"Kościół, który rozkwita" celem podróży Papieża

(fot. sylvainsilver / Foter / CC BY-NC-SA 2.0)

Azjatycki "Kościół, który rozkwita" - jak nazywają go religioznawcy i sami wierni w Korei Południowej -  jest celem najbliższej podróży Franciszka, która potrwa od 14 do 18 sierpnia.

 
Większość południowokoreańskich katolików, inaczej niż w Europie, to katolicy praktykujący. Pierwszych ochrzczono pod koniec XVIII wieku, dziś to ponad pięć milionów ludzi, 10 proc. narodu.
 
"Trzeba jechać do Azji" - powiedział Franciszek w rozmowie z dziennikarzami na pokładzie samolotu, wracając ze swej drugiej zagranicznej podróży - do Brazylii, największego katolickiego kraju świata na największym katolickim kontynencie, na którym katolików co roku ubywa.
 
Papież był po raz ostatni w Azji w 1999 roku. To była podróż Jana Pawła II do Indii. Koreę Południową, "kraj misyjny", w którym chrzczonych jest co roku 100 tys. dzieci,  odwiedził dwukrotnie - w 1984 i 1989 roku. Jeszcze 30 lat temu liczba katolików w Korei Południowej wynosiła 150 tys.  
 
Papież Franciszek nie miał wątpliwości, że jego trzecia zagraniczna pielgrzymka powinna prowadzić do Azji, na kontynent, na którym katolicy stanowią zaledwie 2 proc ludności.  Korea Południowa stanowi tu wyjątek, podobnie jak Filipiny i Wietnam. Na Filipiny papież Franciszek zamierza polecieć w styczniu przyszłego roku. Podczas tej podróży odwiedzi także Sri Lankę.
 
Według niektórych włoskich watykanistów, papież jest także zafascynowany ideą odbycia podróży do Japonii śladami hiszpańskiego jezuity, ojca Pedro Arrupe, który spędził w Kraju Kwitnącej Wiśni wiele lat na pracy misyjnej. 
 
Jednym z motywów podróży Franciszka do Korei Płd. są obchody VI Dnia Młodzieży Azjatyckiej w Daejon w dniach 10-17 sierpnia. Nieporównanie skromniejsze, niż te z lipca 2013 roku w Rio de Janeiro, w których uczestniczyła młodzież z całego świata, zgromadzą 6 tysięcy uczestników z 23 krajów Azji, w tym 4 tysiące Koreańczyków.
 
Podczas wizyty w Korei Południowej papież beatyfikuje Paula Jun Ji-Cunga i 123 jego towarzyszy męczonych i zamordowanych w 1791 roku przez ówczesnego władcę Korei, który usiłował odizolować kraj od wszelkich wpływów zewnętrznych, z wyjątkiem chińskich. Dotychczas na ołtarze wyniesiono 103 męczenników południowokoreańskich, którzy zginęli za wiarę.
 
Franciszek podczas mszy świętych celebrowanych podczas tej podróży będzie również modlił się w intencji pojednania obu państw koreańskich. Nie przybędzie jednak zaproszona z okazji wizyty papieża delegacja północnokoreańskich katolików. Zaproszenie zostało skierowane 26 maja do Pjongjang przez archidiecezję katolicką w Seulu w nadziei, że w wielkiej mszy na rzecz pojednania obu części Korei weźmie również udział delegacja z Korei Północnej. Władze w Pjongjang odrzuciły to zaproszenie.
 
Przewodniczący Konferencji Episkopatu Korei Płd., bp Peter Kang U-ill, wyraził jednak nadzieję, że wizyta papieża "przyczyni się do wskrzeszenia procesu pojednania między Koreą Północną i Południem". 
 
Hiszpański franciszkanin, 73-letni o. Joxe Murguzur, na misji w Korei Południowej od 46 lat, widzi źródło coraz głębszego zakorzeniania się katolicyzmu w tym kraju w jego "wierności nauce Chrystusa, który był po stronie ubogich". "Tam gdzie dzieje się niesprawiedliwość zawsze pojawia się jakiś katolicki kapłan, aby wesprzeć słabych wobec możnych i potężnych" - mówi franciszkanin.
 
Wokół tego kapłana często gromadzą się i organizują koreańscy wierni, gotowi nieść pomoc ubogim i skrzywdzonym; powstał prawdziwy ruch na rzecz najmniej uprzywilejowanych. 
 
O. Murguzur pochodzący z Kraju Basków dodaje, że koreańscy katolicy widzą we Franciszku  papieża, który "powrócił do korzeni nauczania Chrystusa", krytykując w swych homiliach i innych wypowiedziach nadmierne nierówności występujące we współczesnym świecie. 
 
Postawa południowokoreańskich katolików, których należy zaliczyć do najgorliwiej praktykujących, łączy się na ogół z aktywnie praktykowanym chrześcijańskim miłosierdziem. Są jednak krytykowani przez najbardziej konserwatywną część południowokoreańskiej hierarchii Kościoła katolickiego o działania "szkodliwe dla harmonii społecznej".
 
Rosnący dobrobyt społeczeństwa Korei Południowej, oparty w znacznej mierze na rozwoju jej nowoczesnego przemysłu i szybko powiększająca się wspólnota katolicka tego kraju przyniosły w efekcie niezwykły rozwój ruchu pielgrzymkowego połączonego z transkontynentalną turystyką. Południowokoreańscy katolicy są dziś w pierwszej dziesiątce zagranicznych pielgrzymów odwiedzających odległe od ich kraju o 9-10 tysięcy kilometrów sanktuaria w Lourdes, Santiago de Composteli i Fatimie. W 2013 r. pielgrzymi z Korei Płd. byli w Santiago de Compostela siódmą najliczniejszą grupą zagraniczną przed Polakami i Brazylijczykami.
 
 
Wspomóż Nas

Twoja ocena:

Średnia ocen:

0

Liczba głosów:

0

 

 

Komentarze użytkowników (0)

Sortuj według najnowszych

Facebook @portalDEONTwitter @deon_plYouTube @portalDEONplInstagram @deon_plKontakt

Logowanie

 
Opcja umożliwiająca automatyczne logowanie w serwisie przy kolejnej wizycie. Jest aktywna do momentu wylogowania.
zarejestruj się zapomniałeś hasła?
Zaloguj przez Facebook