Śpiewanie wielkopostne: zagrzebane piękno

Polskie pieśni pasyjne cechuje bojaźń boża, realistyczna do bólu antropologia, poczucie współodpowiedzialności za mękę Boga i zmaterializowane, muzyczne piękno - mówi Adam Strug, który będzie prowadził 16 lutego w Krakowie warsztaty nauki tradycyjnych pieśni wielkopostnych.

 
Dawid Gospodarek: Skąd Twoje zainteresowanie tradycyjną muzyką i pieśnią religijną? 

Adam Strug: Z rodzinnego domu i sąsiedztwa, we wczesnych latach 70-tych w łomżyńskiem jeszcze śpiewano.
 
Czy zauważyłeś może w ostatnim czasie większe zainteresowanie - czy to chorałem gregoriańskim czy pieśniami wypełniającymi kościoły jeszcze 50 lat temu?

Owszem - głównie w ośrodkach akademickich, w polskim interiorze śpiew zamiera.
 
Co atrakcyjnego dla swojej duchowości i wrażliwości współczesny katolik może znaleźć w tradycyjnych pieśniach?

Atrakcji proszę się nie spodziewać, lecz ortodoksji katolickiej i zgrzebnego piękna. Współczesnym katolikom posłużyć mogą jako papierek lakmusowy ich katolicyzmu. 

Niedługo zacznie się Wielki Post i w kościołach wybrzmią pieśni związane z tym okresem liturgicznym. Wydaje się, że nie ma zbyt wielu nowych kompozycji poświęconych męce Pana Jezusa. Jak myślisz, dlaczego?

Reforma posoborowa często skutkuje - w teologii i kaznodziejstwie - zaniechaniem wątków kenozy, a w muzyce kościelnej infantylizacją kościelnej pieśni. W tych warunkach powstają albo pseudo monumentalne utwory polifoniczne (m.in. tzw. ryt neodominikański), albo piosenki naśladujące czarnoskórych protestantów z Ameryki.
 
Co cechuje tradycyjne pieśni wielkopostne? 

Trudno w kilku słowach na to pytanie odpowiedzieć. Polskie pieśni pasyjne cechuje bojaźń boża, realistyczna do bólu antropologia, poczucie współodpowiedzialności za mękę Boga i zmaterializowane, muzyczne piękno.

Jaka jest Twoja ulubiona pieśń wielkopostna?
 
Kurpiowski wariant pieśni o incypicie "Jezu z miłości na krzyżu rozpięty". Jest to pełen bólu kwiat pobożności i muzykalności ludu, który kocham za wielkoduszną pobożność i za unikalną w muzykalność.
 
16 lutego w Krakowie będziesz prowadził warsztaty poświęcone tradycyjnemu, wielkopostnemu śpiewaniu. Możesz coś o nich opowiedzieć? Jaką przewidujesz formę, co ludzie z nich wyniosą?

Forma nieinwazyjna: prowadzący podaje motyw muzyczny, a uczestnicy włączają się spontanicznie do śpiewu. Ufam, że uczestnicy doświadczą tego czego doświadczali nasi święci, których pobożność nabożnymi pieśniami się karmiła. Poza tym, że zasmakują w polskim śpiewie in crudo, czyli bez stylizacji.
 
*
16 lutego Fundacja św. Grzegorza Wielkiego organizuje w Krakowie warsztaty nauki tradycyjnych pieśni wielkopostnych, prowadzone przez Adama Struga. Więcej informacji oraz formularz zgłoszeniowy znajdziesz tutaj.
 
 
 
Wspomóż Nas

Twoja ocena:

Średnia ocen:

0

Liczba głosów:

0

 

 

Komentarze użytkowników (6)

Sortuj według najnowszych

Zgłoś do moderacji

~Jakób 01:35:19 | 2013-02-16
A. Struga najczęściej można posłuchać w Warszawie. Odsyłam do kalendarium na jego stronie www. 

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

~marek 16:45:22 | 2013-02-15
Bardzo fajn wywiad. A w warszawie też można takie rzeczy posłuchać?

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

~Anita 14:41:57 | 2013-02-15
szkoda, że nie w Lublinie:(

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

~Olek86 10:18:26 | 2013-02-15
Adam Strug to jeden z moich ulubionych pieśniarzy! Nie tylko śpiewa ale i mówi z sensem bo zna się na teologii, historii liturgii itd. Słuchałem kiedyś w polskim radiu fenomenalnego wywiadu z tym panem. 

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

~Tomasz 10:09:22 | 2013-02-15
Świetny pomysł, szkoda, że nasze kościoły coraz bardziej milkną...

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

~Mart.a 09:32:43 | 2013-02-15
Ale zazdroszcze krakusom...

Oceń odpowiedz

Facebook @portalDEONTwitter @deon_plYouTube @portalDEONplInstagram @deon_plKontakt

Logowanie

 
Opcja umożliwiająca automatyczne logowanie w serwisie przy kolejnej wizycie. Jest aktywna do momentu wylogowania.
zarejestruj się zapomniałeś hasła?
Zaloguj przez Facebook