas-ludobojstwa-w-rwandzie

Sprawa ks. z Niegowa wyszła 1 lipca, a już 2 lipca ks. abp. H.Hoser ukarał go suspensą. O czym poinformowano wiernych 27 lipca, czytając na mszach św. oświadczenie kurii.

Oceń 1 odpowiedz

Zgłoś do moderacji

~ks. patrioci do boju ! 14:07:50 | 2014-09-04
Komunikat Ministerstwa Prawdy donosi:

http://www.youtube.com/watch?v=EZnVfyObYSc

Oceń 6 2 odpowiedz

Zgłoś do moderacji

~wert 11:48:16 | 2014-09-04
beniamin masz racje, ja dorzuce jeszcze jeden artykul, jaki to wspanialy jest ten sadysta Hosser. jednych suspensuje, a drugich pedofilii awansuje (proboszcz z tarchomina). Chce sie tez dowiedziec co z ks. z Niegowa? czy tez za to zgorszenie dopadla go suspensa bo widze ze sprawa zostala zamieciona pod dywan, co jest u Hossera na porzadku dziennym.
natemat.pl/65107,jakich-pytan-boi-sie-abp-henryk-hoser-sciana-milczenia-w-sprawie-duchownych-podczas-ludobojstwa-w-rwandzie

Oceń 5 8 odpowiedz

Zgłoś do moderacji

Beniamin 22:06:47 | 2014-09-02
http://natemat.pl/69329,swiadek-ksiadz-jean-ndorimana-mowi-o-ksiedzu-henryku-hoserze-w-rwandzie

Oceń 5 10 Pokaż odpowiedzi odpowiedz

Zgłoś do moderacji

~Małgorzata 21:40:08 | 2014-08-30
"Święcenia kapłańske do czegoś  zobowiązują",oj,zobowiązują-głółwnie do tego żeby zachowywać się jak kapłan i głosić naukę Koścoła (Chrystusową Ewangelię) a nie swoje własne poglądy

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

~null 17:11:34 | 2014-08-24
Od strony duchowej temat ten pomaga poznać i zrozumieć dzieło T. Kempis  "O naśladowaniu Chrystusa" Księga. I, rozdz. IX-XXV
Rozdz. IX
1. Wielka to rzecz trwać w posłuszeństwie, mieć przełożonego i nie obstawać przy swoim. O ileż bezpieczniejsza jest sytuacja podległości niż przełożeństwa. Są tacy, którzy są posłuszni z konieczności raczej niż z miłości; ciężko znoszą przymus posłuszeństwa i z lada powodu okazują niezadowolenie.
Nie osiągną wolności ducha, jak długo całym sercem i ze względu na Boga nie poddadzą się zwierzchnictwu. Chociażbyś szukał tu i tam, nie znajdziesz pokoju, jak tylko w pokornej uległości, w wypełnianiu nakazów przełożonego Rz 14,19. Wyobraźnia, chęć zmiany miejsca niejednego zawiodła.
2. To prawda, że każdy chętniej robi to, co mu odpowiada, i bardziej lgnie do tych, którzy myślą podobnie. Ale jeśli Bóg jest pośród nas, trzeba nam nieraz nawet zrezygnować z własnego zdania dla dobra ogólnej zgody.
Któż jest tak mądry, żeby naprawdę wiedział wszystko? Nie ufaj zbytnio swojemu zdaniu, ale staraj się wysłuchać zdania innych. Jeżeli twoje zdanie jest słuszne, ale dla Boga się go wyrzekniesz i uczynisz inaczej, niż chciałeś, więcej na tym zyskasz.
3. Często mówiono mi, że lepiej jest słuchać i przyjmować rady niż ich udzielać. Może się zdarzyć, że każdy ma rację, ale nie chcieć ustąpić, kiedy wymaga, tego słuszność lub sprawa wyższego rzędu, to pycha i upór 1 Sm 15,23.

Oceń 2 1 odpowiedz

Zgłoś do moderacji

~ewa 16:12:39 | 2014-08-24
A w Gościu Niedzielnym dobrze napisali - ks. Lemański ma charyzmat - charyzmat pieniactwa

Oceń 4 7 odpowiedz

Zgłoś do moderacji

~ewa 16:11:40 | 2014-08-24
Ks. prof. Dariusz Kowalczyk SJ powiedzial prawdę - w tym pasuje to bardzo do deonu - w mediach odbywa się serial absurdalny i kiczowaty pt. Lemański.
Księże profesorze przecież  wiadomo żedeon po to powstał aby takie medialny KK tworzyć

Oceń 2 7 odpowiedz

Zgłoś do moderacji

Beniamin 15:52:26 | 2014-08-24
Całe szczęście że np.ojcowie Wiśniewski,Gużyński,Zięba ,Kozacki czy (nomen omen)Biskup to Dominikanie bo w innym wypadku już pewnie też zostali by zakneblowani.

Oceń 4 8 odpowiedz

Zgłoś do moderacji

~picassojerzy 12:32:02 | 2014-08-24
Może mi ktoś racjonalnie bez agresji wytłumaczyć za co Ks. Lemańskiego taka kara spotkała ? Księża pedofile za wiedzą niejednego biskupa nadal pełnili swą posługę, to samo księża alkoholicy będący jawnym zgorszeniem. Zaznaczam że nieprawdą jest iż Ks. Lemański nie uważa że aborcja nie jest grzechem. Z jakim dogmatem wiary KK sie nie zgadza. Bo zachowanie jak ktoś pisze jak celebyta a nie jak ksiądz to nie argument do takiej kary

Oceń 10 7 Pokaż odpowiedzi odpowiedz

Pokaż więcej komentarzy

Facebook @portalDEONTwitter @deon_plYouTube @portalDEONplInstagram @deon_plKontakt

Logowanie

 
Opcja umożliwiająca automatyczne logowanie w serwisie przy kolejnej wizycie. Jest aktywna do momentu wylogowania.
zarejestruj się zapomniałeś hasła?
Zaloguj przez Facebook