Jak schudnąć po 50-ce? Cztery zasady

(fot. shutterstock.com)

"Ostatnio przytyłam i nie potrafię wrócić do poprzedniej wagi". Albo: "Zawsze miałam nadwagę, ale teraz muszę już schudnąć, bo zaczynam mieć problemy ze zdrowiem". "Dawniej, kiedy zdarzało mi się przytyć o kilka kilogramów, łatwo je zrzucałam, ale teraz już nie potrafię. Nie wiem, co mam robić". "Jestem 50-letnim mężczyzną. Stopniowo przybywało mi na wadze, aż w końcu zacząłem się tego wstydzić. Bolą mnie kolana, krępuje mnie mój brzuch, ale nie wiem, co robić. Żona mówi, żebym nie jadł tego czy tamtego, ale nie mam ochoty się do tego stosować".


Każdy przypadek - i wśród kobiet, i wśród mężczyzn - jest inny. Postaramy się udzielić odpowiedzi na tego typu wątpliwości, aby pomóc Wam w zrzuceniu wagi.

Kiedy kończymy 45-50 lat, chudnięcie staje się bardziej skomplikowane niż w młodszym wieku. Składają się na to różne przyczyny.


Jednym z głównych powodów tycia jest stan oraz ilość naszych mięśni. Od dwudziestego roku życia nasza muskulatura stopniowo się kurczy - niezależnie od tego, ile ćwiczymy. A jako że mięśnie są w organizmie odpowiedzialne za zużywanie znacznej części energii, ich ubytek powoduje, że energii tracimy mniej. Natura nie znosi próżni: kiedy zanika tkanka mięśniowa, na jej miejsce pojawiają się komórki tłuszczowe, które nie zużywają energii. Dlatego też od pewnego wieku tyjemy od wszystkiego (albo prawie wszystkiego), co zjadamy.

 

Innym powodem przybierania na wadze jest spowolnienie metabolizmu na skutek niedoczynności tarczycy. Nawet jeśli nie objawia się ona spadkiem poziomu hormonów tarczycowych, może wynikać z ich mniejszej aktywności albo niedoboru jodu bądź innych pierwiastków niezbędnych do ich funkcjonowania.


Trzecia przyczyna to regularnie powtarzane drobne błędy żywieniowe, za sprawą których tyjemy - systematycznie, choć powoli. Drobne potknięcie dietetyczne polegające na zjadaniu codziennie jednego nadmiarowego herbatnika przekłada się w ciągu roku na dodatkowy kilogram wagi. Samo w sobie nie jest to groźne, ale w ciągu 10 lat kumulujemy w ten sposób aż 10 kilogramów...


No i wreszcie na dłuższą metę przyczyną nadwagi mogą być błędne nawyki żywieniowe przejmowane w rodzinie przez kolejne generacje. Sposób życia zmienia się z pokolenia na pokolenie: nie da się pogodzić dziś zwyczajów dietetycznych naszych rodziców z naszymi własnymi potrzebami energetycznymi.


Jem to samo co dawniej, ale teraz od tego tyję


"Nie zmieniłem wcale swoich przyzwyczajeń żywieniowych, ale dawniej, kiedy zdarzyło mi się przybrać jeden kilogram, umiałem go bez trudu stracić. Teraz już nie umiem - no i tyję".


W miarę jak przybywa nam lat, zachodzące w nas zmiany hormonalne modyfikują sposób funkcjonowania organizmu.


U kobiet zmiany dotykają gospodarki hormonalnej. Z nadejściem menopauzy znikają hormony, które uprzednio przygotowywały ciało na ewentualną ciążę. Macica i układ rozrodczy wchodzą w stan spoczynku i wymagają mniej energii niż dawniej. Mniejsze zużycie energii oznacza większą ilość tłuszczu, który gromadzi się w pasie, jeśli dodatkowo nie ćwiczy się mięśni ("bo mi się me chce" albo "nie lubię", albo "nie mam czasu", albo ""nie mam jak"), wnika do nich stopniowo tkanka tłuszczowa, jeśli dostarcza się organizmowi kobiecemu tyle samo energii co dawniej, jej nadmiar jest magazynowany.


