Czy istnieje dieta odpornościowa?

Zadania systemu odpornościowego są niezwykle złożone. Aby był w stanie obronić się przed tysiącami ciał obcych, które mogą zaatakować organizm, posiada liczne możliwości reakcji.

 
Zdrowy system odpornościowy - zdrowy człowiek!
 
System odpornościowy dysponuje dwoma różnymi funkcjami ochronnymi: z jednej strony komórkową odpornością, w której uczestniczą białe ciałka krwi - limfocyty T. Mają tu swój udział również komórki pomocnicze, które rozpoznają zarazki po charakterystycznych dla nich substancjach. Inną funkcją ochronną jest tak zwana odporność humoralna. Nośnikami tej występującej w płynach ustrojowych (humoralnej) odporności są limfocyty B (komórki B) tworzące przeciwciała.
 
Aby obrona przed chorobami funkcjonowała prawidłowo, potrzebujemy składników pożywienia, które są jednocześnie zasadniczym budulcem oraz substancjami ochronnymi. Tak więc białko dostarcza budulec dla przeciwciał, które bronią przed zarazkami choroby. Cynk i selen są istotne z uwagi na produkcję komórek odpornościowych oraz przeciwciał, selen współpracuje z witaminą C na rzecz hamowania zapaleń. Spożywanie błonnika o działaniu prebiotycznym lub probiotyków wspomaga zdrową florę jelitową i tym samym linie obrony od wewnątrz. Aby zapobiegać infekcjom, istotny jest zatem stały dopływ tych substancji przez dostarczanie im pożywienia.
 

Czy istnieje dieta odpornościowa?

 
Każdy wie, że witamina C i naprzemienny prysznic są pomocne w utrzymaniu sprawnego systemu odpornościowego. Ścisły związek odżywiania z systemem odpornościowym został już dobrze zbadany. Błona śluzowa jelit, która dzięki swojej pofałdowanej strukturze ma ponad 200 m² powierzchni i przyswaja składniki pożywienia, jest bezpośrednio powiązana z tak zwaną tkanką limfoidalną związaną z jelitem, która jest istotnym elementem ludzkiego systemu odpornościowego. Tworzy ona najważniejszą barierę pomiędzy napływającymi substancjami odżywczymi, ale również z bakteriami i z substancjami obcymi, a wnętrzem organizmu.
 
Aby zagwarantować optymalne funkcjonowanie systemu odpornościowego, konieczne jest z jednej strony zdrowe jelito, z drugiej zaś określone składniki pochodzące z pożywienia. Korzystne działanie wykazują witamina C, beta-karoten, witamina E, różne witaminy z grupy B, składniki białek, wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, cynk, żelazo, selen, błonnik pokarmowy, jak również wtórne składniki roślinne oraz substancje pochodzące ze sfermentowanych produktów żywnościowych. Ale zarówno niedobór, jak i nadmiar szkodzą systemowi odpornościowemu. Stan odżywiania ma wyraźny wpływ na siły obronne. Dotyczy to zarówno niedoboru proteinowo-energetycznego, jak też deficytu pod względem koniecznych do życia mikroskładników odżywczych takich jak witaminy i mikroelementy. Jednak również zbyt duża ilość tłuszczu, cukru, alkoholu i używek niekorzystnie odbija się na systemie odpornościowym.
 
Unikaj niedoboru składników odżywczych. Nie zapominaj, że każdy rodzaj diety jednostronnej lub ścisłej może osłabić system odpornościowy!
 

Więcej w książce: Żywność - naturalne lekarstwo. Co nam szkodzi, a co nam pomaga? - prof. Michael Hamm

Wspomóż Nas

Twoja ocena:

Średnia ocen:

4.81

Liczba głosów:

27

 

 

Komentarze użytkowników (6)

Sortuj według najnowszych

Zgłoś do moderacji

~Mariola 15:05:35 | 2014-01-22
Bardzo ważne jest to jak się odżywiamy. Jeśli stosujemy odpowiednią dietę, nasz organizm będzie odporny nie tylko na choroby z zewnątrz, ale i od wewnątrz. Ja zrozumiałam to dopiero poznając dietę strukturalną . Sprawiła ona, że poczułam przypływ sił witalnych, a od dłuższego czasu nie ulegam żadnym infekcjom. Polecam tą dietę zarówno młodszym jak i starszym.

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

~majma 13:30:22 | 2013-10-02
Świetny wpływ na zdrowie ma to - http://ezielonakawa.pl/artykuly.php Odsyłam bezpośrednio do artykułow na ten temat, ale chodzi o samą zieloną kawę. Oczyszcza organizm z toksyn, zapewnia lepsze samopoczucie, oczywiście zakłądając systematyczne stosowanie. U mnie dało to naprawdę wyśmienite efekty.

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

Weronikaa 21:27:18 | 2012-05-12
 najlepszy na odporność jest czosnek! dodaję go do różnych potraw, bo wzmacnia odporność no i ten smak.. mm :) uzupełniam systematycznie witaminy a jak jest gorsza pogoda to zażywam też rutinoscorbin i dlatego bardzo rzadko choruję :) 

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

~Opty 17:07:14 | 2011-07-23
Straszny dół po tej cebuli,ale to chyba normalne.

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

~gut 21:21:08 | 2011-07-22
 Fajny artykuł. Bardzo dziękuję!

Oceń odpowiedz

Zgłoś do moderacji

Jadwiga 09:27:02 | 2010-01-15
Wciąż spotykamy się z reklamami cudownych diet czy specyfików zwiększających odporność organizmu.
Nikt jednak nie wspomina o tym, ze zwiekszanie odpornosci jest związane ze zwiekszaniem produkcji przeciwciał, które - niestety w chorobach autoimmunologicznych, gdzie organizm produkuje przeciwciała niszczace własne tkanki - moga byc w tym przypadku zabójcze.

Oceń odpowiedz

Facebook @portalDEONTwitter @deon_plYouTube @portalDEONplInstagram @deon_plKontakt

Logowanie

 
Opcja umożliwiająca automatyczne logowanie w serwisie przy kolejnej wizycie. Jest aktywna do momentu wylogowania.
zarejestruj się zapomniałeś hasła?
Zaloguj przez Facebook