Życie w biegu

prasowy

W parkach, na ulicach, po leśnych dróżkach, nad rzeką, na plaży. Rano dla formy, po pracy dla relaksu. Bieganie jest ostatnio w modzie i zyskuje coraz więcej amatorów. Nie zna granic społecznych ani finansowych. Biegają głowy państw, aktorzy, piosenkarze, dziennikarze, ale ten sport może uprawiać także każdy z nas. Nie wszyscy jednak wiemy, jak biegać bezpiecznie i efektywnie.

 

Bieganie stało się atrakcyjną formą spędzania wolnego czasu, ponieważ łączy dbanie o zdrowie i kondycję z relaksem. Umożliwia szybsze spalanie tłuszczu, dotlenia organizm i obniża ciśnienie krwi. Coraz częściej staje się także pretekstem do spotkań z przyjaciółmi, bo gdy biega się w parach, szybciej i przyjemniej mija czas, można też wzajemnie motywować się do regularnych treningów.

 

- Warto jednak pamiętać, że podczas biegania bardzo ważna jest odpowiednia koncentracja, skupienie się na tym, co będziemy robić, wsłuchanie we własny oddech, znalezienie wewnętrznego rytmu - mówi trener Krzysztof Kilich. - Bez odpowiedniego nastawienia się do czekającego nas wysiłku fizycznego i psychicznego, trening może być mało efektywny, a nawet skończyć się kontuzją. Musimy zapomnieć o telefonie komórkowym, obowiązkach, rodzinie i sprawach do załatwienia, o naszych bieżących problemach - dodaje.

 

Zanim przystąpimy do biegania, warto też przeprowadzić prawidłową rozgrzewkę, żeby właściwie przygotować mięśnie do wysiłku. Najlepiej zacząć od intensywnego marszu, a dopiero potem rozpocząć bieg. Jeśli nie biegaliśmy od dłuższego czasu, to wystarczy intensywny marsz przeplatany kilkakrotnie lekkim biegiem. Lekceważenie roli rozgrzewki może przyczynić się do kontuzji.

 

- Najczęstsze urazy powstałe podczas biegania to naciągnięcia i naderwania mięśni związane z brakiem odpowiedniej rozgrzewki lub zbyt intensywnym tempem biegu bez odpowiedniego przygotowania. Niekiedy dochodzi także do przeciążenia aparatu więzadłowo-ścięgnistego, co wynika z nieodpowiedniego podłoża (twardy beton lub asfalt) lub źle dobranego obuwia - tłumaczy Piotr Trochimczuk, ekspert Futuro.

 

Podczas biegania każdy powinien znaleźć swoje własne tempo. Gdy wykonujemy ruchy zbyt wolno i ociężale, wpadamy w rutynę i nudę. Kiedy biegniemy za szybko, dekoncentrujemy się oraz przeciążamy mięśnie. Skupieniu podczas biegania nie sprzyja również głód, objedzenie się, nadmierny hałas i zgiełk. Najlepiej biegać o tych samych porach dnia, kiedy nasz organizm jest zregenerowany, wypoczęty i odpowiednio odżywiony.

 

Wspomóż Nas

Twoja ocena:

Średnia ocen:

5

Liczba głosów:

5

 

 

Komentarze użytkowników (1)

Sortuj według najnowszych

Zgłoś do moderacji

Michail 14:55:18 | 2011-09-26
 Troszkę krótki artykuł ale ciekawy. Według mnie najbardziej sprzyjającą porą do biegania jest zmrok. Brak samochodów i tłumów na ulicach sprzyja temu bardzo. Można się skupić tylko na biegu :)

Oceń odpowiedz

Facebook @portalDEONTwitter @deon_plYouTube @portalDEONplInstagram @deon_plKontakt

Logowanie

 
Opcja umożliwiająca automatyczne logowanie w serwisie przy kolejnej wizycie. Jest aktywna do momentu wylogowania.
zarejestruj się zapomniałeś hasła?