Kościół charyzmatyczny. Czy obawiamy się własnego powołania?

Szymon Żyśko
(fot. Anna Jędrusiak)

Mamy często wrażenie, że historia działania Ducha Świętego rozpoczęła się w 1967 r., gdy grupa studentów i profesorów z Pittsburgha pod wpływem Jego działania zakłada Odnowę w Duchu Świętym. Czy jednak czas między Dniem Pięćdziesiątnicy a Soborem Watykańskim II był czasem martwym i bezowocnym? Zwiększające się zaangażowanie świeckich rodzi nowe pytania i wątpliwości, na które stara się odpowiedzieć Kościół.

 

"Jezus na stadionie" czyli charyzmatyczne rekolekcje z ugandyjskim księdzem Johnem Bashoborą każdego roku gromadzą na Stadionie Narodowym prawie 60 tys. wiernych. Adam Szustak OP ruszył w Polskę z modlitwą uwielbienia, a bilety na kolejne wydarzenia wyprzedają się w ciągu kilku minut. Ojcowie Antonello i Enrique są częstymi gośćmi w Polsce. Spotkania z nimi organizowane przez Przymierze Miłosierdzia cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Marcin Zieliński nie boi się stanąć przed kamerą i powiedzieć: "Byłem świadkiem uzdrowienia, gdy modliliśmy się nad pewną osobą". Jego słowa może potwierdzić choćby redaktorka TVN24, która przeprowadziła z nim wywiad i wieczorem została uzdrowiona ze swoich dolegliwości.

 

W wielu polskich parafiach istnieją wspólnoty charyzmatyczne, nowe wciąż powstają. Księża coraz odważniej zapraszają charyzmatyków do prowadzenia rekolekcji. Sceptycy mówią, że to katocelebryci, którzy przyciągają swoim nazwiskiem. Ludzie jednak widzą w nich przede wszystkim świadków Bożego działania i chcą o nim słuchać. Nie można bagatelizować ich autentycznego pragnienia, by doświadczyć relacji z Bogiem, żywej wiary i poczucia wspólnoty.

 

Zwiększające się zaangażowanie świeckich rodzi nowe pytania i wątpliwości, na które stara się odpowiedzieć Kościół. Na początku tego roku bp Andrzej Czaja wygłosił w Częstochowie referat na sympozjum dla księży rekolekcjonistów, ojców duchownych i spowiedników kapłańskich, w którym stwierdza, że istnieje problem pentekostalizacji chrześcijaństwa. Mówi o "ucharyzmatycznieniu" religii i wewnętrznej dechrystianizacji, która może doprowadzić do tego, że stanie się ona w przyszłości jedynie "opium dla ludu".

 

Jego obawy częściowo zdaje się potwierdzać ks. Grzegorz Strzelczyk, który w obszernym wywiadzie dla KAI mówi o tym, jak dobrze mają się u katolików liczne zabobony sprzeczne z teologią i nauczaniem Kościoła. Winą za to nie obarcza jednak wyłącznie pentekostalizacji przychodzącej z zewnątrz, ale też braki w formacji duchowej i intelektualnej wewnątrz Kościoła. "Bekniemy (teologowie) za to w czyśćcu" - stwierdza na swoim profilu facebookowym, pisząc o porażce nauczania teologii w Polsce.

 

Przed niedocenianiem duchowości pentekostalnej przestrzega jednak bp Andrzej Siemieniewski. W dokumencie "Pentekostalizacja - znak czasów" zauważa, że nasze niezrozumienie dla tego procesu wynika z "oglądania rzeczywistości przez europejskie, często akademickie, okulary". "Świat jest barwniejszy niż tylko nasz kontynent i nie wszędzie jest tak jak w europejskiej bibliotece teologicznej" - dodaje. Jego zdaniem idee pentekostalne zyskują zwłaszcza tam, gdzie Kościół jest słaby, mieszając się w politykę, i nie dostrzega duchowych potrzeb wiernych. Pentekostalizacja jest wskazówką, w którą stronę powinien iść Kościół tak często uwikłany w rzeczy, które niepotrzebnie trwonią jego energię, potencjał i żywotność.

