"Kontemplacja: wyobraźnia a modlitwa". Ukazał się najnowszy numer "Życia Duchowego"

Życie Duchowe
(fot. aj)

Jesienny numer "Życia Duchowego" - zatytułowany "Kontemplacja: wyobraźnia a modlitwa" - jest zaproszeniem do rozwinięcia na modlitwie skrzydeł wyobraźni.

 

Wielu ojców duchowych przestrzegało przed tym, byli jednak i tacy, którzy do tego zachęcali, wśród nich św. Ignacy Loyola. Proponował on "ćwiczenie zmysłów duchowych", a podczas kontemplacji "kazał wyobrażać sobie, jak mówię i słyszę, jak wącham i dotykam, jak widzę i smakuję… a potem się nad tym zastanowić".


Na dobre i złe strony wyobrażeń pojawiających się w czasie kontemplacji zwraca uwagę Marek Rosłoń SJ. W konkluzji swojego artykułu, powołując się na słowa Mistrza Eckharta, pisze, że "wyobraźnia jest potężnym narzędziem modlitwy, jeśli prowadzi w głąb życia, pomaga uczestniczyć i pozostaje świadoma, że «cokolwiek pomyślisz o Bogu, to nie jest On»".


Także ks. Andrzej Draguła, zdając sobie sprawę z ambiwalencji wyobraźni, zaznacza, że "bez obrazu i bez wyobraźni nie może się […] obejść modlitwa i kontemplacja. Ale jeśli prawdą jest, że stajemy się tym, co kontemplujemy, to stoi przed nami wielka odpowiedzialność, aby przedmiotem naszych wyobrażeń było wyłącznie to, co dobre, piękne i prawdziwe".


O gorącej wyobraźni - z odwołaniem do historii biblijnego króla Saula i jego wizyty u wróżki (por. 1 Sm 28) - pisze Jacek Siepsiak SJ. Podkreśla on, że w modlitwie kontemplacyjnej ważne jest "wejście w siebie, przyglądnięcia się jak w lustrze swojemu wyobrażeniu, rozmowa o tym, co się wydarzyło".


W numerze także artykuły między innymi: ks. Przemysława Marka Szewczyka o "Słowie wyobrażonym, czyli chrześcijańskiej drodze do Boga", Anny Bodzińskiej NDS pt. "Wyobraźnia biblijna - sztuka obecności" oraz Grzegorza Hawryłeczki OSB o roli wyobraźni w modlitwie według tradycji benedyktyńskiej.
 

W numerze o kontemplacji nie może jednak zabraknąć przede wszystkim poszerzonej refleksji o kontemplacji ignacjańskiej. Wszystkim zainteresowanym tym tematem polecamy teksty: Dariusza Piórkowskiego, Pawła Adamarka i Dariusza Michalskiego, jezuitów zaangażowanych w udzielanie "Ćwiczeń duchowych". Pośrednio o kontemplacji ignacjańskiej pisze także Elwira Buszewicz z Katedry Historii Literatury Staropolskiej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Analizując łacińską poezję Macieja Kazimierza Sarbiewskiego, jezuity żyjącego na przełomie XVI i XVII wieku, pokazuje, jak w swoich epigramatach, pisząc o miłości do Boga i tęsknocie za Nim, poeta ten sięgnął po metodę "zastosowania zmysłów" św. Ignacego z "Ćwiczeń".
 

Zachęcamy także do lektury "rozmowy duchowej" z psycholog Krystyną Sztuką o potrzebie docenienia swojej wyobraźni, nie tylko w życiu duchowym, oraz wywiadu z Bogdanem Toszą, dyrektorem Filharmonii Krakowskiej, o wyobraźni, teatrze i przemianie duchowej.
 

A zatem: zadbajmy o naszą wyobraźnię, bo - jak pisze wspomniany wyżej Paweł Adamarek SJ - może się ona stać "miejscem, gdzie człowiek smakuje doświadczenie Boga, a przez to bardziej Go poznaje, kocha i naśladuje".

 

***

 

Zachęcamy do zakupu i lektury całego jesiennego numeru "Życia Duchowego".

 

 

Wspomóż Nas

Twoja ocena:

Średnia ocen:

2.33

Liczba głosów:

3

 

 

Komentarze użytkowników (0)

Sortuj według najnowszych

 

 

Logowanie

 
Opcja umożliwiająca automatyczne logowanie w serwisie przy kolejnej wizycie. Jest aktywna do momentu wylogowania.
zarejestruj się zapomniałeś hasła?
Zaloguj przez Facebook