Hormony męskie (androgeny) sprzyjają gromadzeniu zapasów tłuszczu w górnej części męskiego ciała, czyli na brzuchu. Brak aktywności albo zaprzestanie uprawiania sportu także nasila proces zastępowania tkanki mięśniowej przez tłuszcz.


Zasada nr 1


Musimy się pogodzić z tym, że przybędzie nam nieco tłuszczyku, ale mamy sposoby, żeby ograniczyć jego ilość.


Zasada nr 2


Kilka razy dziennie oddychamy za pomocą brzucha: wciągamy go głęboko, żeby wypuścić powietrze z płuc 1 przy tej okazji pobudzamy do pracy jego mięśnie.


Wykonujemy takie ćwiczenie 3 razy dziennie po 3 minuty. Siadamy przy tym wygodnie z wyprostowanymi plecami, żeby zapewnić swobodę układowi oddechowemu. Bierzemy zegarek albo budzik z sekundnikiem, co pozwoli mierzyć czas poszczególnych faz oddechu. Przy wdechu wypinamy brzuch w ciągu 5 sekund, wydech zaś to wciąganie brzucha - również w ciągu 5 sekund. Korzyści z takiego ćwiczenia są dwojakie: ćwiczymy mięśnie brzucha, a jednocześnie harmonizujemy rytm oddechu z rytmem uderzeń serca.


Zasada nr 3


Ćwiczymy mięśnie. Przez 30 minut dziennie uprawiamy wybraną formę aktywności fizycznej dostosowaną do naszych upodobań i możliwości. Może to być szybki marsz (po naszych codziennych trasach), rower stacjonarny lub "prawdziwy" - albo też jeden i drugi na zmianę w kolejne dni. Ważne, żeby był to czas poświęcony ćwiczeniu własnego ciała. Nagroda przyjdzie później. Czy wiecie, że jednym z pierwszych kroków w walce z depresją jest aktywność fizyczna? To jeszcze jeden powód, żeby się trochę poruszać.


Zasada nr 4


Przestawiamy się na zdrowe odżywianie i pokarmy dobrej jakości, eliminujemy pokarmy nieodpowiednie dla organizmu. Wybieramy dobre tłuszcze, dobre cukry (pochodzące z owoców, warzyw i zbóż) oraz dobre białka. Nie zapominamy o spożywaniu błonnika i witamin.


Jemy wolno, sycimy się smakiem, dbamy o swoje ciało i duszę. Nie jesteśmy tylko brzuchem, który należy czymś zapchać.


Oddychanie


Oddychanie to czynność, którą - z jednej strony - wykonujemy całkiem bezwiednie (tak jak trawienie czy bicie serca), a z drugiej - łatwo możemy kontrolować za pomocą naszej woli. Centrum sterowania oddechem znajduje się w pniu mózgu; jest ono wrażliwe na wszelkie oddziaływania między naszym mózgiem emocjonalnym a innymi organami. Na tym opierają się wszystkie techniki medytacyjne. Jak pokazał L. Bernardi z uniwersytetu w Padwie, powtarzanie np. modlitw różańcowych powoduje, spowolnienie i uregulowanie oddechu (6 razy na minutę). Przy takiej regularności oddychania także inne rytmy biologiczne ulegają spowolnieniu, co przynosi skutki korzystne dla zdrowia: lepsze funkcjonowanie układu odpornościowego, cofanie się stanów zapalnych i skuteczniejsza kontrola nad poziomem cukru we krwi (J.R.Thayer, uniwersytet w Columbus).