 

Tutaj warto przypomnieć też słowa abp. Grzegorz Rysia. W wywiadzie dla miesięcznika "W drodze" zaznacza on, że możemy się wiele nauczyć od chrześcijan zielonoświątkowych. "Chodzi o uczenie się różnorodności działania Ducha Świętego. To coś nawet szerszego niż ekumenizm" - mówi Tomaszowi Grabowskiemu OP metropolita łódzki. Z jego perspektywy trzeba z uwagą patrzeć i pokornie przyjmować te lekcje. Wspólnoty pentekostalne przypominają nam choćby o znaczeniu i miejscu Słowa Bożego w życiu codziennym, a także w jaki sposób wychodzić z przesłaniem Chrystusa poza własne, zamknięte kręgi kościelne. Arcybiskup Ryś z uznaniem wypowiedział się również o dokumencie biskupów Ameryki Łacińskiej i Karaibów, który został wydany w 2007 r. po synodzie w Aparecidzie. Jest to dokument szczególnego Kościoła lokalnego, który jak żaden inny doświadcza przemian w kontakcie z ruchami pentekostalnymi. Południowoamerykańscy biskupi pokornie przyjmują prawdę o własnych zaniedbaniach, przywracając należne miejsce powołaniu, jakie zostało zawarte dla Kościoła w Dziejach Apostolskich.

 

Mamy często wrażenie, że historia działania Ducha Świętego rozpoczęła się w 1967 r., gdy grupa studentów i profesorów z Pittsburgha pod wpływem Jego działania zakłada Odnowę w Duchu Świętym. Bez wątpienia jest to odpowiedź Boga na to, co Kościół wcześniej rozeznał na Soborze Watykańskim II, zachęcając świeckich do większego zaangażowania i przypominając o roli Ducha Świętego. Czy jednak czas między Dniem Pięćdziesiątnicy a wspomnianym soborem był czasem martwym i bezowocnym? Czy odnowa jest czymś zupełnie nowym i niespotykanym wcześniej?

 

Czwarty numer "Czytaj Dalej. Magazyn DEON.pl" poświęciliśmy właśnie Duchowi Świętemu i różnym odcieniom Jego działania w Kościele. Mierzymy się z tematem charyzmatyczności, szans, ale też pentekostalizacji i zagrożeń.

 

W rozmowie z Radosławem Brońkiem OP, którą przeprowadziliśmy razem z Karolem Kleczką, możemy usłyszeć o trzech fundamentach rozeznawania owoców i charyzmatów w Kościele. Wspólnie odkrywamy, co jest największym charyzmatem i jaka jest rola Ducha Świętego. Dyrektor Dominikańskiego Centrum Informacji o Sektach i Nowych Ruchach Religijnych, a zarazem duszpasterz wspólnoty charyzmatycznej "Janki" mówi nam również, jakie są kryteria oceny, czy dana wspólnota staje się sektą.

 

Bartłomiej Sury w tekście "Charyzmaty, znaki, cuda - instrukcja obsługi" zastanawia się nad współczesną duchowością, która ewoluuje na naszych oczach. Dziś kaznodzieją może być prawie każdy, a religia nierzadko staje się produktem. Z wielkiego internetowego kosza obfitości możesz wybrać to, czego aktualnie potrzebujesz. Co to jednak znaczy, że Kościół jest ze swojej natury charyzmatyczny i dlaczego tak bardzo ich poszukujemy?

 

Piotr Kosiarski przeprowadził wywiad z Romanem Groszewskim SJ, duszpasterzem Młodzieżowej Wspólnoty Charyzmatycznej Dom. Jezuita tłumaczy, czym jest pentekostalizacja oraz z jakimi szansami i zagrożeniami mogą się spotkać chrześcijanie, poszukując wspólnej drogi. Duch Boży jest Duchem jedności, jak więc rozumieć, że co 10 godzin chrześcijanie w świecie zakładają nowy Kościół, związek wyznaniowy lub sektę? Panowie poruszają też tematy trudne, jak fundamentalizm biblijny i znaczenie sakramentów.

