Poznawanie historii Izraela metodą panoramy

arrupe

Celem prezentowanej metody pracy jest zaangażowanie uczniów w uważne słuchanie i poprzez interaktywne zajęcia ułatwienie im przyswojenia chronologii Starego Testamentu oraz umiejscowienia konkretnych postaci i wydarzeń we ich szerszym kontekście historycznym.

 
Autor pomysłu: Wojciech Żmudziński SJ
Adresat: uczniowie klas licealnych.
Liczba uczestników: 20-40
Materiały: linia czasu narysowana na długim, szerokim pasku papieru (jak poniżej) oraz wycięte z kolorowego kartonu niewielkie krążki z imionami bohaterów biblijnych.
 
Przygotowanie zajęć i ich przebieg
 
1/ Przygotuj na zajęcia panoramę historii Izraela zaznaczając na linii najważniejsze wydarzenia ze Starego Testamentu. Linia oraz zaznaczone na niej punkty powinny być widoczne dla wszystkich uczniów w klasie. Najlepiej połączyć ze sobą 5-6 kartek formatu A4 jak na poniższym rysunku.
  

Poznawanie historii Izraela metodą panoramy

 

 

 

Zaznacz na narysowanej linii takie wydarzenia jak: ofiara na górze Moria (1850 p.n.e.), historia ojca dwunastu pokoleń Izraela (1700 p.n.e.), pobyt Józefa w Egipcie, przejście Izraelitów przez Morze (1250 p.n.e.), wędrówka przez pustynię, podbój ziemi obiecanej (1200 p.n.e.), epoka sędziów, monarchia (1050-930 p.n.e.), podział na dwa królestwa (930 p.n.e.), wygnanie Izraelitów (587-538 p.n.e.), powrót z wygnania (538 p.n.e.), okres hellenistyczny (331-63 p.n.e.), okupacja rzymska (od 63 p.n.e.). Nauczyciel posiadający zdolności plastyczne, może dodatkowo umieścić na panoramie także rysunki charakteryzujące poszczególne etapy historii.
 
2/ Umieść panoramę w widocznym miejscu w klasie a następnie rozdaj czteroosobowym grupom wycięte wcześniej z kolorowego kartonu niewielkie krążki o średnicy około pięciu centymetrów, na których wypisałeś imiona bohaterów historii zbawienia. Każda czteroosobowa grupa uczniów otrzymuje przynajmniej kilka z nich. Imiona nie mogą się powtarzać. Na przykład:
 
 
Zadaniem każdej czteroosobowej grupy będzie przyklejenie powyższych imion we właściwym miejscu historii zbawienia po tym jak nauczyciel opowie zaznaczone na panoramie wydarzenia.
 
Uwagi końcowe
 
Metodę panoramy z wykorzystaniem postaci biblijnych można przeprowadzić na jednej godzinie lekcyjnej w klasach licealnych lub upraszczając narrację, dostosować do klas młodszych. Można ograniczyć się na przykład do historii patriarchów czy historii Jana Chrzciciela.
  
Wspomóż Nas

Twoja ocena:

Średnia ocen:

5

Liczba głosów:

6

 

 

Komentarze użytkowników (0)

Sortuj według najnowszych

Logowanie

 
Opcja umożliwiająca automatyczne logowanie w serwisie przy kolejnej wizycie. Jest aktywna do momentu wylogowania.
zarejestruj się zapomniałeś hasła?
Zaloguj przez Google
Zaloguj przez Facebook