 

Wspomóż Nas

Twoja ocena:

Średnia ocen:

4.72

Liczba głosów:

54

 

 

Komentarze użytkowników (57)

Sortuj według najnowszych

Zgłoś do moderacji

szczepanskamonika643 11:15:20 | 2018-07-17
grunt to zdrowie odżywianie. Najlepiej aby posiłki były skomponowane przez specjalistów - wtedy nie dość, że waga spada to jeszcze człowiek czuje się lepiej. No i mniejsze prawdopodobieństwo efektu jojo.

https://fitandeat.pl/

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

sylwiazalewska90 13:56:35 | 2018-06-26
Najważniejsze to pamiętać, że dietetycy mówią coraz głośniej, że dieta cud nie istnieje: DIETA CUD: CZY ISTNIEJE NAPRAWDĘ? I dobrze, bo sama dałam się namówić na taką wspaniałą dietę, która tylko rozlegulowała mi metabolizm, a korzyści żadnych z niej nie było... Podstawa to racjonalne żywienie!

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

PaulaKornik 09:57:45 | 2018-05-29
Według mnie konieczne jest pilnowanie diety. Można zrobić to z dietetykiem (najbardziej pewne) albo poszukać informacji w internecie. Polecam wtedy portal http://dietetyczneabc.pl/diety/ - dużo informacji o tym jak się odżywiać.

Oceń Pokaż odpowiedzi odpowiedz

Zgłoś do moderacji

alicja.jagoda80 11:39:43 | 2018-04-27
Mi w odchudzaniu pomogli dietetycy. Miałam większą motywację do trzymania się diety. Pomocne są również  różnego rodzaju porady na skuteczne odchudzanie np https://naturhouse-polska.pl/3-triki-na-skuteczne-odchudzanie/

Oceń 1 odpowiedz

Zgłoś do moderacji

koch.mati 10:56:48 | 2018-01-10
Nie każdemu się może to udać, jednak są jeszcze sprawdzone sposoby :) https://medycyna-chirurgia-estetyczna.blogspot.com/2018/01/medycyna-estetyczna-pojscie-medycyny.html , Zabiegi medycyny estetycznej to zabiegi przeznaczone dla osób które chcą szybko zrzucić kilogramy bądz dla takich osób którym ciężko jest schudnąć. Należy pamiętać, że do takiego zabiegu trzeba się odpowiednio przygotować ! :) 

Oceń 2 odpowiedz

Zgłoś do moderacji

kalinka 16:54:44 | 2017-12-06
Mnie się nie udaje, szukam kolejnego sposobu. Czy próbowaliście może tego- http://www.drzdrowko.pl/kontakt.html ?

Oceń 1 odpowiedz

Zgłoś do moderacji

kla.jankowska 20:52:35 | 2017-05-03
Ja z tą dietą online schudłam 9 kg w ciągu 2 miesięcy i ładnie wyrzeźbiłam ciało ,dieta połączona jest z ćwiczeniami i ułożona jest przez dietetyków i trenerów ,można uzyskać dobre efekty w krótkim czasie :) http://dieta-lux.pl/44535

Oceń 1 odpowiedz

Zgłoś do moderacji

silver 14:33:45 | 2017-03-13
Tego to akurat nie stosowałam, ale ja schudłam po tym i to 5kg w ciągu miesiąca http://therm-line.com/therm-line-hydrofast

Oceń 1 odpowiedz

Zgłoś do moderacji

kalinka 17:10:26 | 2017-01-10
Próbuję schudnąć, ale niestety nie widzę efektów. Co zrobić? Czy ktoś z Was stosował to- http://iqacai.pl ?

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

hetmanrafalhetman 10:16:06 | 2016-10-10
Witam, mam pytanie czy ćwiczenia kardio takie jakie podobno bardzo szybko przyspieszają metabolizm są zdrowe – na przykład takie http://www.open-youweb.com/cwiczenia-cardio-spalanie-tkanki-tluszczowej/ czy to nie zaszkodzi w czymś dla zdrowia? Bardzo proszę o Waszą fachową odpowiedź czy warto także tak ćwiczyć? Bo już słyszałam o nich podzielona zdania i sama nie wiem.

Oceń 2 4 odpowiedz

Pokaż więcej komentarzy

Facebook @portalDEONTwitter @deon_plYouTube @portalDEONplInstagram @deon_plKontakt

Logowanie

 
Opcja umożliwiająca automatyczne logowanie w serwisie przy kolejnej wizycie. Jest aktywna do momentu wylogowania.
zarejestruj się zapomniałeś hasła?
Zaloguj przez Facebook