 

W reportażu Michała Lewandowskiego "Jak poszedłem na spotkanie z charyzmatykami i przeżyłem" możemy przekonać się, jak wygląda modlitwa o uzdrowienie. Michał z wyczuciem opisuje to, czego był świadkiem, gdy pod koniec maja wybrał się na otwarte spotkanie wspólnoty charyzmatycznej. Dzieli się również własnym doświadczeniem sprzed lat, wyłapując subtelnie wszystkie niuanse "odnowowych klimatów" i badając przede wszystkim własne motywacje.

 

Maja Sowińska rozmawia z ks. dr. hab. Tomaszem Szałandą, który staje w obronie charyzmatyków. Opowiada nam własną historię, gdy jego parafia "konała duchowo". Szukając pomocy, natknął się na Odnowę, która uratowała przede wszystkim jego własne myślenie. Dziś nazywany jest "naczelnym apologetą charyzmatyków w Polsce".

 

Polecamy waszej uwadze również wywiad Piotra Żyłki z abp. Grzegorzem Rysiem oraz dokumenty:  "Pentakostalizacja w ujęciu kard. J. Ratzingera oraz dokumentów episkopatów - dar czy zagrożenie?" ks. dr. Wita Chlondowskiego OFM i "Pentekostalizacja: znak czasów" bpa Andrzeja Siemieniewskiego. Nie sposób mówić o tym zjawisku, nie znając głosu Kościoła.

 

Ile Ducha w Kościele? Czy Duch Święty może być "więźniem" tradycji i Magisterium? Jak dokonuje się odnowa Kościoła i czym w ogóle jest pentekostalizacja? - m.in. na te pytania staramy się odpowiedzieć w czwartym numerze "Czytaj Dalej. Magazyn DEON.pl"

 

 

Szymon Żyśko - redaktor prowadzący nr 4 "Czytaj Dalej. Magazyn DEON.pl"

 

 

Wspomóż Nas

Twoja ocena:

Średnia ocen:

2.64

Liczba głosów:

22

 

 

Komentarze użytkowników (6)

Sortuj według najnowszych

Zgłoś do moderacji

puchala.wioletta 11:57:38 | 2018-07-16
"Czy Duch Święty może być "więźniem" tradycji i Magisterium?"
A czy jako katolicy nie wierzymy w to, że ta tradycja i Magisterium powstały z działania Duch Świętego?
Czy to wszystko co działo się w Kościele Katolickim przed powstaniem Odnowy w Duchu Świętym było czysto ludzkim działaniem
i dopiero w XX w. w KK zaczął działać Duch Święty? Rozumiem, że wszyscy ludzie, którzy w tym czasie doszli do świętości, zrobili to własnymi ludzkimi siłami :-)
To co zostało ustanoione w KK nawet kilka lub kilkanaście wieków temu nadal obowiązywać powinno nie dlatego, ze katolicy to skostniali mentalnie ludzie, tylko dlatego, że Duch Święty jest niezmienny.

Oceń 37 odpowiedz

Zgłoś do moderacji

Sofia Kowalik 21:13:02 | 2018-07-02
W chwili obecnej w polskim KK najwięcej jest polityki.

Oceń 26 odpowiedz

Zgłoś do moderacji

bugnini 13:59:52 | 2018-06-27
palcu*

Oceń 1 odpowiedz

Zgłoś do moderacji

bugnini 13:58:14 | 2018-06-27
Jak można było DUCHA ŚWIĘTEGO przedstawić jako takiego, który zachowuje się jak typowy ptak, co siada na ręce, czy palu? Wy już szacnku dla Boga nie macie oszołomy!?

Oceń 4 1 Pokaż odpowiedzi odpowiedz

Zgłoś do moderacji

assztuka 17:15:53 | 2018-06-06
Mamy w KK rok Ducha Św. warto aby sie do niego trochę zbliżyć - polecam teologom zwłaszcza

Oceń 4 odpowiedz