Tęsknota i pragnienie

Mam marzenie. Od dawna czekam na to, by mój Kościół pozwolił nam, świeckim, na przyjmowanie Komunii świętej pod dwiema postaciami. Ilekroć bowiem uczestniczę we mszy i słyszę słowa konsekracji: "Bierzcie i pijcie…", tylekroć rodzi się we mnie pytanie: dlaczego nie mogę przystąpić do Komunii Kielicha? Nie mogę, pomimo wyraźnej przestrogi Jezusa: "Jeżeli nie będziecie spożywali Ciała Syna Człowieczego i nie będziecie pili Krwi Jego, nie będziecie mieli życia w sobie".

 

Znam oczywiście koronny argument teologiczny, przywołujący prawdę, że w obu postaciach eucharystycznych jest obecny cały Chrystus, zaś "Komunia pod jedną postacią wystarcza do zbawienia". Kiedy jednak proszę o Komunię Kielicha, nie twierdzę wcale, że jest ona "czymś lepszym" od przyjęcia samej "tylko" Hostii. Chodzi mi natomiast o czytelność znaków.

 

"Jedną z podstawowych zasad odnowy liturgii - pisze ks. Stanisław Czerwik - jest przywrócenie znakom liturgicznym ich pełnej zdolności oznaczania tej rzeczywistości, jaką w sobie kryją i jaką objawiają". Sakrament jako znak domaga się tego, żeby zostać odczytany. To dotyczy również eucharystycznego Kielicha. Po pierwsze bowiem, Msza jest ucztą: posiłkiem, podczas którego jemy i pijemy (wiele można by mówić o biblijnej symbolice wina, niosącego radość, budującego wspólnotę i zapowiadającego przyszłe - nadprzyrodzone - szczęście). Po drugie, Eucharystia to pamiątka Chrystusowej męki. Pijąc z kielicha, który On sam porównał ze swoją męką ("Zabierz ode mnie ten kielich…"), w czytelny sposób wyrażamy gotowość Jego naśladowania. Po trzecie wreszcie, msza jest ofiarą. A gdzie ofiara składana Bogu, tam zawsze była krew: w Starym Testamencie krew zwierząt, w Nowym - Krew Chrystusa. Jeśli dodamy do tego biblijną symbolikę krwi - siedliska życia i siły, krwi, która przynosi zbawienie (krew baranka podczas żydowskiej Paschy, Krew Jezusa), z całą mocą objawi nam się bogactwo znaczeń, jakie niesie ze sobą Komunia Kielicha.

 

Różne są, moim zdaniem, powody, dla których nie udziela się dziś powszechnie Komunii pod dwiema postaciami. Jest wśród nich lęk przed profanacją, wygoda, wreszcie argumenty natury ekonomicznej (wino jest droższe niż opłatek). Nie lekceważąc tych racji, zwracam uwagę, że jakoś dają sobie z nimi radę Kościoły wschodnie, gdzie Komunia zawsze udzielana jest pod postaciami chleba i wina. Każdy problem można rozwiązać, jeśli tylko się tego chce.

 

Dochodzimy w ten sposób do najważniejszego, moim zdaniem, argumentu, jakim kierują się w tej kwestii katoliccy księża. Jest nim - po prostu! - brak empatii z ich strony, niechęć do stanięcia po drugiej stronie ołtarza i zrozumienia wrażliwości świeckich. Swoją drogą, ciekawe, jak zareagowaliby celebransi, gdyby im powiedzieć, że - skoro w jednej postaci eucharystycznej obecny jest cały Chrystus - to także i oni może zrezygnowaliby z Komunii Kielicha...

 

Biskupi i Prezbiterzy, proszę Was, spróbujcie usłyszeć i zrozumieć tę prośbę wyrażającą pragnienie wielu wiernych. Zaradźcie naszej tęsknocie. Na początek dobrą ku temu okazją mogłaby być Komunia Kielicha udzielana w niektóre święta: na przykład w Wielki Czwartek i w Wielkanoc, w Zesłanie Ducha Świętego i w uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa. Od tego ostatniego święta można by zresztą zacząć.


 

Wspomóż Nas

Twoja ocena:

Średnia ocen:

3.52

Liczba głosów:

44

 

 

Komentarze użytkowników (26)

Sortuj według najnowszych

Zgłoś do moderacji

~janusz.poniewierski 13:28:48 | 2012-06-21
@Słaba
Cała przyjemność po mojej stronie.
Polecam jeszcze: B. Forte, Cztery noce zbawienia. Pascha w tradycji żydowskiej.
Natomiast jeśli interesują Panią żydowskie korzenie chrześcijaństwa, to warto przeczytać m.in.:
Adriana Bora Madla, Fiorenza Monti Amoroso, Żyd naszym bratem... Crześcijaństwo w świetle Pism i tradycji hebrajskiej
Brat Efraim, Jezus Żyd praktykujący.
Wszystkie trzy książki pisane są z perspektywy katolickiej.
Pozdrawiam serdecznie i owocnej lektury życzę
 
 
   

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

~Słaba 12:59:25 | 2012-06-21
Dziękuję o.B.Parysowi i p.J.Poniewierskiemu za opowiedź!
Trochę artykułów się "wyguglało" ;-) ...
Biorę się za czytanie i pozdrawiam!

