Zielona herbata pomaga zachować sprawność

PAP - Nauka w Polsce slo

(fot. some_visions / flickr.com)

ZOBACZ TAKŻE

Osoby pijące regularnie zieloną herbatę zachowują większą sprawność i niezależność w starszym wieku, niż ich rówieśnicy, którzy nie są amatorami tego napoju - wynika z japońskich badań, które publikuje pismo "American Journal of Clinical Nutrition".

 

Do takich wniosków doszli naukowcy z Uniwersytetu Tohoku w Sendai w Japonii, którzy przez trzy lata śledzili stan zdrowia blisko 14 tys. dorosłych osób w wieku 65 lat i starszych.

 

Okazało się, że w porównaniu z osobami, które piły mniej niż jedną filiżankę zielonej herbaty dziennie, ci, którzy spożywali jej najwięcej, tj. minimum pięć filiżanek w ciągu dnia, byli o jedną trzecią mniej narażeni na niesprawność, problemy z codziennym funkcjonowaniem i wykonywaniem podstawowych czynności, jak mycie się czy ubieranie. Picie średnio 3-4 filiżanek tego napoju dziennie obniżało ryzyko niesprawności o jedną czwartą.

 

Zdaniem autorów pracy, spożywanie zielonej herbaty było silnie związane z niższym ryzykiem występowania niepełnosprawności czynnościowej, nawet po uwzględnieniu czynników mogących mieć wpływ na ostateczne wyniki.

 

Amatorzy zielonej herbaty generalnie stosowali zdrowszą dietę - bogatszą w ryby, warzywa i owoce, byli też lepiej wykształceni, rzadziej palili, rzadziej przechodzili zawały serca i udary mózgu oraz zachowywali większą sprawność umysłową. Ponadto, byli bardziej aktywni towarzysko i mieli większe oparcie w rodzinie i przyjaciołach.

 

Ale nawet po uwzględnieniu tego wszystkiego, związek między regularnym spożyciem zielonej herbaty a niższym ryzykiem niesprawności utrzymał się.

 

Na razie nie jest jasne, w jaki sposób zielona herbata mogłaby chronić przed spadkiem sprawności czynnościowej wraz z wiekiem. Ale, na przykład jedno z ostatnich badań wykazało, że napój ten może poprawiać siłę mięśni u starszych pań, przypominają naukowcy.

 

Ponadto, zielona herbata zawiera duże ilości przeciwutleniaczy, które chronią komórki przed uszkodzeniem przez wolne rodniki. W ten sposób spowalniają procesy starzenia oraz opóźniają rozwój wielu schorzeń związanych z wiekiem.

 

Naukowcy przypominają zarazem, że choć picie umiarkowanych ilości zielonej herbaty jest uważane za bezpieczne to zawiera ona kofeinę i pewne ilości witaminy K, przez co może wchodzić w interakcje z lekami przeciwzakrzepowymi, takimi jak warfaryna czy acenokumarol.

 

PAP - Nauka w Polsce

 

 

Czytaj dalej...

Twoja ocena:

Średnia ocen:

5

Liczba głosów:

15

Komentarze użytkowników (3)

Dodaj komentarz
2012-02-09 16:46:20 | Cytuj | Zgłoś
~<jerzy>
Obecnie w Japonii "najpopularniejsza", a zarazem "najbardziej ceniona" (ze względu na jej "zbawienne wręcz, dla zdrowia właściwości"), jest ta z plantacji położonych w okolicach elektrowni "Fukushima".

Chociaż lubię zieloną herbatę - tej, serdecznie  nie polecam
2012-02-08 19:10:52 | Cytuj | Zgłoś
Robert
Kultura picia zielonej i białej herbaty przekłada się na kulturę życia.
2012-02-08 13:21:33 | Cytuj | Zgłoś
~to
warto wiedzieć
Zobacz wszystkie komentarze na forum

Logowanie

 
Opcja umożliwiająca automatyczne logowanie w serwisie przy kolejnej wizycie. Jest aktywna do momentu wylogowania.
zarejestruj się zapomniałeś hasła?