Kontrowersyjne Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Kontrowersyjne Muzeum Sztuki Nowoczesnej

wab
(fot....
(fot....
(fot....
(fot....
(fot....
(fot....
(fot....

ZOBACZ TAKŻE

Od dnia ogłoszenia wyników konkursu na projekt budynku Muzeum Sztuki Nowoczesnej nie milkną głosy zaciekłych krytyków koncepcji Szwajcara Christiana Kereza z Zurychu. Miała powstać atrakcyjna ikona miasta, która odmieni jego oblicze, a mamy halę przypominającą, jak twierdzą niektórzy, supermarket.

 

Gmach Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie stanie po północnej stronie Placu Defilad.


Projektantem budynku jest szwajcarski architekt Christian Kerez. Zaprojektowany przez niego gmach jest niezwykle prosty. To dwa pudła ustawione symetrycznie przy placu Defilad. Stąd mało pochlebne porównania z supersamem i budynkiem magla. Ale również ci, którzy mniej ostro oceniają projekt, nie są w stanie wykrzesać z siebie więcej entuzjazmu: oszczędny, minimalistyczny, ale w gruncie rzeczy nijaki - to najczęstsze komentarze.

 

Sam Kerez tłumaczy, że przestrzeń, w którą musiał wkomponować gmach, jest zbyt zdominowana przez Pałac Kultury. Jest jednak przekonany, że warszawiacy pokochają jego projekt. Zaprojektowanie budynku w takim sąsiedztwie jest sporym wyzwaniem. Od nowego gmachu oczekiwano, że stanie się wizytówką miasta, odmieni oblicze centrum Warszawy. Zdaniem wielu komentatorów, Kerez nie spełnił pokładanych w nim nadziei. Jak pisze w Marcin Krasny w "Obiegu": "brak w tym projekcie jakiejkolwiek rywalizacji o artystyczne względy z Pałacem Kultury".

 

Sam architekt tak pisał o swoim zadaniu: "Pałac Kultury i Nauki stał się symbolem Warszawy, tak jak wieża Eiffla stała się symbolem Paryża. Nowe muzeum sztuki nie jest wystarczająco duże, żeby konkurować z tak gigantycznym budynkiem. Dlatego można tę nową budowlę postrzegać również jako rozszerzenie Pałacu Kultury w Warszawie. Taka funkcja wynika z urbanistycznych założeń konkursu. Jednak proponowana nowa budowla nie podporządkowuje się neoklasycystycznym strukturom jej bezpośredniego otoczenia - nowe muzeum sztuki stanowi raczej antytezę tej architektury lat 50-tych ...".

 

Ostateczna koncepcja budynku łączy funkcje muzeum i teatru - na życzenie władz Warszawy około 30 proc. powierzchni budynku zajmie teatr TR Warszawa. W budynku znajdą się także dwie sale audytoryjne, dwie księgarnie, obszerna biblioteka i czytelnia, centrum edukacyjne, dwie restauracje i kawiarnia.

 

Budynek Muzeum Sztuki Nowoczesnej będzie pierwszą w Polsce od zakończenia II wojny światowej dużą inwestycją poświęconą sztuce. Prezentować będzie sztukę XX wieku oraz tworzoną współcześnie.

 

Wspomóż Nas

Twoja ocena:

Średnia ocen:

5

Liczba głosów:

4

 

 

Komentarze użytkowników (0)

Sortuj według najnowszych

Facebook @portalDEONTwitter @deon_plYouTube @portalDEONplInstagram @deon_plKontakt

Logowanie

 
Opcja umożliwiająca automatyczne logowanie w serwisie przy kolejnej wizycie. Jest aktywna do momentu wylogowania.
zarejestruj się zapomniałeś hasła?
Zaloguj przez Facebook