Co by było gdyby?

arrupe
(fot. shutterstock.com)

Pracując z uczniami klas licealnych nad moralnymi dylematami, z jakimi zmagały się postaci opisane w historiach biblijnych, zauważyłem że uczniowie chętnie angażują się w analizowanie możliwych konsekwencji decyzji przeciwnych do tych, które znamy z kart Pisma świętego.

 

Gdy Józef stał przed dylematem - oddalić Maryję czy pojąć ją za żonę, zapewne myślał o konsekwencjach jej oddalenia. Dla nas wydaje się dzisiaj oczywiste, że powinien ją pojąć za żonę i dlatego nie zastanawiamy się nad tym co mogłoby się zdarzyć, gdyby Józef dokonał innego wyboru. Gdyby bogaty młodzieniec zdecydował się pójść za Chrystusem a Judasz nie wydał Mesjasza na śmierć, jak potoczyłaby się historia?

 

Przygotowałem uczniom tabelę z wypisanymi biblijnymi dylematami i poprosiłem, aby pracując parami wypisali wszystkie, możliwe konsekwencje dwu wykluczających się decyzji.

 

TABELA: Niektóre dylematy w tekstach ewangelicznych

 

1. Dylemat Józefa (Mt 1,18-25).

1.1. Wypisz dwa przeciwstawne rozwiązania:

oddalić Maryję

pojąć ją za żonę

1.2. Wypisz możliwe przykre konsekwencje każdego z tych rozwiązań:

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Dylemat "pobożnych" w obliczu prostytutki (J 8,1-11).

2.1. Wypisz dwa przeciwstawne rozwiązania:

 

 

2.2. Wypisz możliwe przykre konsekwencje każdego z tych rozwiązań:

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Dylemat bogatego młodzieńca (Mt 19,16-22; Mk 10,17-22; Lk 18,18-22)

3.1. Wypisz dwa przeciwstawne rozwiązania:

 

 

3.2. Wypisz możliwe przykre konsekwencje każdego z tych rozwiązań:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Dylemat Piotra (Mk 14,66-72; Mt 26,69-75; Łk 22,54-62)

4.1. Wypisz dwa przeciwstawne rozwiązania:

 

 

4.2. Wypisz możliwe przykre konsekwencje każdego z tych rozwiązań:

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Dylemat Piłata (J 19,12-16; Mt 27,19)

5.1. Wypisz dwa przeciwstawne rozwiązania:

 

 

5.2. Wypisz możliwe przykre konsekwencje każdego z tych rozwiązań:

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Dylemat Heroda (Mt 14,6-11; Mk 6,17-28)

6.1. Wypisz dwa przeciwstawne rozwiązania:

 

 

6.2. Wypisz możliwe przykre konsekwencje każdego z tych rozwiązań:

 

 

 

 

 

 

 

 

7. Dylemat roztropnych panien (Mt 25,1-10)

7.1. Wypisz dwa przeciwstawne rozwiązania:

 

 

7.2. Wypisz możliwe przykre konsekwencje każdego z tych rozwiązań:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8. Dylemat podatkowy - jak odpowiedzieć faryzeuszom

(Mt 22,15-21; Lk 20,20-25; Mk 12,13-17)

8.1. Wypisz dwa przeciwstawne rozwiązania:

 

 

 

8.2. Wypisz możliwe przykre konsekwencje każdego z tych rozwiązań:

 

 

 

 

 

 

 

 

Po zakończeniu pracy w parach, ochotnicy zaprezentowali zanotowane, alternatywne zakończenia biblijnych historii oraz ich konsekwencje. Mogłem ich wypowiedzi uzupełnić i podjąłem dyskusję nad wybranym dylematem - dylematem bogatego młodzieńca. Następnie zaproponowałem, aby młodzież, pracując w czteroosobowych grupach, ułożyła scenariusz filmu biograficznego prezentującego życie bogatego młodzieńca, który podjął decyzję o pozostawieniu swoich bogactw i pójściu za Chrystusem. Bardzo możliwe, że znajdzie się w klasie kilka osób, które będą chciały kontynuować pracę nad tego typu filmem lub przedstawieniem teatralnym. Niezły pomysł na szerszy edukacyjny projekt lub pozalekcyjne zajęcia teatralne.

 

Wspomóż Nas

Twoja ocena:

Średnia ocen:

5

Liczba głosów:

3

 

 

Komentarze użytkowników (0)

Sortuj według najnowszych

Logowanie

 
Opcja umożliwiająca automatyczne logowanie w serwisie przy kolejnej wizycie. Jest aktywna do momentu wylogowania.
zarejestruj się zapomniałeś hasła?
Zaloguj przez Facebook