Świat wielu opowieści

Być dla innych
(fot. shutterstock.com)

Cel: Ćwiczenie przygotowuje do budowania pozytywnych relacji z osobami różnych religii i kultur. Rozwija umiejętności odchodzenia od stereotypowego postrzegania różnych grup.

 

Adresaci: Uczniowie klas ponadpodstawowych.

 

Czas: 45 min

Materiały: Nagranie wypowiedzi nigeryjskiej pisarki Chimamanda Adichie z TEDex (dostepna jest także  wersja z polskimi napisami): https://www.ted.com/talks/chimamanda_adichie_the_danger_of_a_single_story-

 

Ze względów czasowych można także wybrać krótszy fragment wypowiedzi, który będzie zawierał odpowiedzi na pytania zadane w ćwiczeniu.

 

Ponadto przygotowujemy:

  • Kartki papieru typu flip-chart - po jednej dla każdej grupy
  • Kolorowe markery do papieru
  • Kredki - po jednym opakowaniu dla każdej grupy

 

Przebieg ćwiczenia: Osoba prowadząca wprowadza do wysłuchania wypowiedzi nigeryjskiej pisarki Chimamanda Adichie pod tytułem "Niebezpieczeństwo jednej opowieści" poprzez zadanie uczestnikom następujących pytań:

  • · Czym może być według was  świat jednej opowieści ?
  • · Co znaczy, że taki świat jest niebezpieczny?

 

Osoba prowadząca prosi, aby uczestnicy porozmawiali na ten temat w parach. Potem chętne osoby dzielą się swoimi odpowiedziami z rozmowy w parach. Następnie osoba prowadząca prosi uczestników o wysłuchanie wypowiedzi Adichie i znalezienie w niej odpowiedzi na powyższe pytania. Po wysłuchaniu nagrania osoba prowadząca jeszcze raz zadaje pytania postawione na początku zajęć i prosi chętne osoby o udzielenie odpowiedzi. Następnie osoba prowadząca prosi uczestników, aby ponownie porozmawiali w parach i odpowiedzieli na następujące pytania:

  • ·Czym w takim razie jest świat wielu opowieści?
  • ·Dlaczego ważne jest odejście od stereotypu?

 

Osoba prowadząca prosi chętne osoby o udzielenie odpowiedzi. Osoba prowadząca dzieli uczestników na grupy. Każda grupa dostaje kartkę papieru typu flip-chart oraz markery i kredki. Osoba prowadząca prosi, aby uczestnicy w swoich grupach pomyśleli o wielu opowieściach na temat wybranej grupy osób, którą znają - może to być grupa religijna, zawodowa, narodowa, kulturowa lub subkulturowa. Następnie każda grupa ma za zadanie przedstawić wszystkie opowieści na temat wybranej przez nich grupy w formie rysunku lub haseł na papierze, który otrzymali.

 

Po 10 minutach osoba prowadząca prosi wszystkie grupy o powieszenie swoich prezentacji na ścianie i krótkie przedstawienie ich klasie.

 

Podsumowanie: Na zakończenie osoba prowadząca zadaje następujące pytania:

  • · Czy trudno było wam znaleźć wiele opowieści na temat jednej grupy?
  • · Co nam pomaga budować świat wielu opowieści?

 

Wspomóż Nas

Twoja ocena:

Średnia ocen:

5

Liczba głosów:

1

 

 

Komentarze użytkowników (0)

Sortuj według najnowszych

Logowanie

 
Opcja umożliwiająca automatyczne logowanie w serwisie przy kolejnej wizycie. Jest aktywna do momentu wylogowania.
zarejestruj się zapomniałeś hasła?
Zaloguj przez Facebook