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

~janusz.poniewierski 01:22:58 | 2012-06-21
@Dawid Gospodarek

Dziękuję za Pański ostatni wpis. 
Cieszę się, że możemy się spotkać - mimo ewidentnych różnic.   
I ja pozdrawiam.

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

Dawid Gospodarek 00:35:00 | 2012-06-21
@Janusz Poniewierski
 
Przepraszam za czepianie się.

Jeśli chodzi o główną myśl tekstu - tęsknoty rozumiem, ale nie podzielam.

Pozdrawiam serdecznie!

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

~janusz.poniewierski 00:13:22 | 2012-06-18
 Nie wiem, skąd zaczerpnął Pan tę kolejność. Smutne, że nie z Katechizmu Kościoła Katolickiego, nie z Konstytucji o liturgii ostatniego Soboru, ani z żadnego innego dokumentu poświęconego katolickiemu rozumieniu Najświętszej Ofiary.
Boję się wnikać w to, jak Pan rozumie ucztę, pamiątkę i ofiarę - obawiam się, że tak jak zaprezentowana przez Pana kolejność, rozumienie to odbiega od katolickich norm.


@Dawid Gospodarek
1. Napisałem artykulik o mojej tęsknocie za Komunią Kielicha, a nie traktat o Eucharystii. A ponieważ rozpocząłem swój tekst od słów Jezusa: "Bierzcie i pijcie...", uznałem, że powinienem też zacząć od pokazania Mszy jako uczty.  
Taka, a nie inna kolejność NIE MA nic wspólnego z hierarchizacją. Proszę się zatem nie bać o moją katolickość.
2. KKK (1328-1332), odpowiadając na pytanie: Jak jest określana Eucharystia?, podaje m.in. następujące określenia (kolejność zgodna z Katechizmem):
pkt. 1329: Wieczerza Pańska (ponieważ chodzi o Ostatnią Wieczerzę i zapowiedź uczty godów Baranka), Łamanie Chleba, zgromadzenie eucharystyczne;
pkt. 1330: Najświętsza Ofiara. (...)
A swoją drogą to ciekawe, że nie odniósł się Pan do głównej myśli mojego tekstu.  Pozdrawiam  

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

~janusz.poniewierski 23:45:51 | 2012-06-17
Można prosić o coś więcej na ten temat, lub jakąś pozycję w języku polskim? (...) Chciałabym coś więcej na ten temat poczytać.


@Słaba
Wprawdzie to nie jest pytanie do mnie, niemniej - ponieważ i mnie to interesuje - polecam internet. Wystarczy wpisać w wyszukiwarce słowa: piąty kielich Eiliasza. Nie ma tego zbyt dużo, jednak na początek studiowania i medytowania powinno wystarczyć.
Pozdrawiam
    

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

~janusz.poniewierski 23:20:39 | 2012-06-17
Co do samego kielicha, to polecał bym autorowi "The Jewish Roots of the Eucharist" (...). Dowiedziałby się iż najprawdopodobniej Jezus nie tyle "porównał" swoją mękę z kielichem, co właśnie dosłownie "dokończył" Eucharystię na krzyżu.
(...) Znając to tło, zupełnie inaczej rozumie się słowa " ("Zabierz ode mnie ten kielich…").


@ Bartłomiej Parys SVD
Bardzo dziękuję Księdzu za ważne dopowiedzenie. Niemniej ten wątek nie wydał mi się istotny z uwagi na główną myśl mojego tekstu. 
Serdecznie Księdza pozdrawiam.
     

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

~Słaba 17:55:19 | 2012-06-14
@Bartłomiej Parys SVD
Można prosić o coś więcej na ten temat, lub jakąś pozycję w języku polskim?
Czy to ma coś wspólnego ze słowami Jezusa:
Lecz powiadam wam: Odtąd nie będę już pił z tego owocu winnego krzewu aż do owego dnia, kiedy pić go będę z wami nowy, w królestwie Ojca mojego» (Mt 26; 29)?

Zastanawia mnie też, >początek znaków< w Kanie Galilejskiej...
Chciałabym coś więcej na ten temat poczytać.

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

Dawid Gospodarek 02:38:39 | 2012-06-14
 @Janusz Poniewierski
"Po pierwsze bowiem, Msza jest ucztą: posiłkiem, podczas którego jemy i pijemy (...). Po drugie, Eucharystia to pamiątka Chrystusowej męki. (...).
Po trzecie wreszcie, msza jest ofiarą."

Nie wiem, skąd zaczerpnął Pan tę kolejność. Smutne, że nie z Katechizmu Kościoła Katolickiego, nie z Konstytucji o liturgii ostatniego Soboru, ani z żadnego innego dokumentu poświęconego katolickiemu rozumieniu Najświętszej Ofiary.
Boję się wnikać w to, jak Pan rozumie ucztę, pamiątkę i ofiarę - obawiam się, że tak jak zaprezentowana przez Pana kolejność, rozumienie to odbiega od katolickich norm. 

Pozdrawiam

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

~Ika 16:05:23 | 2012-06-13
Autor ma rację i wyraża pragnienie bardzo wielu polskich wiernych

Oceń odpowiedz

Pokaż więcej komentarzy

Facebook @portalDEONTwitter @deon_plYouTube @portalDEONplInstagram @deon_plKontakt

Logowanie

 
Opcja umożliwiająca automatyczne logowanie w serwisie przy kolejnej wizycie. Jest aktywna do momentu wylogowania.
zarejestruj się zapomniałeś hasła?